شناسهٔ خبر: 34145 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر: کار کیفی اولویت است، شعار نمی دهیم

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با تاکید بر اولویت کار کیفی و پرهیز از شعار در برگزاری این رویداد بزرگ هنری گفت: تغییرات ایجاد شده در جشنواره بر همین مبنا بوده و تلاش داریم در بخش بین الملل، چارچوب های دیپلماسی فرهنگی دولت را مد نظر قرار دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سعید اسدی درباره تازه ترین اقدامات در مورد برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بهمن ماه امسال گفت: در گام نخست و بعد از ابلاغ حکم دبیری این رخداد، دبیرخانه جشنواره به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و با انتصاب مدیران بخش های مختلف این رویداد، برنامه ها و بخش های مختلف جشنواره تئاتر فجر مورد بررسی قرار گرفت.



** تحلیل بر مبنای آسیب شناسی

وی همچنین با بیان این جمله که پیش از هر اقدامی تلاش کردیم تا اطلاعات موجود از شش دوره اخیر جشنواره تئاتر فجر را مورد ارزیابی و کارشناسی قرار دهیم یادآور شد: دلیل اصلی این امر آسیب شناسی اتفاقات موجود طی سال های اخیر بود تا در گام سی و چهارم مرتکب چنین نواقصی در برگزاری نشویم .

به گفته این مدرس تئاتر، یکی از مهمترین اهداف برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر دستیابی به چشم اندازی صحیح است تا بتوان از آسیب ها و نواقصی که این رویداد را با تهدید مواجه می کنند اجتناب کرد.



** دوری از نگاه آماتور 

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با تاکید بر جایگاه مهم جشنواره تئاتر فجر در میان رویدادهای هنری در داخل و عرصه بین المللی گفت: به همین سبب تلاش کردیم تا تغییراتی را در فراخوان این دوره از جشنواره ایجاد کنیم ، یکی از این تغییرات تاکید بر نگاه کیفی در پذیرش آثار برای حضور در جشنواره بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در ادوار پیشین شاهد حضور نمایش هایی بودیم که سطح کیفی آنها با سطح جشنواره تطابق نداشت و بر همین اساس در گام سی و چهارم تئاتر فجر نگاه اصلی خود را بر دوری از آثار آماتور و نزدیک شدن به بخش های حرفه ای تولید آثار نمایشی متمرکز کردیم.

اسدی از دیگر نگرش های مهم جشنواره تئاتر فجر در گام سی و چهارم که در فراخوان نیز بازتاب داده است را تاکید بر تولید محوری آثار نمایشی و اجرای عمومی آنها دانست و تصریح کرد از همین جا اعلام می کنم که شعار نمی دهیم، بخش عمده آثار انتخابی از تئاترهای تولید شده است و بخشی دیگر از میان برترین آثار نمایشی که در کل کشور به اجرای عمومی رفته اند.

وی یکی از راه های رسیدن به نگاه کیفی گرایی از شیوه کمی گرایانه در جشنواره تئاتر فجر را حذف ۴۰ اثر از میان ۱۱۵ نمایش اجرا شده در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: بر این مبنا نه تنها به ارتقای نگاه کیفی در میان آثار حاضر در جشنواره دست خواهیم یافت که سبب خواهد شد تا کمک هزینه ها به موقع به گروه ها تزریق شود، تعداد اجراهای عمومی نمایش ها افزایش پیدا کرده و همچنین نگاه حمایتی از گروه های نمایشی کشور رشد یابد.



** جوانان و سنگ محکی به نام جشنواره تئاتر دانشگاهی

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره حذف بخش انتخاب متون در جریان جشنواره تئاتر فجر و همچنین ملاک های این دوره از جشنواره در پذیرش آثار جوانان گفت: وقتی در یک جشنواره صحبت از نگاه تولید محوری می شود ملاک و مبنای ما بر کیفیت اثر نمایشی تولید شده مختص می شود و به همین دلیل جز در بخش نسل نو، مرحله انتخاب متن را حذف کردیم.

