شناسهٔ خبر: 33955 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

به خاطر حضور در ایران حس دلنشینی دارم

مهرداد صدری در افتتاحیه نمایشگاه آثارش گفت: فکر می‌کنم برای خیلی از هنرمندان دنیا یک آرزو باشد که در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه داشته باشند، من که یک ایرانی هستم جای خود دارم. حضور در اینجا احساس بسیار دلنشینی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ نمایشگاه آثار نقاشی مهرداد صدری –هنرمند ایرانی مقیم خارج از کشور- با عنوان «در بودن با خویشتن و جهان» عصر روز یکشنبه، ۲۴ خردادماه، با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، مجید ملانوروزی (سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و جمعی از هنرمندان از جمله لوریس چکنواریان، رضا بانگیز، قباد شیوا، غلامرضا نامی، علی فرامرزی و فرشته یمینی‌شریف در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه قرار بود همزمان با نمایشگاه مجسمه‌های بیژن بصیری –هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا- با عنوان «مطلق» افتتاح شود، اما ترخیص نشدن آثار این بصیری توسط شرکت ترخیص کننده که با سفارت ایتالیا کار می‌کند، باعث شد نمایشگاه بصیری به تعویق بیفتد. نمایشگاه آثار بصیری هفته احتمالا هفته آینده افتتاح خواهد شد.

فرصت آشنایی با دو هنرمند ایرانی مقیم خارج از کشور

در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی با بیان اینکه یکی از اهداف و برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران معرفی و برگزاری نمایشگاه‌های بازتاب‌دهنده‌ی تاریخ معاصر ایران است، گفت: بخشی مهم از جریان معاصر هنر ایران به دلایل مختلف در آن سوی مرزهای جغرافیایی رشد کرده و تحقق یافته است که قابل اعتنا و بررسی است. برخی از آثار این هنرمندان گاه در نمایشگاه‌های داخلی، انفرادی و گروهی و یا اکسپوها و حراج‌های هنری به نمایش درمی‌آیند و برخی متاسفانه کمتر زمینه‌ی حضور در رویدادهای هنری داخل کشور را یافته‌اند.

او افزود: این هنرمندان ایرانی همانند بسیاری از هموطنان مقیم خارج از کشور فرصت ئو امکان مناسبی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان نمایندگان یا حاملان فرهنگ و هنر ایرانی در مجامع بین‌المللی هنر بهره‌مند شد. هنرمندانی که با توجه به مشترکات فرهنگی و زندگی در آن سو بهتر و بیشتر می‌توانند زمینه‌ی تعامل و گفت‌وگوی بین فرهنگی را رقم بزنند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر درباره‌ی برپایی آثار نمایشگاه و هنرمند ایرانی مقیم خارج نیز اظهار کرد: این دو هنرمند حدود چهار دهه در خارج از کشور به فعالیت‌های هنری در زمینه‌ی نقاشی و مجسمه‌سازی مشغول بوده‌اند و آثارشان در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه فرصتی مناسب برای دیدار با این دو هنرمند است.

هدف ما جذب حداکثری هنرمندان است

علی مرادخانی نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه آثار مهرداد صدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی زمینه‌سازی برای حضور هنرمندان ایرانی مقیم خارج را در فضای هنری و فرهنگی داخل کشور، گفت: از همان روزی که ما کار را شروع کردیم، چند بحث مطرح شد. یکی اینکه بتوانیم جذب حداکثری هنرمندان را در حوزه‌ی هنر داشته باشیم. آن‌هایی که دلشان برای ایران می‌تپد و دوست دارند اینجا باشند و آن‌هایی که در طول سال‌ها به نحوی ارتباط هویتی خود را با ایران قطع نکرده‌اند بتوانند بیایند و حضور پیدا کنند.

