شناسهٔ خبر: 34066 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینمای کارگردانان زن در «دنیای تصویر» بررسی شد

سینمای کارگردانان زن ایرانی با حضور مرضیه برومند، تهمینه میلانی، مونا زندی و شیوا مقانلو در شماره جدید مجله «دنیای تصویر» بررسی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شماره ۲۵۱ «دنیای تصویر» منتشر شد و در جلد این شماره عکسی از مهتاب کرامتی بازیگر فیلم سینمایی «عصر یخبندان» منتشر شده است.

در این شماره از مجله «دنیای تصویر» در بخش مصاحبه با کارگردانان سینما می توانید مصاحبه با سینماگرانی چون صفی یزدانیان «در دنیای تو ساعت چند است؟»، مجید برزگر «یک شهروند کاملا معمولی» را بخوانید. همچنین در بخش چهره ماه به سامان مقدم کارگردان سینما و تلویزیون اشاره شده و آثاری که این کارگردان تا به امروز آن را جلوی دوربین برده مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش رویدادهای خارجی شامل آخرین اخبار درباره هنرمندان بین المللی است که به حضور ناخوانده مل گیبسون در افتتاحیه فیلم «مکس دیوانه»، احتمال ساخت «آواتار ۵» توسط جیمز کامرون، لئوناردو دی کاپریو و بازی در «بازگشته»، همکاری دوباره نیکلاس کیج با کارگردان فیلم «ترک لاس وگاس»، ناتالی پورتمن و اولین تجربه کارگردانی، خاویر باردم و بازی در نقش پابلو اسکوبار اشاره کرده است.

در بخش تازه های ۲۰۱۵ می توانید درباره فیلم هایی چون «زن طلایی پوش» سایمن کرتیس، «خشمگین ۷» جیمز ون، «طولانی ترین سواری» جورج تیلمن جونیور، «فراماشین» آلکس گارلند، «دنی کالینز» دن فوگلمان، «محکم باش» اتان کوهن، «نارفیق» لوان گابریادزه و «انتقام جویان: عصر اولترون» جاس ویدون بخوانید.

دنیای تصویر

در بخش بر پرده سینماها نیز فیلم هایی چون «در دنیای تو ساعت چند است؟» صفی یزدانیان، «قصه ها» رخشان بنی اعتماد، «من دیه گو مارادونا هستم» بهرام توکلی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

همچنین در بخش برداشت بلند گزارشی از تولید فیلم سینمایی «سیندرلا» به کارگردانی کنت برانا منتشر شده است. برانا کارگردان این فیلم سینمایی در بخشی از این گزارش گفته است: وقتی قرار است فیلم «سیندرلا» را بسازی می دانی که بیشتر تماشاگران با هر سن و سالی از قبل داستان آن را می دانند به همین خاطر در مقام کارگردان برای من مهم بود که بتوانم آن لحظه های کلاسیک و مشهور داستان را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشم.

یکی از مهمترین نکات این فیلم در این است که «سیندرلا» به طور کامل با استفاده از نگاتیو فیلمبرداری شده و در آن از فیلمبرداری به صورت دیجیتال استفاده نشده است.

اما در بخش ویژه این شماره از مجله «دنیای تصویر» میزگردی با حضور علی معلم و چهار بانوی کارگردان سینمای ایران مرضیه برومند، تهمینه میلانی، مونا زندی حقیقی و شیوا مقانلو برگزار شده است. در بخش هایی از این مصاحبه تهمینه میلانی گفته است «فیلمسازان زن بعد از انقلاب یک شبه وارد سینما نشدند. کارگردانان زن اصلی ما مثل برومند و درخشنده و بنی اعتماد حاصل تلویزیون پیش از انقلاب هستند ولی چون قبل از انقلاب انحصار در سینما زیاد بود و اجازه ورود فیلمساز روشنفکر، چه مرد و چه زن را به سینما نمی دادند، این ها هیچ وقت فرصت فیلمسازی پیدا نکردند، اما بعد از انقلاب این دیوار شکست. مرضیه برومند نیز در بخشی از این گزارش گفته است: «من هیچ وقت حسن نکردم مسئولین مقاومتی درباره حضور فیلمسازان زن دارند. حتی فکر می کنم با لبخند دوست داشتند این اتفاق بیفتد و زن ها را در سینما بییند.»

آخرین بخش در این ماهنامه بخش تک گویی های سینمای ایران است که به آثار بهرام بیضایی اشاره کرده است. از جمله فیلم هایی که در این لیست از دیالوگ های آن استفاده شده است می توان به «رگبار»، «کلاغ»، «مرگ یزدگرد»، «شیاد وقتی دیگر»، «باشو غریبه کوچک»، «مسافران»، «سگ کشی» و ...اشاره کرد.

نظر شما