وی ادامه داد: در عین حال برای انتخاب آثار جوانان در جشنواره تئاتر فجر معیارهای مختلفی را مد نظر قرار دادیم، نخست آنکه اولویت را به جشنواره تئاتر دانشگاهی بخشیدیم ، ملاک ما برای پذیرش آثار جوانان حضور موفق در جشنواره های تئاتر دانشگاهی داخلی و بین المللی استوار است و در رتبه های دوم و سوم پایان نامه ها و اجراهایی که توسط اساتید شناخته شده تئاتر راهنمایی شده اند نیز می توانند متقاضی حضور در بخش نسل نو باشند.

اسدی در باره حضور گروه های تئاتر جوان که تحصیلات دانشگاهی آنها غیر از رشته تئاتر است نیز گفت: این گروه ها اگر تمایلی به شرکت در بخش نسل نو دارند باید رزومه ای شامل چند اجرای عمومی در سالن های شناخته شده دولتی و خصوصی در کارنامه خود داشته باشند تا بتوانند در شرایط پذیرش حضور در جشنواره ثبت نام کنند.



** اجرای عمومی اولی تر از حضور در جشنواره

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره حذف جشنواره مناطق و ورود آثار هنرمندان استانی در جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال در بخش مرور جشنواره شاهد حضور دو شاخه از آثار هستیم؛ نخست آثاری که در سراسر کشور تولید شده اند و دو دیگر برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی که به بخش مرور راه پیدا می کنند ، نباید فراموش کنیم که مهمترین شاخصه حضور در بخش مرور، اجرای عمومی آثار است.

وی ادامه داد: پیش از این در بخش مناطق علاوه بر آنکه شاهد هدر رفت نیرو و سرمایه مادی و انسانی فراوانی بودیم، به وضوح شاهد میزبانی برخی استان ها از آثاری بودیم که امکانات سالنی مناسبی نداشتند و همین امر نقدهای فراوانی را با خود به همراه داشت به همین سبب بر آن شدیم با حذف بخش جشنواره مناطق اعتبار اصلی را به جشنواره تئاتر استانی داده و ملاک اصلی را در این میان بر اجرای عمومی آن آثار استوار کنیم.

این منتقد و پژوهشگر حوزه تئاتر کشور با تاکید بر این مساله که تحقق شعار تئاتر برای همه به عنوان شعار اصلی جشنواره تئاتر فجر تنها در صورت اجرای این مساله (تاکید بر امر اجرای عمومی) محقق می شود اظهار داشت: ملاک اصلی ما در تولید تئاتر اجرای عمومی و ارائه آن به مخاطبان است و بر همین اساس امسال به شکل متمرکز اجراهای عمومی تمامی استان ها مورد بازبینی دقیق قرار می گیرد و برترین آثار برای حضور در جشنواره تئاتر فجر انتخاب می شوند.

اسدی تصریح کرد بر همین اساس در جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر شاهد افزایش حضور گروه های استانی در جشنواره هستیم و با تزریق بودجه جشنواره مناطق، حمایت های خوبی از گروه های تئاتر استانی حاضر در این رویداد به عمل خواهد آمد و علاوه بر ارتقای کیفی و توسعه جشنواره فجر استانی، تعدادی از کارهای منتخب در این بخش و بخشی از آنها نیز در بخش مرور به صحنه خواهند رفت ، طبق برنامه ریزی ها برخی آثار بین الملل نیز در بخش استانی فجر حضور خواهند داشت و با این حساب جشنواره استانی فجر نیز شکل رقابتی خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه همچنین با تاکید بر حذف بخش های رقابتی متعدد در جشنواره فجر و تقسیم بندی دوگانه در بخش مسابقه جشنواره فجر گام سی و چهارم گفت: در جشنواره امسال شاهد رقابت آثار در بخش تئاتر ایران و تئاتر بین الملل خواهیم بود و تلاش می کنیم تا بر اساس برنامه پیش رفته و شاهد هیچ گونه تمدید در روال برگزاری و انتخاب آثار برای حضور در جشنواره نباشیم.

