شناسهٔ خبر: 34007 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاپوری: سفارشی‌نویسی بزرگ‌ترین لطمه را به ادبیات دینی زده است

سعید شاپوری معتقد است اگر بخواهیم ادبیات دینی‌مان با کشورهای اروپایی و حتی قرن نوزدهم روسیه و نویسندگان تراز اولی چون داستایوسکی مقایسه کنیم به بحث سفارشی‌نویسی در ایران می‌رسیم که بزرگ‌ترین لطمه را به ادبیات ما زده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شاپوری عنوان کرد: بحث سفارشی‌بودن و دولتی بودن ادبیات دینی بزرگ‌ترین لطمه را به ادبیات ما زده است که البته این موضوع شامل حال سینما و تلویزیون ما هم می‌شود.
 
این نمایشنامه نویس و مدرس دانشگاه ادامه داد: بخشی از ادبیات دینی ما در حال حاضر به نااهلان سپرده شده که مفاهیم را در حد ظاهر تنزل داده‌اند در حالی که نویسنده برجسته‌ای چون داستایوسکی در قرن نوزدهم با توجه به سال‌های زندان و تبعیدش به سیبری که به اعدام هم محکوم بود مفاهیم دینی را عمیقاً درک کرد، به همین دلیل هم بازتاب این مفاهیم را می توان در رمان «جنایت و مکافات» او دید، این موضوع در ایران برعکس است.
 
نویسنده نمایشنامه «نور زمستانی» در ادامه به جریان‌های ادبیات دینی در ایران اشاره کرد و گفت: در واقع در ایران نویسندگانی سراغ مفاهیم دینی می‌روند که درک درستی از آنها نداشته و صرفاً مفاهیم و در برخی موارد عبارات دینی لقلقه زبانشان است. این ایراد به دلیل آن است که نویسندگان حرفه‌ای پشتیبانی مالی نمی‌شوند و دلیل این امر هم آن است که به جایی وابسته نیستند.
 
شاپوری در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت و حاکمیت به این نویسندگان اعتمادی ندارد؟» عنوان کرد: به هر حال حاکمیت سیاستی دارد، اما به نظر می‌رسد گاه مجری نمی‌خواهد کاری انجام شود. در واقع عده‌ای به ظاهر نماینده حاکمیت‌اند و اگر هم حاکمیت بخواهد کاری انجام دهد آنها از انجامش سرباز می‌زنند.
 
نویسنده فیلمنامه «تولد یک پروانه» همچنین یادآور شد: برخی از آنهایی که پست‌های مدیریتی را در دست دارند نخستین دغدغه‌هایشان این است که به منافع خودشان برسند و دست دوستانشان را بگیرند. اگر نخواهیم بگوییم خود حاکیمت به این نویسندگان اعتمادی ندارد دست‌کم بعضی عاملان حاکمیت موضوع را خدشه دار می‌کنند و میدان را به نویسندگان مستقل دینی نمی‌دهند.
 
سعید شاپوری، دارای مدرک دکترای فلسفه هنر است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی گروه تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز مشغول به تدریس است. از میان  کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به کتاب «جلوه‌های دراماتیک قرآن کریم» و همچنین نمایشنامه های «دود کعبه»، «عقل سرخ»، «سرود بال سروش» و «نازلی» اشاره کرد.

نظر شما