شناسهٔ خبر: 34029 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه تازه فردوسی‌پور زیرذره‌بین/ چگونه گفتن مهمتر از چه گفتن است

باقر ساروخانی در مراسم رونمایی از کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» گفت: چگونه گفتن مهم تر از چه گفتن است و شاید کمتر روی این قضیه فکر کرده باشیم و در واقع از آن غافل هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، مراسم رونمایی از کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دویلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی و علی شهروز دوشنبه شب ۲۵ خرداد با حضور چهره‌های فرهنگی، سینمایی و ورزشی در مجموعه موزه سینما برگزار شد.

علی اکبر فرهنگی پدر علم مدیریت رسانه کشور در ابتدای این برنامه گفت: آقای فردوسی‌پور از هر جهت برجسته است. هم ورزشی، هم رسانه‌ای، هم ادبی و هم مسائل زبان شناختی. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» کار قشنگی است. شاید یکی از مباحث قابل توجه در حال حاضر جامعه ما، همین هنر شفاف اندیشیدن باشد. با مقدمه قشنگی که آقای فردوسی‌پور برای کتاب نوشته، می‌توان گفت که در دنیایی هستیم که آدم‌ها از سویی خردورز هستند و از سوی دیگر وقتی پای عقل وسط می‌آید، امکان اشتباه هم مطرح می‌شود.

فردوسی‌پور هم در تلویزیون شفاف است و هم در ترجمه

فرهنگی افزود: کتابی که فردوسی پور ترجمه کرده، به خوبی مخاطب را با انواع روش‌هایی که ذهن را به حرکت در می‌آورد و به نوعی خلاقیت را برمی‌انگیزد، آشنا می‌کند. ترجمه کتاب، بسیار روان و سلیس است. من پیش تر هم ترجمه های آقای فردوسی پور را خوانده بودم. ایشان هم در برنامه تلویزیونی اش شفاف است هم در نوشتن و ترجمه. تقریبا می توان گفت در این زمینه استاد است. 

وی ادامه داد: سخنانم را با این جملات به پایان برسانم که ان شاالله در جام جهانی فوتبال، جایگاهی پیدا کنیم. آقای حاج رضایی هم در این برنامه حضور دارند. امیدوارم به نفس ایشان که مستجاب الدعوه هستند، گشایشی برای وضعیت فوتبال ما به وجود بیاید.

کتاب یک شب بیشتر مهمان ما نبود!

دومین سخنران این برنامه، باقر ساروخانی استاد ارتباطات بود که گفت: آقای فردوسی‌پور به غیر از این کتاب، ترجمه دیگری هم دارد و جوان هم هست. با این سرعتی که پیش می‌رود، خیلی کتاب‌های بیشتری تولید خواهد کرد.

وی ادامه داد: من نتوانستم کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» را کامل بخوانم چون نوه‌ای دارم که سال اول پزشکی است و تا کتاب را دید، آن را گرفت و برد. این شد که کتاب یک شب بیشتر مهمان ما نبود و نتوانستم تمام آن را بخوانم.

رونمایی از ترجمه جدید عادل فردوسی پور

ساروخانی در ادامه گفت: اولین نکته، عنوان کتاب است که خیلی خوب است؛ اندیشیدن! آن چیزی که انسان را از باقی مخلوقات خدا متمایز می‌کند، همین اندیشیدن است. در کتاب آسمان مان هم فرموده که «یتفکرون فی خلق السماوات و الارض» و بعد هم می‌گوید خدایا تو این همه کائنات و جهان را بی خود خلق نکرده ای! خدا هم دوست ندارد آدم ها همین جور و بی دلیل بگویند «ماشالا! یا خدایا آفرین» اول فکر کنند بعد بگویند الحمدلله! بنابراین، با کتاب خوبی روبرو هستیم چون ما را به فکر کردن دعوت می کند.

این استاد ارتباطات در ادامه گفت: نکته دیگر درباره این است که چگونه گفتن مهم تر از چه گفتن است. یعنی این که چگونه حرف را بزنیم، مهمتر از این است که چه چیزی را بگوییم. شاید کمتر روی این قضیه فکر کرده باشیم و در واقع از آن غافل هستیم. یک فصل دیگر این کتاب می‌گوید که چطور زندگی کنیم. راهکارش هم این است که به گونه ای که انگار فقط یک روز زنده هستیم.

وی افزود: گذشته ها گذشته، از آینده هم که خبر نداریم. پس مهم این است که از فرصت امروز استفاده کنیم. دوران جوانی قشنگ است، دوران پیری هم قشنگ است و من از لحظه لحظه اش لذت می برم. حال، فرصت طلایی است که باید از ان استفاده کرد.  

ساروخانی گفت: روح کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» این است که ما را از غریزه محض حیوانی بیرون بیاییم و تبدیل به انسانی بشویم که می داند چگونه مدیریت و زندگی کند.

رونمایی از ترجمه جدید عادل فردوسی پور

بارها با فردوسی‌پور درباره فیگورهایش در «۹۰» بحث کرده‌ام

دکتر درانی از اساتید روانشناسی حاضر در این برنامه سخنران دیگری بود که درباره کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» گفت: می‌توان از سه منظر به این کتاب نگاه کرد: ۱- خود کتاب چه می‌گوید ۲- خود گوینده و منبع خبر چه منظوری داشته است ۳- مخاطب چه می‌فهمد. مقدمه کتاب را بسیار شفاف و گویا دیدم که اثر را به خوبی معرفی می کند.

درانی ادامه داد: بارها به آقای فردوسی پور، در کلاس‌های دانشگاه گفته‌ام که نوع برنامه اجرا کردنش را هم می‌توان از این سه منظر بررسی کرد و همیشه هم سر کلاس در این باره و درباره فیگورهایش هنگام اجرای برنامه ۹۰ بحث و گفتگو کرده‌ایم.  

وی گفت: در کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» بیشتر، نویسنده دارد روایتی را نقل می‌کند که از تجربیات خود ناشی شده و این روایت بیشتر از ساز و کار ذهنی اوست. علم روانشناسی امروز فکر می‌کند چطور ذهن انسان کار می‌کند. ما دنیا را از عینک ذهنمان نگاه می‌کنیم.

درانی افزود: آن چه در واقع وجود دارد، متفاوت از آن چیزی است که در ذهنمان می‌سازیم. کتاب پیش رو، بر این نکته تاکید می‌کند و بیشترین کارکردش هم روی همین کارکرد ذهن انسان و نیمه پر و خالی لیوان است. یک اشکال هم در این کتاب به نظرم آمد که این است که نویسنده در آن، نیمه خالی لیوان را بیشتر نگاه می کند. این مساله ممکن است روی برخی از خوانندگان، اثر سوء داشته باشد.

علیرضا شیری یکی از روانشناسان دانشگاهی کشور نیز در بخشی از این برنامه به بیان سخنان کوتاهی پرداخت.

نظر شما