شناسهٔ خبر: 34067 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اولین» آلبومی که پاپ نیست

خواننده آلبوم «اولین» که به تازگی منتشر شده است درباره حال و هوای این اثر و استفاده از شعر و آهنگ‌های کوتاه در آن توضیح داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سهند اطهری خواننده آلبوم «اولین» که به تازگی در بازار موسیقی منتشر شده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آلبوم شامل ۱۴ قطعه‌ کوتاه است که روی شعرهای سپید کوتاه ساخته شده‌اند و می توان گفت شعرها بخشی از موسیقی است که با ملودی خوانده شده‌اند. به عبارت دیگر، شعرها دکلمه نشده‌اند و این دو عامل، باعث می‌شوند آلبوم «اولین» اثری نوآورانه در موسیقی ایران باشد. سبک خوانندگی نیز سبکی ساده و شفاف است. شعرهای این مجموعه  نیز که سروده‌ شمس لنگرودی، گروس عبدالملکیان و مجید رفعتی هستند، تصاویر زیبایی را در خود دارند که هر کدام به نوبه‌ خود الهام‌بخش خلق موسیقی و ساختن ملودی شعرها بوده است.

وی در توضیحات دیگر خود پیرامون این اثر که اولین آلبوم وی نیز محسوب می شود، ادامه داد: شاید شنونده ایرانی با گوش دادن به این قطعات به یاد هایکو‌های ژاپنی بیافتد اما هر چه هست این شعرها و به تبع‌ آن، آهنگ‌ها کوتاه هستند که هایکو بودن یا نبودن‌شان خود مبحثی مفصل است. نام این آلبوم برگرفته از شعری سروده‌ مجید رفعتی با همین نام است که یکی از ساده‌ترین و خلوت‌ترین قطعات آلبوم است. من بر این باورم رنگ صدای قطعات این آلبوم  نیز تفاوت‌های زیادی با هم دارد زیرا بعضی از قطعات تنها شامل گیتار و آواز هستند  و در برخی از آنها نیز از سازهای کوبه‌ای، ویولنسل و فرنچ‌هورن نیز استفاده شده است.

اطهری بیان کرد: نحوه‌ استفاده از سازها به ویژه «فرنچ‌هورن» را  هم می‌توان در قالب این نوع موسیقی، نوآورانه دانست زیرا در عین تنوع رنگ‌صداها و تنظیم‌های قطعات، سعی شده تا انسجام آلبوم حفظ شود. قطعات به گونه‌ای پشت هم قرار گرفته‌اند که به لحاظ موسیقایی گوش‌نواز باشند و به لحاظ شعر نیز یک خط سیر حسی را طی کنند. از این دید می‌توان آلبوم «اولین» را به «آلبوم مفهومی» نزدیک دانست.

وی افزود: در قطعاتی از این آلبوم، سکوت نقش مهمی دارد. آهنگ‌ها به گونه‌ای ساخته و اجرا شده اند که در فضاهای شنیداری خالی هر قطعه به شنونده اجازه‌ تعمق درباره‌ تصاویر زیبای شعرها داده شود. به طور کلی، مجموعه‌ شعرها و موسیقی سعی دارند حسی روشن، پرامید و همراه با طنزی ادبی- موسیقایی به شنونده منتقل کنند.

این هنرمند با اشاره به اینکه برخی از قطعات آلبوم به لحاظ نحوه‌ استفاده از ملودی‌ها و تکرارها دارای ساختاری نزدیک به موسیقی «مینی‌مال» هستند، توضیح داد: یکی از ویژگی‌های نوآورانه‌ آهنگ‌های آلبوم «اولین» که می دانم شنیده شدن آن در بازار داغ و پرفروش آلبوم های موسیقی پاپ کار سختی است، تکرار نشدن عبارات شعر به صورت ترجیع‌بند است. البته سه قطعه از این آلبوم نیز با هماهنگی وزارت ارشاد، به صورت ویدیو درآمده‌اند تا این گرایش به کوتاه بودن و مینی‌مال بودن، در ویدیوها نیز به مخاطب القا شود.

اطهری در معرفی گروه اجرایی این آلبوم نیز گفت: نوازنده‌های این آلبوم از نوازندگان جوان، پرکار و توانای ایرانی هستند که استعداد و قابلیت‌های قابل توجه خود را در ملودی‌هایی بسیار کوتاه عرضه کرده‌اند. آهنگسازی و خوانندگی قطعات مختلف این مجموعه توسط من و کیوان تفتی انجام شده ضمن اینکه تنظیم قطعات و نیز نوازندگی گیتار بر عهده‌ کیوان تفتی بوده است. مهسا یوسفی‌نژاد فرنچ‌هورن، آناهیتا ایزدی‌پارسا ویولنسل، و آیدین شفایی سازهای کوبه‌ای سایر نوازندگانی بودند که در آلبوم  با ما همکاری داشته‌اند.

این آلبوم در استودیو «صدای موسیقی باران» ضبط شده و توسط نشر موسیقی باغ شیرین منتشر شده است.

نظر شما