شناسهٔ خبر: 34098 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات ایران در حال زنانه‌تر شدن است

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه نسبت داستان‌نویسان زن به مرد در سال ۹۳ تقریبا برابر شده است، گفت: ادبیات ایران در حال زنانه‌تر شدن است و این اتفاقی است که هم در حوزه داستان و هم در حوزه شعر قابل شهود است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی عصر سه‌شنبه ۲۶ خرداد با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدایی که به گفته او امروز در فضای این شهر تشییع شدند گفت: این شهدا گرچه دست بسته بودند اما بال‌های گشوده‌ای به سمت تاریخ و ملکوت داشتند. 

وی افزود: جایزه پروین فرصتی دوگانه است از یک سو برای شناخت بیشتر پروین شاعره‌ای که نقطه عطفی در ادبیات ایران بود و در عمر کوتاه خود خلاق اتفاقات بزرگ  بود.

وی ادامه داد: این از شگفتی‌های دوران ماست که پروین و فروغ دو شاعر زن عمری کوتاه داشتند اما موثر. یکی در ۳۲ سالگی و دیگری در ۳۵ سالگی دار فانی را وداع گفت اما هر دو نشان دادند که عمر به اندازه شناسنامه نیست. پروین فرصت‌های بسیاری را برای اندیشیدن به آموزه‌های اخلاقی ایجاد کرد و هنوز هم آموزه‌های بسیاری را در فرم و مضمون می‌دهد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به فرصت دیگری که جایزه پروین اعتصامی ایجاد می‌کند، گفت: این جایزه همچنین فرصتی است برای پایش ادبیات زنانه ایران. ادبیاتی که روز به روز خلاقانه‌تر می‌شود. سال ۹۳، زنان خلاق حوزه کتاب و نشر در بخش شعر و داستان با مردان نسبتی برابر داشتند آمارهای خانه کتاب نشان می‌دهد که در سال گذشته ۱۷۳۸ داستان‌نویس مرد و ۱۶۴۸ داستان‌نویس زن داشته‌ایم. در حوزه شعر نیز ۱۳۱۲ شاعر زن و ۲۸۵۹ شاعر مرد داشتیم. آمار نویسندگان زن نسبت به مرد در حوزه داستان تقریبا برابر شده و در حوزه شعر نصف مردان است.

صالحی افزود: باید به گذشته سری بزنیم و ببینیم چه اتفاقی در صد سال گذشته و یا حتی ۴۰ سال گذشته رخ داده است. در فاصله سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۹، ۲۷۰ مرد داستان‌نویس و ۱۵ زن داستان‌نویس داشته‌ایم که نشاندهنده ۱۸ برابری بودن تعداد مردان نسبت به زنان در حوزه داستان است. همچنین در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۹، ۱۳۰ مرد داستان‌نویس و ۲۵ زن داستان‌نویس داشتیم که نسبتی ۵ برابری را نشان می‌دهد. بر اساس خانه کتاب همچنین در سال ۶۳، ۲۴۱ مرد مولف داستان‌ و ۲۸ زن مولف داستان یعنی نسبتی ۱۰ برابری داشتیم در حوزه شعر نیز ۳۵۳ مرد شاعر و ۱۲ زن شاعر، یعنی نسبتی ۳۰ برابری. در سال ۷۳، ۳۳۴ مرد داستان‌نویس و ۹۵ زن داستان‌نویس، یعنی نسبتی ۴ برابری. همچنین ۴۶۷ مرد شاعر و ۵۵ زن شاعر، یعنی نسبتی ۹ برابری داشته‌ایم. در سال ۸۳، ۸۸۵ مولف داستان‌نویس مرد و ۵۶۴ داستان‌نویس زن داشتیم که نسبتی کمتر از ۲ برابری را نشان می‌دهد. همچنین در حوزه شعر ۱۷۲۲ مرد و ۴۹۶ شاعر زن و نسبتی ۳ برابری را شاهد هستیم.

وی گفت: این آمارها در کنار آمار سال ۹۳ نشان می‌دهد ادبیات ایران در حال زنانه‌تر شدن است و این اتفاقی است که در حوزه ادبیات هم در داستان و هم در شعر قابل مشاهده است. نسبت‌های ۱۸ برابری و ۳۰ برابری در هم ریخته و ما به طرف رفع فاصله‌ها در حوزه خلق ادبیات در حال حرکت هستیم. اینکه چرا چنین شده است می‌توان مفصل توضیح داد اما باید گفت تبلور روح خلاقانه زنان ایران در حوزه قصه و شعر که در درازای تاریخ ما در بخش پوشیده‌ای حضور داشته امروز به صورت مکشوف نمایان شده است. زنان ما در گذشته تاریخ در محافل کوچک قصه می‌گفتند آن هم بی‌نام و نشان اما امروز این قصه‌ها نام و نشان یافته است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پایان اظهار امیدواری کرد: جایزه ادبی پروین اعتصامی در هفتمین و هشتمین دوره خلاقانه‌تر و پربارتر برگزار شود.

نظر شما