شناسهٔ خبر: 34081 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست «سینما نوستالژی» فرهنگ­سرای اندیشه مطرح شد؛

پورحسینی: باید به تئاتر بازگردم / شیخ زاده: به حال سینمای کودک کشورمان تاسف می­خورم

نخستین نشست «سینما نوستالژی» با نمایش فیلم کودک «دره شاپرک­ها» با حضور عوامل فیلم در فرهنگ­سرای اندیشه برگزار شد.

فرهنگ امروز: پس از نمایش فیلم سینمایی «دره شاپرک ها» که به همان سبک و سیاق قدیم و با دستگاه آپارات در فرهنگ­سرای اندیشه صورت گرفت، نشست نقد و بررسی اثر با حضور عوامل برگزار شد.

در این نشست فریال بهزاد نویسنده و کارگردان ضمن تشکر از فرهنگ­سرای اندیشه برای راه اندازی سلسله برنامه های سینما نوستالژی و پخش فیلم «دره شاپرک‌ها» در اولین جلسه از این برنامه‌، اظهار کرد: کار برای کودکان را از ابتدا دوست داشتم و نخستین فیلمی که برای کودکان تولید کردم نیز با عنوان «کاکلی» منتشر شد. همیشه علاقه داشتم تا از قصه­های سنتی و قصه­هایی که در ادبیات برای کودکان نوشته شده بود، فیلم بسازم. از ابتدا نیز فیلم­های علمی تخیلی را می­پسندیدم، به ویژه فیلم­هایی که برای کودکان تولید می شد، چرا که کودکان با تخیلاتشان زندگی می­کنند.

وی ادامه داد: تصور می­کنم فیلم «دره شاپرک­ها» در دوره خود حرکتی رو به جلو در عرصه سینمای کودک و نوجوان بود و نخستین اثر علمی تخیلی در ژانر کودک را تولید کردیم و نشان دادیم که فیلمسازان کشورمان می­توانند همه کاری کنند و راه را برای آن ها هموار کردیم.

 

بهزاد: سینمای کودک قربانی سینمای بزرگسال شده است

فریال بهزاد با انتقاد از این که طی سال­های اخیر سینمای کودک و نوجوان کشورمان قربانی سینمای بزرگسال شده است، اظهار کرد: متاسفانه اغلب فیلم های این دوره درباره کودک است و برای کودک نیست.

وی همچنین گفت: متاسفانه تمام محصولات فرهنگی کشورمان غربی است، همیشه تلاش داشته­ام تا از اسطوره­های ادبی و هنری کشورمان در فیلم­هایم استفاده کنم. چرا که کودک و نوجوان امروز به این اسطوره­ها نیاز دارد.

 

فیلم «دره شاپرک ها» به کودکان بلنداندیشی داد

غلامرضا آزادی تهیه کننده فیلم «دره شاپرک­ها» نیز با اشاره به این که این اثر نخستین فیلم فانتزی سینمای ایران بود، عنوان کرد: این فیلم و آثاری از این دست که در آن دوران تولید شد، نوعی نگاه سیاسی و بلنداندیشی به کودکانمان داد و راهی را پیش پای فیلمسازان گذاشت که متاسفانه خیلی زود فراموش شد.

وی همچنین گفت: تصمیم داریم فیلم «دره شاپرک­ها» را با کیفیتی تازه به بازار عرضه کنیم و به زودی کپی جدیدی از این اثر منتشر می شود. در دهه ۶۰ و ۷۰ بیشتر فیلم­های مربوط به کودک و نوجوان در فضایی ساده روایت می­شد و دره شاپرک­ها نوآوری و فکری بزرگتر از سینمای آن دوران داشت. در آن دوران هنوز هری پاترها ساخته نشده بود و کسانی که در سینمای کودک کشورمان فعالیت می کردند تلاش داشتند تا این ژانر را ترقی بدهند. باید برای هر نسل از کودکانمان آثار تازه و به روز تهیه و تولید کنیم، چرا که هر نسل تفاوت های بسیاری با نسل های پیشین دارد.

 

فیلم «جزیره مهربانی» برای جشنواره فیلم کودک آماده نمایش می شود

آزادی با اشاره به این که به تازگی فیلمی با عنوان «جزیره مهربانی» را به همراه همسرش فریال بهزاد، برای کودکان در دست تولید دارد، اظهار کرد: این فیلم داستان کودکانی است که همچون دزدان دریایی به جزیره کیش حمله می­کنند و تا جشنواره فیلم کودک امسال برای نمایش آماده خواهد شد.

این تهیه کننده و کارگردان سینما خاطرنشان کرد: در سال های ۷۰ تا ۸۰ سینمای کودک ایران در جهان حضور داشت و در دوران جنگ تحمیلی، این سینما در مجامع بین­المللی می­درخشید و کسب مقام می­کرد. متاسفانه امروز، سینمای کودک، جای خود را به سینمای خیانت، فقر و سینمای سیاه داده است. کسانی که این دست فیلم­ها را می سازند هم در سینما شاگردی نکرده­اند و به همین دلیل از دانش تجربی لازم برخوردار نیستند.

در بخش دیگری از این مراسم پرویز پورحسینی بازیگر سینما و تلویزیون درباره کم کار شدنش گفت: هر نقشی که بپسندم بازی می کنم و تفاوتی نمی­کند که تئاتر یا سینما باشد و اگر بازی در اثر خوب با عوامل خوب به من پیشنهاد شود خواهم پذیرفت. البته تصور می­کنم که باید به عرصه تئاتر بازگردم و سالی چند اثر نمایشی را بر روی صحنه بازی کنم.