وی گفت : مطابق ادوار گذشته شاهد حضور بخش میهمان در جشنواره خواهیم بود و آثار مختلفی از نسل های متعدد فعال در عرصه تئاتر کشور در این بخش حاضر خواهند بود.



** جایگاه والای گروه های نمایشی

اسدی درباره دیگر ویژگی جشنواره تئاتر فجر در گام سی و چهارم گفت: امسال بنا را بر آن گذاشتیم تا اعتبار و فعالیت گروه های نمایشی را قدردان باشیم و در انتخاب آثار به نام گروه ها، سابقه فعالیت آنها و کیفیت آثارشان توجه خواهیم داشت تا طبق نگاه حرفه ای موجود در تئاتر جهان، ارزش و اعتبار تولیدات تئاتری را با کیفیت و سابقه گروه ها واعضای فعال آنها بسنجیم.

وی همچنین با اشاره به حذف بخش جشنواره جشنواره ها در رویداد امسال تئاتر فجر گفت: در طول سال در کشور شاهد برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و بین المللی هستیم که هرساله برگزیدگان این جشنواره وارد تئاتر فجر می شدند، امسال با حذف این بخش تلاش داشتیم تا با انتخاب برخی آثار برتر جشنواره ها شاهد حضور آنها در بخش مرور جشنواره باشیم.



** انتخاب آثار بین الملل بر اساس ارتباطات جهانی

اسدی درباره بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر نیز توضیح داد: بدون شک بخش بین الملل از مهمترین بخش های این رویداد تئاتری است و امسال با تاکید بر شیوه ارتباطات جهانی و دیپلماسی فرهنگی دولت یازدهم تلاش کردیم تا دعوتنامه و فراخوان بین المللی را به گروه ها و کمپانی های جهانی ارسال کنیم.

وی ادامه داد: البته امسال نیز ملاک انتخاب آثار کیفی و منطبق بر بنیان های فرهنگی است؛ هر چند عواملی مانند بودجه و همچنین بعد جغرافیایی کشورها نیز در انتخاب آثار موثر است اما طبق وعده های مسئولان مقرر شده تا کمترین مشکلات را در بخش مالی در این حوزه داشته باشیم.

اسدی همچنین درباره بخش خیابانی جشنواره نیز با بیان آنکه این بخش با کاهش تعداد آثار و تاکید بر ملاک کیفی استوار شده است گفت: در کنار اینها در بخش بین الملل نیز چند اثر در بخش خیابانی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت و همچنین نمایش هایی در بخش تئاتر مشارکتی، شورایی و تعلیمی و تربیتی را در بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند داشت.



** آغاز کارگاه و سمینارهای تخصصی از پاییز

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همچنین درباره بخش سمینار، کارگاه ها و حوزه نشر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال با تاکید بر محور آموزش بنا داریم تا کارگاه ها و سمینارهای تخصصی جشنواره را با حضور هنرمندان و اساتید داخلی و بین المللی از پاییز آغاز کنیم و عمده فعالیت ها نیز بر بخش نیروهای جوان و تازه وارد حوزه تئاتر حرفه ای کشور استوار است.

وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم با همکاری سه جانبه دبیرخانه جشنواره، اداره کل هنرهای نمایشی و محیط های دانشگاهی در بخش سمینارها قسمتی را به تشکیل و اهمیت گروه های تئاتری و همچنین روند تولید یک اثر نمایشی حرفه ای اختصاص دهیم تا روند کار علمی شاخص اولویت اکثر گروه ها در تولید آثار نمایشی باشد.

این منتقد و مدرس دانشگاه با اشاره به بخش نشر جشنواره تئاتر فجر گفت: کتاب های عکس، پوستر، نمایشنامه های منتخب، مقالات برگزیده سمینار و گفت و گوی منتخب کارگاه های بین المللی در قالب کتاب های مجزایی منتشر خواهد شد و همچنین با تاکید بر مساله مخاطب محوری تلاش می کنیم تا بولتنی را در پنج شماره در روزهای برگزای جشنواره منتشر کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.
 

نظر شما