شناسهٔ خبر: 34187 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«هنرهای اسلامی در دوره معاصر» برگزار می‎شود

«هنرهای اسلامی در دوره معاصر» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‎شود.

فرهنگ امروز: هنر اسلامی، به عنوان تنها شاخه از رشته هنر، که مستقیما پیوسته و وابسته به قرآن و روایات است، در ایران اسلامی با سلبقه‌ی مطالعاتی خوبی که دارد در حال رشد و بالندگی است. از دیرباز در نظریه‌های اندیشمندان و فلاسفه ایرانی همواره راجع‌به هنر و علم ایرانی -اسلامی فصول پراهمیتی وجود داشته‌ است. این فعالیت به‌عنوان جریان زنده و پویا که مانندش را کم بتوانیم سراغ‌ گرفت، تا امروز ادامه پیداکرده‌‌است. پس از انقلاب اسلامی هم تحقیقات درباره قرآن‌کریم و هنر و روابط متقابل این دو، جان دوباره‌ای گرفته‌است.

در نخستین همایش پژوهشی قرآن و هنر که بیست و چهارم مردادماه  ۱۳۹۱ درخانه هنرمندان ایران برگزار گردید، محورهاي همايش در سه دسته اساسی: هنر برپایه معیارهای قرآنی، آداب نسخه سازی و آرایه های مصحف قرآنی و خوشنویسی قرآن کریم در جهان اسلام تعریف‌شد. امروز پس از برگزاری موفقیت‎­آمیز اولین همایش پژوهشی قرآن کریم و هنر، وقت آن است که مستقیما به هنرهای معاصر و در دسترس و نقد و نظر مخاطب بپردازیم و از این رهگذر تجربه قرآنی تولید اثر معاصر هنری را بیان‌کنیم.

بنابراین «معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران» با همکاری «انجمن علمی هنر اسلامی ایران»، فراخوان دومین دوره این همایش را برای برگزاری در هفته آخر ماه مبارک رمضان، بر پایه هنرهای اسلامی در دوره معاصر در محورهای زیر اعلام‌می‌نماید:

۱. رویکردهای هنرهای اسلامی نوین در دوره معاصر
 ۲. رشته‌های مختلف هنری معاصر (مانند سینما، عکاسی، انیمیشن، مستند و ...) در مواجهه با قرآن‌کریم  
۳. مواجهه جوامع اسلامی با قرآن‌کریم در هنر دوره معاصر
۴. هنر انقلاب، مقاومت و پایداری (هنر ظلم‌ستیز) از دیدگاه‎های اسلامی –قرآنی
۵. هنر، صلح و قرآن‌کریم

بدیهی است که هریک از پژوهشگران می‌توانند با‌توجه‌به زمینه تخصصی خود، پژوهش را با تمرکز بر یکی از شاخه‌های علمی زیر تالیف‌کنند: «هنر، معماری، پژوهش در هنر، فلسفه هنر، هنرایرانی، هنر اسلامی، طراحي، طراحی‌صنعتی، طراحی پارچه و لباس، عکاسی، كتابت، تذهيب و نگارگري، باستان‌شناسی، فرش، مردم‌شناسی، هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، کارشناسی فرش، کارگردانی تلویزیون، گرافیک (ارتباط تصویری)، مجسمه‌سازی، مرمت واحیای بناهای تاریخی، موزه داری، موسيقي، نوازندگي و آهنگ‌سازي، نقاشی، هنرهای تجسمی‌، نمایش، صنایع‌دستی، سینما، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، چاپ، تلویزیون، سينما و هنرهای دیجیتالی‌، ارتباط‌تصویری، حفاظت و مرمت آثارتاریخی، اقتصاد هنر و ...»

 

ایمیل دریافت چکیده مقالات: research.iranartists@gmail.com

مهلت دریافت چکیده مقالات: ۵ تیرماه ۱۳۹۴

مهلت دریافت مقاله کامل: ۲۰ تیر ۱۳۹۴

 

روز برگزاری: هفته آخر ماه مبارک رمضان ۱۴۳۶

نظر شما