وی درباره همبازی شدنش با کودکان در فیلم «دره شاپرک­ها» گفت: بازی در سینما برای کودکان بسیار سخت است و بازی گرفتن از کودکان در فیلم­ها همچون کار کشیدن از کودکان کار است. به دلیل همین سختی کار نیز بسیاری از بازیگرانی که در سنین کودکی در آثار سینمایی و تلویزیونی نقشی ایفا        می­کردند، زمانی که بزرگ می­شوند دیگر علاقه­مند نیستند به حرفه بازیگری ادامه دهند.

 

هنرمندان سینما در وزارت کار به عنوان کارگر شناخته می ­شوند

پورحسینی همچنین با اشاره به شرایط حال حاضر اهالی سینما، گفت: در کشورمان هنر تعریف مشخصی ندارد و بازیگری و فعالیت در سینما نیز به عنوان یک شغل مشخص شناخته نمی­شود. اصناف خانه سینما زیر پوشش وزارت کار می­روند و به نوعی می­توان گفت هنرمند به عنوان کارگر شناخته می­شود و هویت مستقلی به لحاظ شغلی ندارد.

وی با اشاره به این که در طول فعالیت حرفه­ای­اش در بیش از ۳۰ فیلم به ایفای نقش پرداخته است، اظهار کرد: در این فیلم­ها، تنها فیلم «باشو غریبه کوچک» ماندگار شده است و تنها چیزی که باعث می شد طی این سال ها به فعالیتم ادامه دهم این بود که می­خواستم موثر باشم و بازیگری برای من به این دلیل اتفاق نیفتاد که می­خواستم کسب درآمد کنم، بلکه دوست داشتم در اذهان مردم باقی بمانم.

این بازیگر پیشکسوت سینما افزود: اگر کارگاه آموزشی داشته باشم، به هنرجویان می­گویم به دنبال شغل دومی برای خود باشند، چرا که تعداد علاقه­مندان به حضور در سینما زیاد است و به زودی این حوزه، پاسخگوی نیازهای هنرمندان نخواهد بود.

 

حتی «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» هم برای بزرگسالان است

سعید شیخ‌زاده نیز با بیان این که در سال های اخیر به حال سینمای کودک کشورمان تاسف می­خورد، اظهار کرد: کودکان ونوجوانان این زمانه چیزی از کودکیشان متوجه نشده اند و تصور می­کنم حتی کلاه قرمزی و شهر موش­ها هم برای بزرگسالان است. امیدوارم کودکان امروز در آینده نوستالژی برای لذت بردن در آینده داشته باشند.

وی با بیان این که این روزها کمتر در آیار سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش و بازیگری می­پردازد، گفت: بیشتر به کار دوبله مشغول هستم و به جای شخصیت­هایی همچون هری پاتر، بن تن و ... صحبت کرده­ام. آثار کودک و نوجوان امروز کشورماناز لحن کودکانه برخوردار نیستند و ضعیف هستند.

شیخ زاده در پاسخ به سوالی درباره فعالیت این روزهای پدرش نیز گفت: پدرم از سینما خسته شده است و دیگر جذابیت سابق را ندارد. چرا که جنس سینما عوض شده و جنس آدم ها نیز کم کم تغییر کرده است و کارخانه­ای شده است. در گذشته در یک روز، یک سکانس تولید می­کردیم و از کار انجام شده راضی بودیم، اما امروز در آثار سینمایی در یک روز زمان زیادی از فیلم را تولید می­کنند چرا که در غیر این صورت تهیه کننده ضرر می­کند و همه به فکر تهیه کننده­ها هستند.

وی ادامه داد: روزگار خوبی برای سینمای کشورمان نیست. البته فیلم­های خوب هم تولید می­شود.

حمید پیشقدم بازیگرنیز با اشاره به این که فیلم «دره شاپرک­ها» در زمان خود و با وجود تمام کمبودها اثر خوب و قابل توجهی است، اظهار کرد: سینمای کودک مهجور مانده است و حیف است که به این سینما پرداخته نشود. ما در ذهنمان رویا پردازی داریم و واقعیت­های زندگی خستمان کرده است. هنوز هم وقتی سینمای رویاگونه می بینیم بیشتر لذت می­بریم .

وی درباره عدم حضورش در سینما و عرصه بازیگری طی سال­های اخیر گفت: جزء کسانی هستم که فقط می­توانم کارم را درست انجام دهم و برای ماندن در سینما چاپلوسی و روش­های دیگر را بلد نیستم. به همین دلیل هم کم­کم تصمیم گرفتم کمتر در جلوی دوربین باشم و به سراغ فیلمسازی بروم.

پیشقدم در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: متاسفانه داریم دچار سونامی هویت می­شویم و این سونامی به این دلیل رخ داده است که افرادی برای فرهنگ و هنر کشورمان ارزشی قائل نیستند و از آثار غربی تقلید می کنند. امیدوارم بحث فرهنگ و هویت ملی برای برخی تبدیل به دغدغه شود و به هویتمان فکر کنیم. هویت ما از افسانه­ها و قصه­های پدربزرگ­ها و مادربزرگ­ها می­ آید.

 

در پایان این مراسم از عوامل فیلم سینمایی «دره شاپرک­ها» با حضور نوروزی رئیس فرهنگ­سرای اندیشه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

نظر شما