شناسهٔ خبر: 33960 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بادیگارد»های حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی کیا هنرمندی دارای زبان و سبک خاص که وفادار به نگاه خود مانده است، این روزها با تکمیل هنرمندانش بادیگارد را کلید خواهد زد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، ابراهیم حاتمی کیا همچون یک تاریخچه، یک صدا و یک نگاه در مقطعی از تاریخ ما دیده، شنیده و حس می شود. فیلم های او اگرچه همچون گزارشی مستند از جنگ، روایات واقعی و تاریخی را به تصویر می کشند، اما لحن شاعرانه، نوستالژیک و پرسوز و گدازی دارند. او این روزها سخت درگیر انتخاب بازیگر و پیش تولید فیلم جدیدش است.

وی فعالیت های سینمایی اش را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد. وی در سال ۱۳۶۴ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت که می کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایش های سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد.

حاتمی کیا در ادامه با ساخت فیلم های مختلف با موضوع دفاع مقدس و جنگ به عنوان یکی از کارگردانان صاحب سبک در این حوزه برای خود شهرتی در سینمای ایران به دست آورد.

ساخت فیلم آژانس شیشه ای در سال ۸۶، شش سیمرغ از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای او به ارمغان آورد و تاکنون برای فیلم های دیده بان، مهاجر، از کرخه تا راین، به نام پدر، به رنگ ارغوان و چ برندهه جایزه از جشنواره فیلم فجر شده است.

او حالا در هجدهمین تجربه سینمایی خود به سراغ ساخت فیلم «بادیگارد» رفته است. فیلمنامه ای که در سال ۱۳۹۴ و به زودی مقابل دوربین ابراهیم حاتمی کیا خواهد رفت، ماحصل یک تلاش حدوداً ۵ ساله مطالعه و تحقیق و نگارش حاتمی کیا براساس یک دغدغه و طرح شخصی است.

وی در طی این سال ها برای به ثمر رسیدن این طرح و تبدیل آن به فیلمنامه دلخواه خود با دقت و وسواس های مرسوم و شناخته شده حاتمی کیا که همگان از آن مطلعند، به صورت شخصی دست به تحقیقات جامع و گسترده ای زده و با افراد گوناگون از طیف های مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و همچنین کارشناسان فنی ذی ربط به گفت و گو نشسته است. امری که نه تنها برای حاتمی کیا که البته به سخت گیری در این حوزه معروف است که در ارتباط با نگارش هر فیلمنامه ای توسط هر فیلمنامه نویسی به شدت متداول و ضمناً ضروری است.

نگارش نسخه اولیه فیلمنامه بادیگارد پس از طی این مراحل و جمع آوری تحقیقات صورت گرفته و البته پس از درآمیختن با دلمشغولی های شخصی فیلمنامه نویس و عبور از صافی ذهن وی، بی آنکه الزاماً محصور در شنیده ها و در بند تحقیقات و گفت و گوهای صورت گرفته باشد در اواخر سال گذشته به پایان رسیده است.

در بهار سال جاری این فیلمنامه با توجه به مساعدبودن شرایط تولید فیلم مجدداً بازنویسی شده و هم اکنون نسخه نهایی فیلمنامه آماده است تا در برابر دوربین ابراهیم حاتمی کیا تصویر شود.

پیش تولید این فیلم از نیمه اردیبهشت ماه و با برگزاری جلسات روخوانی فیلمنامه، انجام همزمان بازنویسی نهایی فیلمنامه و انتخاب عوامل فیلم آغاز شده و بر اساس برنامه ریزی های تا پایان خرداد ماه نیز ادامه خواهد یافت.



**بازیگران

نخستین نامی که در بین اسامی بازیگران تازه ترین ساخته حاتمی کیا منتشر شد پرویز پرستویی بود. بازیگر توانمند سینمای ایران که پس از ایفای نقش های به یاد ماندنی در فیلم های سینمایی آژانس شیشه ای، روبان قرمز، موج مرده و به نام پدر برای پنجمین بار در مقام، نقش نخست فیلم سینمایی بادیگارد مقابل دوربین ابراهیم حاتمی کیا قرار خواهد گرفت.

فرهاد قائمیان دیگر بازیگر این فیلم که پس از دو همکاری در فیلم های به رنگ اغوان و دعوت با حاتمی کیا حالا برای سومین همکاری خود با این کارگردان سینمای ایران به بادیگاردی ها پیوسته است.

محمود عزیزی استاد دانشگاه و دیگر بازیگر سینمای ایران پس از گذشت دو دهه از همبازی شدن در فیلم خاطره انگیز و دلنشین لیلی با من است، بار دیگر در بادیگارد با پرویز پرستویی بر پرده سینما به نقش آفرینی خواهند پرداخت.

امیر آقایی و بابک حمیدیان نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند که دومین تجربه همکاری خود با حاتمی کیا را تجربه می کنند.

مریلا زارعی پس از سه تجربه پی در پی بازی در فیلم های دعوت، گزارش یک جشن و چ برای چهارمین بار در بادیگارد مقابل دوربین ابراهیم حاتمی کیا به نقش آفرینی خواهد پرداخت.

دیبا زاهدی بازیگر جوان که برای نخستین بار در فیلم سینمایی پنج ستاره به کارگردانی مهشید افشارزاده حضور مقابل دوربین سینما را تجربه کرده است برای نقش آفرینی به گروه تولید بادیگارد تازه ترین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی کیا ملحق شد.

بهنوش طباطبایی دیگر بازیگر این فیلم است که نخستین همکاری خود با ابراهیم حاتمی کیا را تجربه می کند. 



**خلاصه داستان

در خلاصه داستان بادیگارد آمده است؛ - چرا اینقدر دیر اومدی؟

*مأموریت بودم

- شغلت چیه؟

*تو حفاظتم

- نگهبانی؟

*محافظم

- آهان پس بادیگاری .....



**عوامل

حاتمی کیا علاوه بر بازیگران به روال سابق ساخت فیلم های خود عوامل پشت صحنه را نیز با دقت زیاد انتخاب می کند که در این بین می توان به انتخاب محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری اشاره کرد. کلاری فیلمبردار با سابقه و شاخص سینمای ایران پس از گذشت حدود بیست سال از همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در فیلم به یاد ماندنی «از کرخه تا راین» تابستان ۹۴ یک بار دیگر به عنوان مدیر فیلمبرداری پشت دوربین فیلم سینمایی بادیگارد تازه ترین اثر ابراهیم حاتمی کیا قرار می گیرد.

از دیگر عوامل این فیلم نیز می توان به محمدصادق آذین مدیرتولید، مهدی حسینی وند تدوین، بهمن اردلان مدیر صدابرداری، علیرضا صالحی مدیر برنامه ریزی، محسن روزبهانی جلوه های ویژه میدانی، رضا بختیاری بازیگردان، یوسف حاتمی کیا مستندسازی پشت صحنه و پژمان لشکری پور مجری طرح اشاره کرد.
 

نظر شما