شناسهٔ خبر: 34091 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ده‌ها فیلم قرآنی دردست تهیه است/ ضرورت تولیدات فاخر بارویکرد هنری

حجت الاسلام حشمتی در نخستین همایش پیشکسوتان قرآنی کشور گفت: در حوزه قرآن باید تولیدات فاخر با رویکرد هنری داشته باشیم. در حوزه فیلم‌های بلند قرآنی گام‌های بلندی برداشته ایم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نخستین همایش نخبگان پیشکسوتان و فرهیختگان قرآنی صبح امروز، ۲۶ خردادماه با حضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.

در بخشی از مراسم افتتاحیه حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به همزمانی این همایش با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان گفت: یکی از کارهایی که باید صورت گیرد برگزاری چنین هم‌اندیشی‌هایی است. نخبگان و فرهیختگان قرآنی باید در راه ارتقای فعالیت‌های قرآنی ما را یاری کنند. این یاری و کمک باعث خواهد شد بهتر در خدمت قرآن کریم باشیم.

وی با اشاره به اینکه مباحث این جلسه تشریح ‌خواهد شد و چاپ می‌ شود تا به‌ عنوان یک سرمایه در اختیار همه قرار گیرد، گفت: اگر می‌ خواهیم تحولی در حوزه قرآن شکل گیرد، باید همراهی مناسب و مطلوبی میان نخبگان قرآنی و دستگاه‌های قرآنی شکل گیرد. جمع حاضر باید سندی تهیه کنند که منجر‌ به اعتلای فرهنگ قرآنی شود.

حشمتی با بیان اجمالی فعالیتهای صورت گرفته در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارهای خوبی در این معاونت صورت گرفته است، این جلسه باید ما را به سمتی ببرد که مشخص شود دولت در مباحث قرآنی چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد تا اعتلای فرهنگ قرآنی را به‌ دنبال داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه ارکان شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوی است، اظهارداشت: تقسیم کار بین این سه نهاد و وزرارتخانه صورت گرفته است و در واقع این سه دستگاه تمام بار فعالیت قرآنی کشور را از لحاظ سیاستگذاری بر‌عهده دارند. از دیدگاه من بخش تبلیغ و ترویج که برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است مهمترین بخش این شوراست. کارهای زیادی در این زمینه صورت گرفته و سعی شده اعتبارات کمیسیون تبلیغ و ترویج در مسیر درستی هدایت شود. در همین راستا به همین نتیجه رسیده‌ایم که در حوزه قرآن باید تولیدات فاخر با رویکرد هنری داشته باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر ده‌ها فیلم قرآنی در دست تهیه است، تصریح کرد: در حال تدوین قصه‌های قرآنی هستیم و در حوزه فیلم‌های بلند قرآنی گام‌های بلندی را برداشته‌ایم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر معاونت قرآنی سه معاونت مطبوعاتی، سینمایی و هنری نیز درگیر کارهای قرآنی شده‌اند. در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز معاونتها مشغول انجام کارهای قرآنی شده‌اند. همه اینها زمانی نتیجه می‌دهد که نقشه راهی مقابل روی آنها قرار گیرد.

این مسئول قرآنی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر در آستانه برنامه ششم هستیم. اگر منشأ اثر و تأثیر‌گذار باشیم در سال‌های بعدی برنامه می‌توانیم راحت تر کار کنیم، لذا از همه فعالان قرآنی انتظار کمک داریم. علاوه بر انجمن انجمن خادمان قرآن کریم که در حال ثبت است کارهای دیگری همچون برپایی نمایشگاه در دست اجراست. در حال حاضر  استانهای مختلف در حال برنامه ریزی برای برپای نمایشگاه قرآنی هستند و نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد.

افتتاحیه نشست هم اندیشی نخبگان و پیشکسوتان قرآن و عترت

عباس سلیمی، قاری بین المللی قرآن و دبیر اولین همایش هم اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور نیز طی سخنان کوتاهی گفت: اکنون وقت آن رسیده که فراتر از مباحث قرائت و حفظ قرآن کریم به بحث تدبر و عمل به آیات الهی توجه داشته باشیم، البته این سخن بدین معنا نیست که باید به مباحث قرائت و حفظ کم توجهی شود. اکنون فرصتی است تا مسابقات تدبر و عمل به قرآن کریم را اجرا کنیم تا ضمن قرائت حفظ آیات الهی عامل به اجرای دستورات قرآن کریم باشیم.

وی افزود دست یافتن به این مهم در راستای بها دادن به نظریات اندیشمندان و نخبگان قرآنی محقق می شود که از این رو برگزاری اولین نشست نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. از این منظر و از رهگذر تضارب آرای اندیشمندان و نخبگان قرآنی اندیشه صحیح و ناب به جوانان آموخته می شود که اگر این رایزنی ها و تعالی در مکتب قرآن و عترت صورت گیرد، نتیجه مدنظر را حاصل می کند. اکنون در کشور شرایطی فراهم شده تا در سایه سار آیات قرآن کریم سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کلان کشور پایه ریزی شود که تمام این اصول و مبانی برگرفته از آیات قرآن باشد.

نظر شما