شناسهٔ خبر: 33977 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلمِ خوب استفاده از محصول ملی را القا می‌ دهد

حمیدرضا طیبی گفت: باید در زمینه خودباوری، معرفی پیشرفت‌های کشور و استفاده از محصولات ایرانی، نهضت تولید فیلمِ خوب راه بیافتد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ رئیس جهاد دانشگاهی در دیدار با مدیران این جشنواره گفت: کشور به توانایی‌های زیادی در حوزه‌های صنعتی و فناوری دست یافته و لازم است هنرِ فیلم و سینما در جهت نمایش این توانایی‌ها و معرفی آن به مردم و همچنین ایجاد خودباوری در جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش هنر به ویژه فیلم و سینما در فرهنگ‌سازی، تصریح کرد: وقتی محصولی ملی ساخته می‌شود، برای استفاده از آن باید فرهنگ‌سازی انجام شود که فیلم و مستند بهترین گزینه است. این فیلم است که مخاطب را به استفاده از محصولی ترغیب می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت و نقش جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در این مسیر، خاطرنشان کرد: باید مشکلات را شناسایی کرد. باید هنرمندان و صاحبان صنایع و مراکز علمی و فناوری را به هم نزدیک کنیم چرا که هیچ یک از اینها بدون کمک هم نمی‌توانند موفق باشند.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا انواع مستندهای علمی، صنعتی و آموزشی با اهداف مشخص و از پیش تعیین شده برای گروه های مختلف مخاطبان تهیه می‌‌شود، اظهار کرد: ما در ایران در این زمینه نیز مشکل داریم و تولیدات هنری ما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: یکی از هنرهای مستندسازی بیان مشکلات است که در ابتدا محققِ خوب در حوزه صنعت می‌خواهیم؛ البته خود صنعتی‌ها به این کار علاقه‌ای ندارند و مبلغی هم بابت آن در نظر نمی‌گیرند، پس سازمانی باید متولی شود و برای این کار تلاش کند. همچنین باید مشکلات، اهداف و چالش‌های مختلف در این زمینه را بنویسیم و بر مبنای آن‌ها بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: یکی از مشکلات حال حاضر صنعت و فناوری این است که برای مثال کاری در کشور انجام شده و به نتیجه هم رسیده است، اما برخی از مسئولان باور نمی‌کنند و به دلایل مختلف سراغ محصولات خارجی می‌روند. اینجا فیلم فناوری و صنعتی که بیانگر حرف و توان صنعتگر و معرف فناوری‌های بومی است، در قالب تصویر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

دکتر طیبی با تاکید به اینکه باید به مستندهای صنعتی به بیان واقعی توانمندی‌ها به مردم و مسئولان پرداخته شود، ادامه داد: مشکل ما صرفا در ساخت فیلم نیست. فیلم‌هایی که می‌سازیم کارآرایی لازم را ندارند، چون فیلم‌ساز صرفا بر اساس دیدگاه و دغدغه‌ها و فهم خودش آن را ساخته است. نویسنده و محقق کار هم همین‌طور، آن‌ها هم خیلی مقصر نیستند. باید در تولید فیلم‌ها حتما گروه هنری و گروه فنی و کارشناسی در کنار هم و به صورت هماهنگ عمل کنند، تا محصول کار این دو گروه جذاب، با محتوا، هدفمند و اثرگذار باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر تولید ملی است، یادآور شد: مشکلات زیادی داریم و اگر هنرِ فیلم در خدمت حل این مشکلات باشد و سرمایه‌گذاری‌های لازم از سمت وزارت ارشاد، وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های متولی صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود.

وی در پایان تصریح کرد: معمولا هنرمندان کمال‌گرا و بعضا ایده‌الیست هستند و دنبال مشکلات مختلف برای نشان دادن آن‌ها و معرفی کردنشان می‌گردند اما نباید انتظار داشت که ایشان با هزینه خودش به نشان دادن مشکلات دیگر بخش‌ها بپردازد. سازمان‌های حکومتی باید حامی این برنامه‌ها باشند و بودجه و سرمایه بگذارند تا هم هنرمندان به تولید محصولات خوب بپردازند و هم مسایل موجود به خوبی نمایش داده شود.

در این دیدار بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر و مسعود نجفی دبیر سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) نیز توضیحاتی درباره اهداف و برنامه‌های این دوره از جشنواره ارائه کردند.

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) از هفتم تا نهم مردادماه توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

این جشنواره که پذیرای آثار فیلمسازان، سازمان‎ها و شرکت‌هاست، در هفت بخش فیلم‌های داستانی (ویدئویی بلند و کوتاه)، فیلم‌های مستند، پویانمایی، آیتم‌های تبلیغاتی (آنونس، تیزر و نماهنگ)، بخش ویژه فیلم‌های یک دقیقه‌ای، عکس و مسابقه آثار دانشجویی برگزار می‌شود.

فراخوان سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از چندی قبل منتشر شده است و علاقمندان می‌توانند آثار خود را در هفت بخش تعیین شده تا ۳۱ خردادماه ارسال کنند. فراخوان جشنواره از طریق سایت WWW.JDFEST.IR و همچنین مراجعه حضوری و تلفنی قابل پیگیری است.

نظر شما