شناسهٔ خبر: 34058 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب عکس‌های نادر از روزهای آغازین سفر به فضا

انتشارات دانشگاه «نیومکزیکو» با همکاری «جی ال پیکرینگ»، مورخ فضا کتابی را با محتوای مجموعه عکس‌های نادر و دیده نشده از نخستین پروژه‌های فضایی سازمان «ناسا» منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «عکس‌ها و تصاویر فضایی از پروژه‌های عطارد و جوزا: تاریخ تصویری نادر» به همت «جی ال پیکرینگ» گردآوری شده است؛ هرچند خود وی می‌گوید، با کتاب‌هایی که عناوینی چون «تا کنون دیده نشده» چندان میانه خوبی ندارد.

«جان بیزنی»، دستیار نویسنده «پیکرینگ» در آماده‌سازی این کتاب - مشتمل بر عکس‌های ناسا از نخستین برنامه‌های سفر فضاپیمای سرنشین‌دار - گفته است، «هرگاه به یک کتاب‌فروشی می‌رویم، به احتمال زیاد کتاب‌های مربوط به فضا را نیز مروری می‌کنیم. آن‌ها را از قفسه درمی‌آوریم، درون آن‌ها را نگاه می‌کنیم و احتمالا همیشه به خود می‌گوییم: همه این‌ها را دیده‌ایم.»

وی افزود: «یکی از مشکلاتی که در این راه وجود دارد این است که معمولا عکس‌های هرگز دیده نشده به اشتباه مورد شناسایی قرار می‌گیرند زیرا آن چه در این میان موجود است آن قدر درهم است که نمی‌توان گفت کدام درست است و کدام نیست.»

«بیزنی» ادامه می‌دهد: «با وجود این زمانی رسید که جی ال تصاویر بسیار جالبی را از مجموعه عکس‌های خود به من نشان داد که تا کنون دیده نشده بودند. همان زمان این سئوال به ذهنم خطور کرد که به جای انتشار کتابی از عکس‌های دیده شده، مجموعه تصاویری را که تا الان کسی ندیده منتشر نکنیم و این گونه کار را آغاز کردیم.»

بر پایه این گزارش، دو جلد نخست کتاب، که قسمت دوم آن قرار است در ماه سپتامبر روانه بازار شود، عکس‌های برنامه فرود فضاپیمای «آپولو ۱۱» بر ماه را در خود جای داده است؛ این عکس‌ها توسط در پروازهای یک و دو خلبانه گرفته شده و از میان صدها هزار عکس گردآوری شده توسط «پیکرینگ» طی یک دهه از پیشکسوتان برنامه فضایی امریکا، انتخاب شده‌اند.

این دو جلد در ۲۲۴ صفحه شامل ۷۰۰ تصویر از فضانوردان، کپسول‌های فضایی، موشک‌ها و سکوهای پرتاب می‌شود.

با  وجود این «پیکرینگ»، مسئول نشر کتاب معتقد است این تعداد می‌توانست بیشتر هم باشد و عنوان کرد: «ما با حدود ۶۰ تا ۷۵ تصویر از هر ماموریت کار را آغاز کردیم هر چند، تلاش داشتیم تا از یک رویداد مشابه عکس‌های زیادی انتخاب نکنیم.»

وی می‌افزاید: «اگر تصمیم با من بود، در هر بخش یک تصویر در شب از فضاپیما بر سکوی پرتاب انتخاب می‌کردم اما «جان» (بیزنی) کسی بود که برای انتخاب‌ها منطق خوبی داشت.»

«جان بیزنی» که پیش از این گزارش‌گر برنامه‌های فضایی شبکه‌ «سی ان ان» و کانال «دیسکاوری» بوده است، مسئولیت سازماندهی عکس‌های منتخب را داشته و شرح عکس‌ها را نیز نوشته است.

«پیکرینگ» می‌گوید: «هنگامی که کار را آغاز کردیم فقط یک کتاب عکس به دست آمد؛ بنابراین من اطلاعات پایه‌ای همچون تاریخ و یا هر چیز دیگری را که درباره عکس‌ها می‌دانستم در اختیار «جان» گذاشتم و کار نوشتن شرح عکس‌های اجمالی را شروع کردیم. با این وجود به یک‌باره دیدیم شرح عکس‌ها طولانی و بزرگ شده‌اند و این گونه بود که چنین کتابی به وجود آمد.»

«بیزنی» با یادآوری آن زمان می‌گوید: «هر چه بیشتر به عکس‌ها نگاه می‌کردم، بیشتر کنجکاو می‌شدم که "این چیست؟ او کیست؟ آن جا چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ و همیم موجب شد که اطلاعات بیشتری را برای هر عکس گردآوری کنیم.»

وی افزود: «بله، عکس‌های این کتاب نادر هستند؛ هر چند انکار نمی‌کنم نمی‌توان به تصاویر سال‌های نخست مراجعه کرد و به سختی تصاویری را یافت که دیده نشده باشد اما، مطمئن باشید که بیشتر آن‌ها تا کنون دیده نشده‌اند.»

نظر شما