شناسهٔ خبر: 34102 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شجاع نوری: به برگزاری یک جشنواره استاندارد فکر می کنیم

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در نشست رسانه ای که صبح امروز ۲۶ خرداد ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، برنامه های این جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست خبری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان صبح روز ۲۶ خردادماه با حضور «علیرضا شجاع نوری» دبیر این جشنواره٬ جلیل اکبری صحت و جمع کثیری از اهالی رسانه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

علیرضا شجاع نوری در ابتدای صحبت های خود با احترام به ۱۷۵ شهید غواص  گفت:می خواهم در ابتدای سخنانم یاد و خاطره کسانی که با مجاهدت و ایثار خود کاری کرده اند تا ما امروز کنار هم باشیم و از جشن و جشنواره حرف بزنیم گرامی بدارم به خصوص ۱۷۵ شهید غواص که امروز به بدرقه شان می رویم.

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان سپس تاکید کرد: بنای کار ما رفتار صادقانه است و از ابتدا پایه برگزاری را بر این گذاشتیم که در برگزاری این جشنواره به هیچ عنوان ظاهرسازی و درشت نمایی نکنیم. اگر در دوره های پیش از این بنا بر این بوده که پیکره سینمای کودک و نوجوان را استوار و پررونق نشان دهیم، در این دوره چنین قصدی نداریم و در جهت ارائه آمار نیستیم و نمی خواهیم این بیمار رو به احتضار را آرایش کنیم و به مخاطب کودک تحویل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد نیز با ذکر مثالهایی اظهار کرد: از آنجایی که به خودمان قول داده ایم صادق باشیم و سر قول خود هستیم، با قاطعیت می گویم که اگر در بخش مسابقه سینمای ایران فیلم ایرانی مناسبی برای حضور در بخش مسابقه ملی نداشته باشیم این بخش را برگزار نمی کنیم و به کودکان صادقانه خواهیم گفت که عزیزان فیلمی برای عرضه نداریم. حتی در حوزه بین‌الملل هم کار به همین منوال است. اگر فیلم ایرانی قابل رقابت وجود داشته باشد آن را در بخش بین‌الملل نیز لحاظ می کنیم، اما از ترس اینکه کمیت را حفظ کنیم، کیفیت را فدا نخواهیم کردو به برگزاری یک جشنواره استاندارد فکر می کنیم.

شجاع نوری که دبیری چهار دوره از دوره های پیشین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به عهده داشته : سینمای کودک و نوجوان، سینمایی ضعیف است و هیچ اتفاق ویژه‌ای در این عرصه نمی‌افتد. این در حالی است که در گذشته شاهد رونق سینمای کودک و نوجوان بودیم و ۲۰ سال گذشته تا سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان ایران جزو سه جشنواره برتر در حوزه کودکان در دنیا بود و چرا که سینمای کودکمان هم پویا بود آثار امیدواریم در این دوره از جشنواره، رسانه‌ها با دیدی تخصصی و منتقدانه ما را راهنمایی کند.

وی در ادامه این نشست در سخنانی با ابراز امیدواری نسبت به آن که روزی همه مردم ایران با فیلمسازی و بیان هنری آشنا باشند٬ گفت: می توان پیش بینی کرد که سینمای جهان با این روشی که در پیش گرفته به بن بست برسد و این ایرانیان خواهند بود که جهان را با استعداد خود نجات خواهند داد.

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در ادامه با اشاره به برگزاری المپیاد فیلمسازی کودکان و نوجوانان گفت: متاسفانه این روزها از کودکان‌استفاده ابزاری می شود اما به کودکان فکر نمی شود. حتی گاهی خود خانواده ها تنها از کودکان برای یک سری پز و ژست بهره می برند و عده ای از کودکان برای تکثر گرایی استفاده می شود که بخش المپیاد برای تغییر همین نگرش است. یکی از اهداف برگزاری المپیاد فیلمسازی در بین نوجوانان این است که به هنر سینما به عنوان هنری دست یافتنی نگاه کنیم تا نوجوان در بزرگسالی رشته فیلمسازی را به عنوان گزینه سوم خود بعد از ادامه تحصیلات یا شغل خانوادگی انتخاب کند و این غیرقابل دسترس نیست. برای رسیدن به این نقطه باید به نوجوان امروز پر و بال داد و به رشته فیلمسازی به عنوان یکی از رشته های مدال آور نگاه کرد و آن را در ردیف ارزش های خودمان قرار دهیم.

