شناسهٔ خبر: 34137 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انیمیشن‌ها برای پنجاه و پنجمین‌بار دهکده‌ فرانسوی را رونق دادند

جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «انِسی» فرانسه از ۱۵ ژوئن کار خود را آغاز ‌کرده و این روزها دهکده «انسی» میزبان انیماتورها و فعالان عرصه انیمیشن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پنجاه و پنجمین جشنواره انیمیشن فرانسه در شهر کوچک انِسی شروع به کار ‌کرد.

جشنواره انیمیشن انسی

اما چطور یک دهکده کوچک هر سال هالیوود را به خود جلب می‌کند؟ در دهه گذشته جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «انِسی» خود را بازتعریف کرد و از یک رویداد در خود فرو رفته به مرکز جهانی انیمیشن بدل شد. این جشنواره که در سال ۱۹۶۰ تاسیس شد امسال از ۱۵ تا ۲۰ ژوئن (۲۵ تا ۳۰ خرداد) برگزار می‌شود. بازار این جشنواره اکنون به یکی از عرضه کنندگان بزرگ اروپا برای هالیوود بدل شده است و استودیوها تلاش می‌کنند تا جدیدترین انیمیشن‌های خود را در این جشنواره به نمایش درآورند. اما چگونه این جشنواره چنین موفقیتی را کسب کرد و توانست بازیکنان به این بزرگی صنعت انیمیشن را اغوا کند؟ ‌پاسخ این است مکان آن. مکانی که در جنوب شرقی فرانسه واقع شده و در دهکده کوچکی از دامنه‌های آلپ چنان زیباست که این تصور را به وجود می‌آورد توسط خود والت دیسنی تصویر شده باشد.

اما بزرگان صنعت انیمیشن جهان این سفر ۲۰ دقیقه‌ای با هواپیما از ژنو یا ۳ ساعت و نیمی با ترن از پاریس را متحمل نمی‌شوند تا فقط از زیبایی فضای آن لذت ببرند. این جشنواره زیر نظر کارگردان هنری مارسل ژان و سلف او سرژ برومبورگ یک دهه وقت صرف کرده تا رابطه‌ای را با استودیوهای بزرگ آمریکایی مثل دریم وورکز، دیسنی، پیکسار، سونی و یونیورسال برقرار کند. ژان می‌گوید: چند سال پیش به دست آوردن این فیلم‌ها سخت‌تر بود، اما اندازه‌های جشنواره و شهرت فستیوال بخش مهمی از این کار را ممکن کرده است.

راه دیگری که این جشنواره را به شهرت رساند ساختن اعتماد و وفاداری در میان خانواده انیمیشن بود که نمایش کارهای تیم برتون و جان لستر از پیکسار از جمله راه‌های ایجاد این وفاداری بود. ارتباط شخصی با جشنواره، فیلمسازان را علاقه‌مند کرد که هر بار به این جمع بازگردند. پیتر داکتر برنده اسکار برای انیمیشن «بالا» که یکی از نخستین فیلم‌هایش را در بخش رقابتی این جشنواره در اواخر دهه ۱۹۹۰ ارایه کرد، امسال آخرین فیلمش را در این جشنواره عرضه می‌کند. داکتر می‌گوید: آمدن به «انسی» به نوعی آمدن به خانه است. این‌ها مثل خودمان هستند، همکارانی پیشرو.

جشنواره انیمیشن انسی

اما او تنها کسی نیست که به این جشنواره باز می‌گردد و امسال می‌توان شاهد حضور شماری از بزرگترین انیمیشن‌های سال در این جشنواره بود. سلما هایک نیز برای اولین بار با پروژه‌ای که خیلی به آن علاقه دارد یعنی نسخه اقتباسی از «پیامبر» خلیل جبران در این جشنواره شرکت می‌کند.

سایت رسمی جشنواره «انسی» نیز نوشت: در حالی که امسال برای نخستین بار اسپانیا مهمان افتخاری این جشنواره است، این کشور اروپایی با «از خط خطی‌ها تا نقطه‌‌ها: بیش از یک سده انیمیشن اسپانیا» در برنامه افتتاحیه این جشنواره معرفی شد.

اسپانیا با بیش از ۵۰ عنوان فیلم انیمیشن در این جشنواره شرکت کرده است که مجموعه‌ای از قطعه‌های تاریخی فراموش شده تا کارهای جدید امروز را دربرمی‌گیرد.

امسال ۲۰ فیلمساز اسپانیایی در این فستیوال حضور خواهند داشت تا آثارشان را معرفی کنند که خوزه آنتونیو سیستیاگا، جوردی آموروس، سام، خوآن پابلو اچوری، جوسی مالیس از جمله آنها هستند. در بخش رقابتی ۳ فیلم کوتاه از اسپانیا شامل «سفر پیاده» ساخته کریس کمبی، زیپو ساخته سزار دیاس ملندس محصول ۲۰۱۴ و «محافظ» ساخته آلساندرو نوولی محصول ۲۰۱۵ جای دارند. یک فیلم بلند با عنوان «تسخیر شده» ساخته سام محصول ۲۰۱۴ در بخش رقابت بلند جای دارد.

نظر شما