شناسهٔ خبر: 34075 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب«فلسفه اختیار» منتشر شد

کتاب«فلسفه اختیار» اثر رابرت کین به همت انتشارات حکمت منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب فلسفه اختیار اثر رابرت کین و ترجمه فخرالسادات علوی است که به همت انتشارات حکمت در بهار ۹۴ منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

مترجم در مقدمه می گوید: این کتاب با عنوان اصلی مدخلی معاصر بر اراده آزاد، در آمدی است (حتی الامکان) مختصر و مفید، کاملاً به روز و کارآمد به مهم ترین آرای جبرباورانه و جبرستیزانه فلاسفه جدید غربی به قلم ساده و روان یکی از پرتالیف ترین صاحبنظران مطرح حوزه جبرو اختیار و سردمدار دفاع از جبرستیزی حال حاضر غرب.

کین در بخش اول این کتاب به اهمیت بحث جبر و اختیار پرداخته و تاثیر آن را بر جهان بینی  هر فرد بیان می کند. در این فصل اول که حکم مقدمه کتاب را دارد. کین ضمن بررسی معنا و لوازم اختیار و جبر (که از آن تعبیر به دترمینیسم می کند) و طرح مفاهیم و موضوعات مرتبطی همچون مسئولیت، ضرورت، امکان، بی تعینی و شانس به بازخوانی اصل مسئله جبر و اختیار می پردازد. مسئله از دید کین عبارت است از جدال و مناقشات اندیشمندان بر سرمعنا و موجودیت «اراده آزاد» چیزی فراتر از «فعل آزاد» که کین آن را آزادی عمیق تر اراده (دربرابر آزادی سطحی فعل) می نامد.

کین درفصل های دوم و سوم به معرفی و تحلیل دو طیف قائلین به معنا و لوازمی از اراده آزاد که همساز و سازگار با دترمینیسم است (سازگار باوران) و قائلین به معنا و لوازمی حداکثری و ناهمساز با دترمینیسم (ناسازگارباوران) می پردازد. روایت های مختلف اختیار باوری را در فصول چهارم، پنجم و ششم و تدابیر جبرباوران را در فصل هفتم پی می گیرد. در فصل هشت و نه به بررسی جدیدترین تلاش های و دستاوردهای سازگار باوران اخیر غرب در رفع نقایص سنت سازگارباوری می پردازد و گزارشی بسیار مفید و نقد هایی عالمانه و سنجیده از آنها ارائه می دهد.

کین در فصل دهم به معرفی اجمالی از سمت وسوی کلی مباحث جاری جبر و اختیار می پردازد. در فصول یازده و دوازده به طرح و تبین موضع شخصی خودش به اختیارباوری می پردازد؛ وی در خلال این دوفصل سعی دارد هم عدم کفایت اختیار سازگارباورانه و سازش ناپذیری اختیار باورانه را؛ چیزی که به زعم وی هیچ یک از اختیار باوران قبلی در تبیین آن موفق نبوده اند. بخش پایانی فصل دوازده  نیز به پاسخ های مطرح ترین اختیار باور حال حاضر غرب به رایج ترین ایرادات علیه معقولیت طرح پیشنهادی اش در تبیین اختیار از بعد دینی می پردازد و امکان و نحوه پذیرش توامان مشیت و علم سابق ازلی الهی از یک سو و اختیار انسان از سوی دیگر را از زبان صاحبنظران قدیم و جدید این حوزه دنبال می کند.

نویسنده در پایان فصل سیزده به آثار تخصصی فلاسفه بحث شده در هر فصل در حوزه جبر و اختیار پرداخته است و به این ترتیب به خواننده پی گیر و علاقه مند امکان مراجعه به آثار دست اول و آشنایی بیشتر با جوانب مختلف رویکردهای موجود را می دهد.

کتاب فلسفه اختیار اثر رابرت کین که توسط فخرالسادات علوی ترجمه و به همت انتشارات حکمت در ۱۰۰۰نسخه و در ۲۹۳ صفحه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

نظر شما