شناسهٔ خبر: 34201 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جیم کریس» برنده‌ی گران‌ترین جایزه‌ی کتاب ادبی شد

«جیم کریس» انگلیسی با شکست دادن نویسندگان مطرحی همچون برنده‌ی بوکر سال ۲۰۱۴ موفق شد جایزه‌ی ۱۰۰ هزار یورویی «ایمپک دوبلین» را از آن خود کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ گران‌ترین جایزه‌ی کتاب ادبی جهان که شامل مبلغی ۱۰۰ هزار یورویی می‌شود به جیم کریس، رمان‌نویس نام‌آشنای انگلیسی تعلق گرفت.

 

1434690973338_32 IMPAC Dublin Literary A_10.jpg

 

کریس پس از شنیدن خبر برنده شدنش گفت که این مبلغ را برای برگزاری مراسم عروسی دخترش خرج خواهد کرد. وی که پیش‌تر برنده جایزه «جیمز تیت بلک» و نامزد نهایی جایزه بوکر شده، نویسندگان صاحب‌نامی چون «ریچارد فلاناگان» برنده بوکر ۲۰۱۴، «چیماماندا نگوزی آدیچی» رما‌نویس برنده جایزه ادبیات داستانی زنان «بیلیز» و «کالوم مک‌کن» برنده جایزه ملی کتاب ایرلند را برای به دست آوردن «ایمپک» پشت سر گذاشت.

 

به گزارش آیریش ایندیپندنت، کریس برای نگارش رمان «هنگام درو» که در یک روستای دورافتاده انگلیسی روایت می‌شود، این جایزه را کسب کرد.

 

جایزه بین‌المللی «ایمپک دوبلین» گران‌ترین جایزه کتاب ادبی دنیا محسوب می‌شود که به یک اثر ادبیات‌ داستانی تعلق می‌گیرد. از دیگر مشخصه‌های این جایزه این است که فهرست اولیه نامزدهای آن به انتخاب کتابخانه‌های سراسر دنیا مشخص می‌شود.

 

جایزه «ایمپک» به کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده و در فاصله زمانی یک‌ سال اخیر منتشر شده باشند، تعلق می‌گیرد. از سال ۱۹۹۶ شورای شهر دوبلین ایرلند با همکاری دولت دوبلین و کمپانی ایمپک برگزارکنندگان این جایزه ادبی هستند. جایزه بین‌المللی «ایمپک دوبلین» که ارزش نقدی آن بالغ بر ۱۰۰ هزار یورو است، یکی از گران‌ترین جایزه‌های ادبی دنیا محسوب می‌شود. این جایزه در دوره‌ قبلی به «صدای افتادن اشیا» نوشته «خوان گابریل واسکز»، نویسنده کلمبیایی، تعلق گرفت.

نظر شما