شناسهٔ خبر: 34148 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم گرامیداشت احمد قاضی برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت و ترحیم شاعر و نویسنده برجسته کرد «مرحوم احمد قاضی» امروز پنجشنبه ۲۸ خردادماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ این مراسم با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری کشور امروز پنجشنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ روز پنجشنبه ۲۸ خرداد ماه در تهران مسجد جامع شهرک غرب روبروی مجتمع تجاری میلاد نور اول خیابان حسن سیف برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: مراسم گرامیداشت احمد قاضی برگزار می‌شود

بر اساس این گزارش، احمد قاضی روزنامه نگار، مترجم و پژوهشگر اهل مهاباد بعد از ظهر یکشنبه ۱۷ خرداد سال جاری به دلیل بیماری در بیمارستان آزادی تهران درگذشت، پیکر وی ظهر دوشنبه با حضور بیش از دو هزار نفر از اقشار مختلف مردم و مسئولان شهرستان زادگاهش تشییع و در قطعه مقبره شعرای آرامستان این شهر در جوار مزار شاعران برجسته کرد همچون ماموستا هه ژار و هیمن به خاک سپرده شد.

احمد قاضی سال ۱۳۱۵ در مهاباد به دنیا آمد و در دانشگاه تهران موفق به اخذ مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی شد و از سال ۱۳۶۵ به مدت ۲۰ سال سردبیری نشریه سروه را برعهده داشت. وی در طول حیات ادبی خود شاهکارهای ادبی جهانی از جمله دن کیشوت و گیل گمش را به زبان کردی ترجمه کرد.

از آثار کردی وی می توان به داستان باقه بین، دستور زبان کردی به دو زبان، جمع و اصلاح دیوان سیف القضات، ترجمه دیوانی سه یرو سه مه ره، ترجمه گیل گمش، ترجمه دوجلدی دون کیشوت و کتک و مشک اشاره کرد.

آثار فارسی وی نیز شامل نسل اژدها، دوقلوهای عجیب، کوهسار حقیقت، عصر غول ها، صدام و بحران خلیج، درد زایمان ملت (ژانی گه ل)، کردستان بعد از جنگ خلیج فارس و خلاصه تاریخ کردستان هستند.

نظر شما