معاون امور هنری وزارت ارشاد ادامه داد: حتی بعضا کسانی بودند که شرایط متفاوتی داشتند، اما حالا دارند علاقه‌ی خود را به حضور در ایران نشان می‌دهند. ما در این زمینه‌ها تلاش کردیم تا با آن‌ها ارتباط بگیریم.

مرادخانی همچنین به بحث دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما در بحث دیپلماسی فرهنگی تنها به هنرمندان خارجی و کسانی که خارج از جغرافیای هویتی خودمان هستند توجه نکرده‌ایم، بلکه تصمیم گرفتیم در جریان جذب هنرمندان به ابعاد مختلف موضوع توجه کنیم.ابعاد به موضوع توجه کنیم. این هنرمندان سال‌ها در کشور نبودند با جوامع مختلف ارتباط داشتند و حالا می‌توانند طرح‌های متفاوتی را بیاورند که برای هنرمندان ما هم می‌تواند یک نوع تجربه‌ی متفاوت باشد. فکر می‌کنم به نتایج خوبی در این زمینه خواهیم رسید.

به خاطر حضور در ایران حس دلنشینی دارم

مهرداد صدری –هنرمند نقاش- نیز در این مراسم درباره‌ی حضورش در ایران و افتتاح نمایشگاه آثارش در موزه هنرهای معاصر به خبرنگار ایسنا گفت: باید یک تجربه زیادی با گذشت سال‌ها به وجود بیاید تا آدم به خود جراتی بدهد در موزه هنرهای معاصر یا هر موزه دیگر دنیا کارهایش را ارئه کند. بنابراین اگر آن زمان را یک نفر بتواند به خودش بدهد و موفق شود با آن زمان دست خط خود و زبان هنری‌اش را پیدا کند، می‌تواند باشد. مهم نیست که انسان حتما یک کار هنری بکند، مهم این است که این کار هنری اصالت و هویت شخصی آن آدم را بتواند بیان کند.

او افزود: فکر می‌کنم برای خیلی از هنرمندان دنیا یک آرزو باشد که در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه داشته باشند، من که یک ایرانی هستم جای خود دارم. حضور در اینجا احساس بسیار دلنشینی است.

این هنرمند ادامه داد: سلین -نویسنده معروف فرانسوی- می‌گوید رمان خوب کم است. هر کسی می‌تواند بنویسد، چون در هر خانه‌ای در هرکوچه‌ای راکه بزنید یک داستان وجود دارد. هر دادگاهی بروی آن‌قدر مسئله هست که می‌توانی بنویسی، اما ارزش آن نوشته وقتی است که آن نویسنده زبان نوشتن خودش را پیدا کرده باشد. در نقاشی و هنرهای تجسمی هم همین‌طور است. باید هنمرند زبان خودش را پیدا کند و اینگونه است که می‌تواند به خود اجازه بدهد که در این موزه یا هر موزه دیگر دنیا کارهایش را به نمایش بگذارد.

صدری درباره‌ی ارتباط مخاطب با آثارش نیز اظهار کرد: در کارهای من این مورد رعایت شده که هر کس با ذهنیات، تجربیات و نیازهای روحی خود کارهای مرا باز می‌کند و کاراکتر کار من طوری است که این اجازه را می‌دهد هر فردی در زمان‌های مختلف با روحیات متفاوت چیزهای جدیدی در کارهای من پیدا کند و این تعامل را به وجود بیاورد.

او همچنین بیان کرد: حدود ۴۶ کار با تکنیک رنگ روغن روی بوم در این نمایشگاه عرضه شده است. علاوه بر این کارهای سه‌بعدی دوره جدید و کارهای فلزی که به صورت بافت گلیم هستند نیز در این نمایشگاه وجود دارند. برای این کارها از متریال‌های برنز، مس و فولاد استفاده کرده‌ام. محتوایاین کارها به اسطوره‌های مختلف فرهنگ ایران خودمان اشاره دارد. این آثار پیش از این در موزه‌های مطرح دنیا به نمایش گذاشته شده و مورد توجه واقع شده‌اند.

نظر شما