شناسهٔ خبر: 34117 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقدیر از پدر صنعت چاپ نوین ایران

محمودرضا برازش در مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی پدر صنعت نوین چاپ ایران» گفت: ادب و احترام به گذشتگان به ویژه در صنعت چاپ امری لازم و ضروری است. ما باید با وحدت خود در این برهه زمانی در صنعت چاپ افرادی همچون نوریانی را الگوی خودقرار دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی پدر صنعت نوین چاپ ایران» با حضور حسین انتظامی؛ معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینعلی متین رضا؛ پیشکسوت صنعت چاپ، علی نوریانی؛ فرزند مرحوم نوریانی و جمعی از اهل فرهنگ و صنعت چاپ عصر روز سه‌شنبه (۲۶ خرداد) در کتابخانه ملی برگزار شد.

1434528762365_1 (3).JPG

واگذاری چاپخانه‌های دولتی به بخش خصوصی

حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی در مراسم رونمایی از این کتاب عنوان کرد: «خدمت به فرهنگ ایران: زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی، پدر صنعت نوین چاپ ایران» کتاب بسیار خوبی است و می‌تواند برای قدردانی از سایر پیشکسوتان حوزه‌های مختلف مبنا باشد؛ پیشکسوتانی که در تاریخ و تکامل و تربیت نیروی انسانی نقش مهمی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در صنعت چاپ همه خود را وامدار مرحوم نوریانی می‌دانند، گفت: سیاست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد راه‌اندازی مرکز چاپ در مراکز استان‌هاست زیرا مطبوعات می‌توانند به رونق مناطق در راستای اشتغال‌زایی کمک کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم افزون بر دو هزار نشریه مجوز دریافت کرده‌اند. سیاست دولت یازدهم واگذاری امور به بخش خصوصی است و این رویه در حوزه چاپ و چاپخانه‌ها نیز دنبال خواهد شد.

 

تقدیر از مرتضی نوریانی

افرادی همچون نوریانی باید الگوی صنعت چاپ باشند

محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: در چند سالی که در خدمت صنف چاپ هستم به مراکز مختلفی سفر کرده‌ام و با دوستان زیادی در این صنف گفت‌وگو داشته‌ام. اغلب آنها عنوان می‌کنند ماشین‌های چاپ قدیمی‌شان را از آقای مرتضی نوریانی خریداری کرده‌اند.

وی افزود: آوردن یک صنعت نوین به داخل کشور کار بسیار بزرگی است و همت والایی می‌طلبد. بنده در این مدتی که در خدمت صنف چاپ هستم ندیده‌ام و نشنیده‌ام کسی از مرحوم نوریانی گله‌مند باشد. خوب است که ما این زحمات را گرامی بداریم، چرا که هم مردم ما فرهنگی هستند و انقلاب نیز با شعارهای فرهنگی به پیروزی رسیده است.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ادب و احترام به گذشتگان به ویژه در صنعت چاپ امری لازم و ضروری است. ما باید با وحدت خود در این برهه زمانی در صنعت چاپ افرادی همچون نوریانی را الگوی خود قرار دهیم.

کتاب زندگینامه نوریانی مدرن شدن ناوگان چاپی را روایت می‌کند

در ادامه برنامه مجید خسروی، یکی از نویسندگان کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی پدر صنعت نوین چاپ ایران» عنوان کرد: باعث خرسندی است که امروز حاصل شش سال تحقیق و فعالیت در قالب کتاب رونمایی می‌شود. این اثر روایت کننده مجموعه اتفاقات خجسته‌ای است که زندگی بیشتر ایرانیان را در دوران معاصر دستخوش تأثیر ساخته است.

وی افزود: سخن گفتن از نوریانی بدون پژواک نیست و نخواهد بود به‌گونه‌ای که این پژواک با گذشت دو دهه از درگذشت او همچنان جاری و ساری است. این کتاب، سیمای نقش کنشگر و موفق یک خیر فرهنگی را به تصویر می‌کشد و ضمن انتقال تجارب تاریخی، به کشف گوشه‌هایی از چگونگی مدرن شدن جامعه چاپ می‌پردازد و می‌تواند رویه خط مشی‌ها در سطح کلان باشد.

نوریانی در تاریخ تکرار نخواهد شد

حسینعلی متین‌رضا، پیشکسوت صنعت چاپ از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در بخشی از سخنانش عنوان کرد: انتشار این کتاب بسیار مغتنم است زیرا باعث شده شخصیت نوریانی وارد تاریخ فرهنگ این مملکت شود و هیچ گاه این شخصیت به دست فراموشی سپرده نشود.

متین‌رضا اظهار کرد: آقای خسروی پیش از اینکه این اثر را به کسی نشان دهد، به من داد و بنده بسیار متأسف شدم که ایشان چرا پیش از انتشار این اثر با من تماس نگرفتند تا من هم درباره شخصیت آقای نوریانی مطالبی را از دیدگاه قرآن، حدیث و شعر ارائه کنم.

این پیشکسوت صنعت چاپ ادامه داد: تاکنون کسی نتوانسته جای مرحوم نوریانی را بگیرد و بدون تردید چنین کسی در آینده هم نخواهد آمد. من تصور نمی‌کنم کسی پیدا شود که از نوریانی به نیکی یاد نکند.

نوریانی چاپ ایران را دگرگون کرد

همچنین مهدی گلستانیان، پیشکسوت صنعت چاپ و از دوستان نزدیک مرتضی نوریانی در پشت تریبون حاضر شد و گفت: نوریانی باعث پیشرفت این مملکت شد و خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد. وی مرد بسیار بزرگ و باگذشتی بود. نوریانی باعث شد چاپ ایران دگرگون شود.

بهمن پورمند، عضو هیت رییسه اتحادیه چاپخانه‌داران نیز از دیگر حاضران در این مراسم بود که ضمن بیان خاطره‌ای از مرتضی نوریانی، از انتشار این اثر ابراز خرسندی و از مؤلفانش قدردانی و تشکر کرد.

همچنین در پایان این مراسم کلیپی از زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی برای حاضران در مراسم به نمایش گذاشته شد.

نظر شما