شناسهٔ خبر: 33999 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۳۳۰۰ آموزشگاه آزاد هنری در کشور فعال‌اند

وضعیت آموزش هنر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در این جلسه که با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد، محمدتقی شریفی قادری - مدیر کل مرکز آموزش و توسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - گزارشی از وضعیت آموزش هنر بیان کرد.

مدیرکل مرکز آموزش و توسعه فعالیت های هنری به‌روز نبودن قوانین و مقررات در حوزه آموزش هنر، موازی‌کاری نهادها و سازمان‌ها در زمینه آموزش هنر و عدم تناسب بودجه و تشکیلات دفتر آموزش برای سامان‌دهی وضعیت آموزش هنر و تقویت هنرستان‌ها را از مهم‌ترین مشکلات در زمینه آموزش هنر دانست.

شریفی قادری گفت: به یک نظام جامع آموزش هنر نیاز است، اما این نظام فرابخشی است و به همکاری و مشارکت نهادها و دستگاه‌های مختلف نیاز دارد. در این مدت اخیر سعی کردیم درخواست‌هایی را که از قبل بررسی نشده بود، بررسی کنیم و وضعیت درخواست‌ها را به‌روز کنیم و روند بررسی و صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد هنری تسریع شده است.

او ادامه داد: هنرستان‌های هنرهای زیبا که بعضی از آن‌ها سابقه چند دهه فعالیت را دارند در گذشته نقش موثری در آموزش هنر داشته‌اند و هنرمندان شاخصی از این هنرستان‌ها بیرون آمده‌اند؛ اما امروز با بودجه و اعتبار بسیار ناچیز امکان آن تأثیرگذاری و حضور استادان شاخص وجود ندارد. کمبود اعتبار موجب شده نظارت جامع و دقیق بر آموزشگاه‌ها آزاد هنری با مشکل مواجه شود.

شریفی قادری اظهار کرد: درجه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد هنری و صدور کارت صلاحیت تدریس در آموزشگاه‌ها از مواردی بود که در گذشته در این دفتر انجام می‌شد؛ اما اشکالاتی داشت که سعی داریم با برطرف کردن ایرادها درجه‌بندی آموزشگاه‌ها و صدور کارت صلاحیت تدریس اجرایی شود.

وی گفت: در مرکز آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش در سه سطح آموزشگاه‌های آزاد هنری، هنرستان‌های هنرهای زیبا و آموزش مهارتی کاردانش پیگیری می‌شود. در حوزه آموزشگاه‌های آزاد هنری بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری صدور مجوز و نظارت بر آموزشگاه‌ها را برعهده دارد که در حال حاضر صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد هنری به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تفویض شده است و شورایی در استان‌ها تشکیل می‌شود، اما در حوزه موسیقی پس از تأیید استان در شورای مرکزی نظارت تهران نیز بررسی و تأیید می‌شود.

مدیرکل مرکز آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری با ارائه آمار آموزشگاه‌ها بیان کرد: در حال حاضر ۳۳۰۰ آموزشگاه آزاد هنری دارای مجوز در کشور فعالیت دارند که یک‌هزار و ۸۹۰ آموزشگاه تجسمی، یک‌هزار و ۱۰۰ آموزشگاه موسیقی، ۲۲۱ آموزشگاه خوشنویسی و ۹۱ آموزشگاه نمایشی است. البته آموزشگاه‌های سینمایی که زیر نظر سازمان سینمایی کشور برنامه‌ریزی و نظارت می‌شود در این دفتر اداره و نظارت نمی‌شود و در این آمار قرار ندارد.

شریفی قادری درباره هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: هنرستان‌های هنرهای زیبا در رشته‌های نقاشی، گرافیک، پویانمایی، موسیقی، صنایع دستی و نمایش آموزش می‌دهند و در حال حاضر ۳۷ هنرستان هنرهای زیبا در کشور با حدود سه‌هزار هنرجو فعالیت دارند. در بخش آموزش مهارتی کاردانش نیز با توجه به توافق، وزارت آموزش و پرورش در حوزه دیپلم اجازه می‌دهد، واحدهای تخصصی هنری را در مراکز آموزشی مهارتی زیر نظر دفتر آموزش بگذرانند.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درباره آموزش هنر بیان کردند و مقرر شد کمیسیون با توجه به مسایلی که در زمینه سیاستگذاری آموزش هنر وجود دارد جمع‌بندی جلسات و نتایج بررسی‌ها را در شورا مطرح کند.

در این جلسه، محمدرضا جعفری‌جلوه، حسن بلخاری، حسن ریاحی، محمدعلی رجبی، غلامرضا اسلامی، امیراسماعیل آذر، محمدعلی خبری، رحمت امینی، مجتبی آقایی، محمدحسین نیرومند، محمد خزاعی و عبدالمجید شریف‌زاده، از اعضای کمیسیون هنر و معماری حضور داشتند.

نظر شما