برگزاری المپیاد فیلمسازی ویژه کودکان و نوجوانان در همه استان ها از اولویت های این دوره از جشنواره است و بنا داریم با همکاری انجمن سینمای جوان در استان ها فراخوانی ارائه دهیم تا طی این فراخوان نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال که علاقمند به فیلمسازی هستند با مشارکت و نظارت انجمن دوربین دست بگیرند و ایده های خود را تصویر کنند.

وی در مورد نام این بخش جشنواره هم بیان کرد: اسم آن را المپیاد گذاشته ایم چرا که فاصله زیادی با المپیاد رشته های علمی ندارد. بر هیمن اساس در نظر داریم از حرفه ای های هر استان که شامل فیلمسازان و یا بازیگران هستند، بخواهیم به عنوان استاد راهنما در کنار کودکان و نوجوانان باشند. طبق برنامه ریزی انجام شده از هر استان سه فیلم انتخاب خواهد شد و در نهایت استان برگزیده معرفی می شود. همچنین با آموزش و پرورش هر استان وارد مذاکره شدیم تا استان برگزیده را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

شجاع نوری گفت: وی خاطرنشان کرد: از دیگر اتفاقاتی که دوست داریم در این جشنواره اتفاق بیفتد درگیر شدن هرچه بیشتر وزارت آموزش و پرورش است و در نظر داریم که از ‌معلمان و دانش آموزان مشاوره و همکاری بیشتری بگیریم. در برنامه های انجام نشده مان این موضوع را در نظر گرفتیم که در گروه داوری جشنواره بیست و نهم از حضور معلمان کارکشته در مقطع ابتدایی استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر از معلمی که سال ها در مقطع آموزش کودک و نوجوان در شهری مثل سراوان فعالیت کرده، دعوت کنیم تا در داوری آثار کنار فیلمسازان بنشیند.

این هنرمند توجه به فیلمنامه را از دیگر نکات این دوره برشمرد و توضیح داد: از فارابی خواسته شده که تیم داوری تعیین کنند و از بین فیلمنامه های رسیده‌یکی را انتخاب کرده و امکان تولیدش را تا سال آینده فراهم کرده و آن اثر در جشنواره بعدی حضور داشته باشد. در همین راستا با ارگان های دیگری همچون آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان هم در حال مذاکره هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است جشنواره کودک٬ جشنواره‌ای در طول سال باشد نه سالی یکبار٬ گفت: اگر بتوانیم آنچه که در مورد کودکان اتفاق می افتد را رصد کنیم و  در معرض مشاهده قرار دهیم و جوانان نقاط مختلف کشور در جریان این اتفاقات باشند و اگر امکان نمایش آثار کودک در یک سینما و با امکان مناسب اتفاق بیفتد. حتی می شود جشنواره‌کودک بصورت ادواری در نقاط مختلف کشور برگزار شود و در نهایت یک اختتامیه کلی در اصفهان یا یکی از دیگر برگزار کنیم.

دبیر جشنواره فیلم کودک تصریح کرد: مطمئنا به خاطر نام یک شهر کیفیت را فدا نخواهیم کرد و در شهری این جشنواره برگزار خواهد شد که بهترین شرایط را داشته باشد.

وی درباره دلیل احتمال تغییر شهر اصفهان با تاکید بر اینکه این شهر گزینه اول ما است٬ گفت: با شهردار وقت اصفهان جلساتی داشتیم و در این مذاکرات کلیه مراحل یک برنامه پنج ساله و جزییات اجرا را بررسی کردیم  و مورد استقبال ایشان هم قرار گرفت اما پس از مدتی محل خدمت ایشان به شهر دیگری تغییر کرد و آینده این جشنواره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

وی با اشاره به بودجه محدود این جشنواره گفت: یکی از عوارضی که در بدو امر دامن گیر ما است، مساله بودجه است و به خاطر ضعف مالی که داریم نمی‌توانیم آنگونه که باید جشنواره را برگزار کنیم. به عنوان نمونه در جشنواره شصت و هشتم فیلم کن نتوانستیم نماینده‌ای از سینمای ایران در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم تا آثار خوب در این حوزه را معرفی کند، اما ناگفته نماند که بنیاد سینمای فارابی با تجربه زیادی که دارد و این تجربه برای من ثابت شده است، در کنار ما قرار گرفته است.

نظر شما