شناسهٔ خبر: 33976 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعصب مذهبی نفس‌های آخر را می‌کشد

حجت‌الاسلام احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان سفر به شهرهای مختلف اروپایی با حضور در همایش مهدویت و موعودگرایی که در شهر رم برگزار می‌شد، سخنرانی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ حجت الاسلام احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه سفر به چند کشور اروپایی و انجام سخنرانی در همایش‌ها و دیدارهای مهم بین المللی با شخصیت‌ها و چهره های مختلف، طی سخنانی در همایش مهدویت و موعود گرایی در ادیان الهی در شهر رم اظهار کرد: جامعه بشری هر چه جلوتر می‌رود ادیان الهی به هم نزدیک تر می‌شوند و خداوند منان را به عنوان مشترک خود در جهان بیشتر مطرح می‌کنند و گرایش انسان‌ها به اخلاق، علم پذیری و بناء زندگی خود بر علم، قدرت دستیابی به معلومات و اطلاعات و رفع همه زمینه های ناآگاهی نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: وضعیتی که امروز در برخی کشورها حاکم است و مذاهب در برابر هم ایستاده‌اند آخرین نفس هایی است که تعصب مذهبی می‌کشد و در آتی از بین خواهند رفت.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه بشری روزی به نقطه ای خواهد رسید که دیگر خداوند برای آنها غایب نیست و ادیان بر سر خدا جنگ نمی‌کنند، اخلاق بر کل بشر حکمفرما و استعدادهای بشریت برای یک نظم واحد به کمال می‌رسد، چنین مرحله ای را مرحله به کمال رسیدن استعداد بشر باید نامید. و در آن هنگام است که وضعیت موعود رخ خواهد داد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در آخر الزمان دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت به همگرایی بیشتر روی خواهند آورد. در ادبیات دینی اسلام، حضرت مهدی موعود (ع) با عیسی مسیح (ع) هر دو با هم ظهور می‌کنند و آنگاه یک وضعیت موعود و مطلوب در بشریت شکل می‌گیرد.

وی گفت: این وضعیت یک انقلاب بی زمینه و بدون پشتوانه تاریخی نیست، نتیجه روند استکمالی بشر است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با طرح این پرسش که آیا موعود گرایان روزی در برابر هم خواهند ایستاد یا مانند نهرهای متعدد یک رود واحد را شکل می‌دهند؟ پاسخ داد: موعود گرایی چون نگاه خود را به وضعیت های نهایی و تکاملی دوخته است، آینده آن به رغم اختلاف های فکری اساسی بین موعود گرایان در جهت تقابل با هم قرار نمی‌گیرند و در مسیر نوعی انسجام کلان به پیش می‌روند.

مبلغی گفت: موعوگرایی اسلام و مسیحت هر چه زمان جلوتر می‌رود قابلیت آن را دارند که به رغم اختلاف در تعریف وضعیت مطلوب و موعود؛ به نوعی از همگرایی کلان برسند، بنابراین ما به وضعیت تحرک رو به پیش بشر نگاه خوشبینانه داریم و باید بر تلاش خود برای اصلاح جامعه بشری بیفزاییم، شاخص های درست حرکت کردن انسان‌ها و ادیان این است که ازخداوند، اخلاق و معنویت بیشتر سخن بگویند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به این سؤال که " اگر این تحولات با حرکت بشر به جلو تحقق می‌پذیرد چرا ما در موراد بسیار به ستم‌ها و ظلم‌ها برمی‌خوریم و یا جنگ اعتقادی را مشاهده می‌کنیم؟، گفت: حرکت اساسی جهان به سمت تکامل هایی مانند خدامحوری، علم پذیری، اخلاق پذیری و انفجار اطلاعات است ولی چون ما در نیمه راه هستیم بشر گاهی از انفجار اطلاعات سو استفاده می‌کند و گاهی بلوغ کامل را برای ایجاد اخلاق هنوز در خود پدید نیاورده است بنابراین آسیب هایی که داریم مربوط به نیمه راه بودن است.

وی ادامه داد: ما هزینه بودن در نیمه راه را تحمل می‌کنیم ولی روند حاکم بر حرکت رو به جلو بشر، روند استکمالی است.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: محورهای تکاملی یاد شده بشر را به سوی نظم یافتگی خاص و واحدی به پیش می‌برد، همه ما در نیمه راه هستیم می‌توانیم نشانه هر یک از این تحولات را ببینیم.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با ارائه  مقاله‌ای در این کنفرانس بیان داشت: تفکر موعود گرایی نوید وقوع "همگرایی جهانی" (همگرایی دارای ماهیت جهانی شده) میان ادیان را می‌دهد. این از آن جهت است که ادیان، متضمن موعود گرایی هستند و هر چه به آخر الزمان نزدیک می‌شویم جوهره موعود گرایی ادیان (یا دست کم برخی از ادیان مثل مسیحیت و اسلام) به یکدیگر نزدیک تر می‌شود و نوعی "هم احساسی" و "همگرایی" را میانشان بر می‌انگیزد.

وی درتفاوت موعودگرایی مسیحیت و موعودگرایی اسلام گفت: موعودگرایی مسیحیت دو تفسیر دارد، در تفسیر اول موعودگرایی مسیحیت بیش از آن که به اصلاح نظر دارد، به نتیجه آن یعنی خلاص معطوف است و بیش از ان که به اصلاح اجتماعی نظر دارد به اصلاح فردی ناظر است. این تفسیر از موعود گرایی مسیحیت با تمرکز مسیحیت بر ارزش‌های رهایی روح (خلاص روح) هماهنگ است.

مبلغی افزود: تفسیر دوم موعود گرایی مسیحیت به "تحقق ایمان و عمل به خوبی" نظر دارد. این نگاه گرچه متضمن تحقق اصلاح است ولی بیش از آن که به اصلاح اجتماعی ناظر باشد به اصلاح افراد در جامعه نظر دارد.

حجت الاسلام مبلغی گفت: موعودگرایی در اسلام اصلاح اجتماعی است. ارتباط آن با اصلاح فردی یا آن جهت است که اصلاج اجتماعی لاجرم زمینه ساز اصلاح های فردی خواهد شد یا از ان جهت است که راه اصلاح اجتماعی از اصلاح های فردی می‌گذرد. این بر اساس آیه شریفه {ان الله لا یغیر ما به قوم حتی یغیروا ما بانفسهم} (سو ه رعد آیه ۱۱) تفسیر می‌گردد یا ارتباطی طرفینی دارند؛ یعنی هر چند "تغییرات اجتماعی عدل محور" از تحقق عدل در افراد یا مجموعه ای از افراد رخ می‌دهد (کان اول عدله نفی الهوی عن نفسه) ولی وقتی ساختارهای اجتماعی بر مبنای عدل شکل گرفت اصلاح افراد به صورت کلان و پویا امکان پذیر و محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: به هر حال اسلام سخن از وضعیتی به عنوان وضعیت موعود به میان آورده که در آن جهان از عدل پر خواهد شد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان تاکید کرد: موعود گرایی به رغم آنکه در هر دین تعریف و نگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است، متضمن نوعی "کلان ستیزی در قبال فساد" است و طبعاً این نقطه مشترک، جبهه معنویت خواهان را به تدریج تشکیل می‌دهد و این جبهه رفته رفته خود به "هم احساسی" و همگرایی منتهی خواهد شد.

نظر شما