شناسهٔ خبر: 34200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینما، تئاتر، موسیقی و تلویزیون ایران در ماه رمضان

در سال‌های اخیر تلویزیون در ماه مبارک رمضان، مردم را خانه نشین کرده است و فرصت کنار هم نشستن آدمها و بهره از حس مشترک نسبت به یک اثر هنری از میان رفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ ماه رمضان برای مسلمانان دنیا مبارک است و روزها و برنامه‌ زندگیشان را نو می‌کند. لحظه‌های ایرانی ها هم در این ایام  دچار تغییر می‌شود. لحظه های افطار و سحر را در کنار خانواده هستند و مابین این دو فرصتی است برای بهره بردن از فرح و شوقی که درونشان شکل گرفته است.

روزگار نه خیلی قدیمتر مساجد و پاتوقهایی مثل قهوه خانه ها محلی برای دید وبازدیدهای فاصله افطار تا سحر بود. شهر جنب و جوش داشت و برای روزهای رمضان و برای هر دهه اش برنامه داشت. اما چند سالی است که هجوم رسانه‌ها آدمهای شهر را خانه نشین کرده است. فرصت کنار هم نشستن و بهره بردن از حس مشترک لذت بردن از یک اثر هنری از میان رفته است. تلویزیون و جدیدا تلفن همراه پای دید و بازدیدها و آشنایی ها را سست کرده است و در این میان تنوع برنامه‌های تلویزیون به این مساله دامن زده است.

تلویزیون در ماه مبارک رمضان رقیب سرسختی برای سالنهای چون سینما و تئاتر و کنسرتهای موسیقی است. خیابان‌های شهر به خاطر پخش سریالهای تلویزیونی خلوت می شود.در ماه رمضان مخاطب تلویزیون خانه نشین‌تر است. لحظات افطار، بعد از افطار و سحرگاه رمضان، مردم در خانه و کنار خانواده و تلویزیون می‌نشینند.

به خصوص که تلویزیون  امسال با کلکسیونی از گونه های مختلفی به میدان آمده است. از سریال های شاد و مفرحی چون «پایتخت ۴» گرفته تا ملودرام‌های خانوادگی مثل «گاهی به پشت سر نگاه کن» و «دردسرهای عظیم ۲». مخاطب تلویزیون در ساعات مختلف قبل و بعد از افطار می تواند وقتش را با برنامه ای متنوع معارفی و ترکیبی پر‌کند. ماه عسل هم یکی از این برنامه‌هاست که با اجرای احسان علیخانی ماه رمضان هر سال در قاب تلویزیون ظاهر می‌شود.

سریال «پایتخت» از جمله آثار پرمخاطب تلویزیون است که ۳ فصل گذشته آن در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش شده است. این بار  سیروس مقدم کارگردان این اثر، به جای ۱۵ قسمت، در ۲۶ قسمت این سریال را تولید کرده است.

این سریال در ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه یک سیما می رود و روز بعد ساعت ۱۵ تکرار می شود.

مجموعه تلویزیونی «گاهی به پشت سر نگاه کن» به تهیه‌کنندگی رضا انصاریان و کارگردانی مازیار میری، که از سال گذشته فیلمبرداری این کار را شروع شده است. این سریال هم می تواند مخاطبان جدی تلویزیون را با خود همراه کند.

این سریال هر شب حدود ساعت ۲۳ و بعد از گفتگوی وی‍ژه خبری پخش می شود و بازپخش آن نیز روز بعد از ساعت ۱۷ خواهد بود.

فصل اول دردسرهای عظیم به دلیل استقبال مخاطبانش پاداش پخش در ماه مبارک رمضان را برای فصل دومش را از مسئولان صدا وسیما بدست آورد.

فصل دوم «دردسرهای عظیم» به کارگردانی «برزو نیک نژاد» از روز پنجشنبه ۲۸ خردادماه هر شب ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۱ از شبکه سه سیما پخش شده و تکرار آن نیز روز بعد ساعت ۱۷:۳۰ خواهد بود. این سریال اولین سریالی است که بلافاصله پس از اذان مغرب به روی آنتن می رود.

مخاطبان سینما در ماه مبارک رمضان، امسال می‌توانند در تنوع ژانرهای مختلف، فیملهایی چون «گینس»، «عصر یخبندان»، «از رییس جمهور پاداش نگیرید»، «یاسین» را ببینند.

