شناسهٔ خبر: 34096 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایجاد چاپخانه‌های مدرن در استان‌ها را با تشویق سرمایه‌داران دنبال می‌کنیم

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از کتاب«خدمت به فرهنگ ایران» گفت: به دنبال تشویق سرمایه‌داران و مطبوعاتی‌ها هستیم تا در مراکز استان‌ها چاپخانه جدید ایجاد کنند.چرا که در برخی استان‌ها چاپخانه نیست اما روزنامه منتشر می‌‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ مراسم رونمایی از کتاب«خدمت به فرهنگ ایران» به نویسندگی مشترک مجید خسروی و سمیه سادات شفیعی با محوریت زندگی و کارنامه مرحوم مرتضی نوریانی بنیان‌گذار صنعت نوین چاپ در سالن اجتماعات کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور کوشش مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد اسلامی، محمدحسین اسماعیلی معاون اداره کل فرهنگی اداره ارشاد اسلامی تهران، سید علاءالدین ظهوریان دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات، بهمن پورمند رئیس اتحادیه چاپخانه داران و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ حضور داشتند

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور در مراسم رونمایی از کتاب«خدمت به فرهنگ ایران» گفت: رونمایی از این کتاب‌ها موجب قدردانی از سرمایه‌های کشور می‌شود. برایم جالب است که فعالان چاپ خودشان را مدیون نوریانی می‌دانستند و این نشان می‌دهد که به معنای واقعی نقش پدر صنعت چاپ را داشت.

انتظامی در ادامه با درخواستی در خصوص تجهیز چاپخانه‌های مدرن در دیگر استان‌ها گفت: ما در بسیاری از مراکز کشور چاپ مدرن نداریم، اما در سراسر کشور روزنامه داریم. برخی از روزنامه های استان مجبورند برای چاپ روزنامه به تهران بیایند و کارشان برای چاپ به تعویق می‌افتد.ما به دنبال تشویق سرمایه دارن و افراد مطبوعاتی هستیم تا در مراکز استان‌ها چاپخانه جدید ایجاد کنند. آنچه به عنوان سیاست محوری در دولت آقای روحانی دنبال می‌شود، این است که به بخش خصوصی اعتماد کند. در عمل با حقایق روشن به این مسئله وفاداریم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتشار مجوزهای مطبوعاتی عنوان کرد: از ابتدای دولت یازدهم ۲ هزار عنوان مجوز نشریه صادر شده که بالغ بر۳۵ عنوان متعلق به بخش دولتی نبوده است. در بین رسانه‌های کشور، رسانه های خصوصی موفقی وجود دارند و دلیلی برای رقابت با بخش خصوصی نیست.

وی درپایان صحبت های خود گفت: دولت تلاش می‌کند با مشارکت مطبوعاتی‌ها و چاپخانه‌داران بخش خصوصی را فعال کند.

در ادامه این مراسم محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مرحوم نوریانی گفت: من به شهرهای مختلفی سفر کردم و اغلب ماشین‌های چاپ قدیمی خود را محصول کمک نوریانی می‌دانستند. آوردن یک صنعت به داخل کشور کار بزرگی است که احتیاج به همت والایی دارد.

برازش افزود: طی این مدت کسی را ندیدم که از نوریانی گله‌مند باشد. مردم ایران تاریخ چندهزارساله دارند و انقلاب ما فرهنگی است و خوب است که ادب و احترام به گذشته را هرچه بیشتر پرورش دهیم. امروز به این ادب و احترام احتیاج داریم تا در این برهه حساس بتوانیم با الگو قراردادن نوریانی با اخلاق و ادب هرکدام یک نوریانی باشیم.

بهمن پورمند رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران نیز درباره نوریانی در ادامه گفت: نوریانی به معنای واقعی پدر صنعت چاپ بود. هرکسی به دیدارش می رفت، دست خالی بر نمی گشت و دستش برکت داشت. تمام چاپخانه‌های فعال به خاطر محبت نوریانی بود.

مجید خسروی نویسنده کتاب نیز گفت: پس از ۶ سال تحقیق و پژوهش ماحصل اطلاعات ما در این کتاب رونمایی می‌شود. صحبت از آنچه به واسطه نوریانی بر ما گذشته نشانگر عشق، مهربانی و انسانیت است. همه ما آثار چاپ شده از چاپخانه‌هایی که نوریانی در آن نقش داشته را خواندیم. سخن گفتن از نوریانی بدون پژواک نیست.

خسروی افزود: این کتاب به عنوان یک طرح علمی و فراتر از یک یادنامه، موضوع پویش‌های روشمندانه درباره کارآفرینی اجتماعی و خَیر را بیان می‌کند. امیدوارم این اثر بدون اغراق به انتقال تجارب تاریخی به نسل امروز کمک کند.

حسین متین پیشکسوت چاپ و صحافی سنتی نیز در پایان این مراسم درباره نوریانی گفت: سال ۲۷ مغازه صحافی باز کردم. تا زمانی که مرحوم نوریانی بود، فرصت آشنایی نزدیک با او را نداشتم اما جسته گریخته مطالبی از افرادی که با او تماس داشتند، می شنیدم. امروز تأسف می‌خورم که چرا چند دقیقه ملاقات حضوری با او نداشتم. کتابی که خسروی و سادات شفیعی تألیف کردند، بسیار مغتنم است و شخصیت نوریانی از این طریق وارد تاریخ و فرهنگ شد. این کتاب را به دلیل ارتباط با نوریانی خواندم. خیلی متأسف شدم که خسروی به عنوان نویسنده کتاب با من تماس نگرفت و من هم درباره او می‌توانستم مطالبی از دیدگاه قرآن، حدیث و شعرا می‌نوشتم تا هدیه‌ای برای خریداران کتاب باشد.

این پیشکسوت صنعت چاپ افزود: علت بیان بُعد دین این است که شخصیت او در مداری قرار گرفته که نقطه ضعف کمی دارد. قرآن به ما می‌فرماید:«بعضی از شما را به بعضی دیگر برتری دادیم و فضیلت‌های بین خودتان را فراموش نکنید.» کسانی که مورد عنایت خدا قرار می‌گیرند، فضیلت‌هایی دارند که ماندگار می‌شود. او فرد خیر و دستگیری بود.

نظر شما