کاهش ۲۵ درصدی قیمت بلیت‌های سینماها یکی از تضمینهای این است که مخاطب را به سالنهای سینمایی بکشاند ضمن اینکه بر اساس طرح اکران ماه رمضان، تمامی سینماها که آمادگی لازم را داشته باشند می‌توانند پس از اذان مغرب تا دو ساعت مانده به اذان صبح میزبان سینماروها باشند.

اجراهای موسیقی در ایام ماه مبارک رمضان آن‌چنان رونقی ندارد. عملا کنسرتهای موسیقی در ایام رمضان تعطیل است به دلیل اینکه در طول روز نمی‌توانند اجرا داشته باشند و زمان بعد از افطار هم اندک است. ضمن اینکه اهالی موسیقی هنوز نتوانسته اند از فرصت این ماه مبارک به خوبی استفاده کنند و نواهایی را متناسب با این ایام و حال و هوای روزه داران ارائه دهند.

با این وجود کنسرت ارکستر سمفونیک تونیک با رهبری رضا کهریزی ساعت ۲۱ یکم و دوم تیرماه در سالن رودکی تالار وحدت اجرا می‌شود. کنسرت در دو بخش برگزار خواهد شد که در بخش اول ۵ قطعه و در بخش دوم ۴ قطعه از آثار کهریزی اجرا می‌شود.

همچنین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در روزهای سوم و چهارم تیرماه با رهبری علی رهبری برگزار‌ می‌شود که به اجرای سمفونی ۹ بتهوون می‌پردازد. ارکستر سمفونیک تهران در طول سال‌های فعالیت خود بارها اوج و افول را تجربه کرده است تا اینکه بار دیگر فعالیت آن از انتهای سال گذشته با رهبری علی رهبری فعالیتش را شروع کرده است.

وضعیت تئاتر هم مثل موسیقی گرفتار عدم نزدیکی با مخاطبانش است. روزگاری در این تهران و در قهوه‌خانه‌ها بنا به مناسبتهای محرم، صفر یا ماه رمضان، پرده خوانی و نقالی صورت می‌گرفت اما روزگار نو تهران و تئاتر شهرش نتوانسته با مردمش نزدیکی کند. تئاترهای سالن اصلی فارغ از مردم و زمانشان اجرا می روند. اجرای تئاتر در ماه رمضان، چندان تغییری با ایام دیگر سال ندارد و به مشابه سال‌های پیش، امسال هم چند نمایش روی پرده می‌رود که پرسروصداترین آنها،که در ۳ روز اول ماه رمضان روی سن است؛ نمایش عاشقانه های ناآرام به کارگردانی مریم جلالیان و بازی محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، فریبرز عرب نیا، یکتا ناصر، پانته آ بهرام، سیامک صفری، مهرداد صدیقیان و... است.

علاوه بر این؛ نمایش «چیستا» به کارگردانی امید نمازی،«رام کردن زن سرکش» به کارگردانی مریم کاظمی و نمایش «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی و بازی لیلا حاتمی و حسین معجونی هم در ماه رمضان در سالن‌های تئاتر تهران به روی سن می‌روند. علاوه بر همه این‌ها مجموعه دیگری از نمایش‌ها هم به اجرا در ماه رمضان ادامه می‌دهند.

اما نمایش های میدانی و چند رسانه ای موفقی چون «شب آفتابی» به کارگردانی بهزاد بهزادپور  و «ستاره صبح» به کارگردانی سعید اسماعیلی در سالهای اخیر توانسته است مخاطب عمده ای را با عرصه هنرنمایشی آشتی دهد.

امسال نیز نمایش «فصل شیدایی» با طراحی و کارگردانی سعید اسماعیلی، تهیه کنندگی علیرضا کوه فر و متن و روایت رسالت بوذری که با آغاز ماه مبارک رمضان در تهران روی صحنه می رود. نمایش ترکیبی و میدانی «فصل شیدایی» در شب های ماه رمضان و پس از افطار در محوطه ای وسیع با ظرفیت ۶۰۰۰ تماشاگر، به نشانی انتهای بلوار ارتش، کیلومتر ۲ جاده لشکرک اجرا می شود.

نظر شما