شناسهٔ خبر: 34234 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرایی طولانی شدن بازسازی تئاترشهر

طولانی شدن بازسازی مجموعه تئاتر شهر که از پاییز سال ۹۳ آغاز شده باعث نگرانی خانواده تئاتر شده و رئیس مجموعه چند دلیل را برای این تأخیر مطرح می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دور جدید بازسازی مجموعه تئاتر شهر که از پاییز سال گذشته و با اعلام اینکه سالن‌های سایه، قشقایی و کارگاه نمایش مجموعه تا پیش از برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازسازی می‌شوند، آغاز شد.

با فرا رسیدن جشنواره سی و سوم تئاتر فجر و علیرغم اعلام وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل وقت هنرهای نمایشی و رئیس مجموعه تئاتر شهر، این بازسازی به پایان نرسید و همچنان ادامه پیدا کرد. بعد از جشنواره سی و سوم، سالن سایه با ۶۰ درصد آمادگی میزبان اثری نمایشی شد و با پایان این اجرا، اعلام شد که در بهار سال ۹۴ سالن سایه به صورت کامل آماده بهره‌برداری می‌شود.

سالن قشقایی نیز که در مقطعی از بازسازی به دلیل اختلاف نظر میان طراحان صحنه خانه تئاتر با طرح اجرا شده در بازسازی متوقف شد، با وضعیتی مبهم برای موعد پایان بازسازی وارد سال ۹۴ شد.

با توجه به پایان رسیدن فصل بهار ۹۴، گروه هنر خبرگزاری مهر پیگیر وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر و طولانی شدن این طرح، از سوی مدیران و مسئولان مربوطه شد.

توضیحات رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره تأخیر در زمان پایان بازسازی سالن‌های مجموعه

پریسا مقتدی درباره طولانی شدن وضعیت بازسازی سالن‌های سایه، قشقایی و کارگاه نمایش و مشابه شدن این بازسازی با بازسازی نامطلوب انجام شده در مجموعه تئاتر شهر در سال ۸۶ و کم شدن اعتماد هنرمندان تئاتر به فاز جدید بازسازی مجموعه به خبرنگار مهر گفت: به موضوع مهمی اشاره کردید که ممکن است بدون بررسی دقیق اینگونه به نظر بیاید که این گپ زمانی، بازسازی فعلی را به تجربه قبلی شبیه کرده است. واقعیت این است که با یک بررسی دقیق‌تر متوجه علل این گپ زمانی می‌شویم تا با دیدی جامع‌تر اتفاقی را که در حال حاضر رخ می‌دهد، بررسی کنیم.

وی ادامه داد: حافظه خانواده تئاتر به خاطر دارد که وقتی من مسئولیت مجموعه تئاتر شهر را عهده‌دار شدم، متوجه شدیم که از چندی قبل دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد برنامه ریزی کرده تا بازسازی سالن اصلی را انجام دهد. یادم هست که در مطبوعات زمان این بازسازی ۱۵ خردادماه اعلام شده بود اما این پروژه برای اجرا در سالن‌های کوچک‌تر مجموعه تئاتر شهر در نظر گرفته شد.

رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره چرایی بازسازی همزمان در ۳ سالن‌ سایه، قشقایی و کارگاه نمایش توضیح داد: در ابتدا من به شدت پیگیر این جریان بودم و حتی با شوراهای هنری مجموعه نیز گفتگو کردم تا یک سالن را برای بازسازی در اختیار دفتر طرح‌های عمرانی قرار دهیم اما مهندسان دفتر طرح‌های عمرانی توضیحاتی ارائه دادند که کارشناسانه بود. به گفته مهندسان مربوطه چون ساختمان مجموعه تئاتر شهر شکل دایره‌ای دارد، بخش‌های مرتبط با هم زیاد دارد و با شروع شدن بازسازی در یک سالن، قطعا بخش‌های سالن دیگری هم نظیر بخش تأسیسات فنی، درگیر می‌شود. به همین دلیل خروجی طرح بازسازی تبدیل شد به بازسازی ۳ سالن چهارسو، سایه و قشقایی.

مقتدی با بیان اینکه حساسیت ویژه اهالی هنر، معاونت هنری و خودم به عنوان رئیس مجموعه تئاتر شهر بخش ایمنی مجموعه تئاتر شهر بود، اظهار کرد: با توجه به افزایش سالن‌ها در مجموعه و بار مضاعفی که اضافه شدن این سالن‌ها برای تئاتر شهر به همراه داشتند، ایمنی مجموعه موضوع بسیار مهمی بود. این امر باعث شد تا کاربری یکی از سالن‌ها را به دلیل ایمنی تغییر دهیم. با گپ و گفت‌های طولانی که با سازمان آتش‌نشانی، معاونت هنری و هنرمندان تئاتر داشتیم، یکی از پلاتوهای تمرین را به پلاتو – اجرا تبدیل کردیم یعنی آن را به صورتی طراحی کردیم که در زمان نیاز بتوانیم از آن برای اجرا استفاده کنیم.

اولین مانع: باز بودن تئاتر شهر همزمان با بازسازی

وی یادآور شد: با توجه به تجربه پیشین بازسازی که کل مجموعه تعطیل شد، طی گفتگویی که با هنرمندان تئاتر کردیم تمایل بیشتر بر این بود که مورد به مورد بازسازی را انجام دهیم. طبیعتا باز بودن مجموعه و رفت و آمد هنرمندان و کارکنان مجموعه در طبقه زیرین در کلیه ساعات روز و رفت و آمد مخاطبان در ساعاتی مشخص در تئاتر شهر، یکی از موانع زمانی موجود برای پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر بود.

دومین مانع: افزایش گرید بازسازی در تعامل میان دفتر طرح‌های عمرانی و خانواده تئاتر و مدیران تئاتری

رئیس مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه به شهادت پیمانکار بازسازی مجموعه و دفتر طرح‌های عمرانی، اتفاقاتی که در بازسازی در حال حاضر رخ می‌دهد متفاوت از اتفاقاتی است که در ابتدا قرار بود در بازسازی فعلی رخ دهند، توضیح داد: این یکی دیگر از موانع زمانی برای بازسازی بوده است زیرا طبق نقل قول مهندس جمالی این پروژه در ابتدا گرید C بوده ولی تبدیل به گرید Aشده است. بخش عمده‌ای از افزایش کیفیت بازسازی فعلی به دلیل حساسیت ویژه‌ای که معاون هنری داشت، بود و بخش دیگر به دلیل حساسیت و دقت نظر آقای مصدق به عنوان نماینده تئاتر شهر در بازسازی و همچنین تجربه به دست آمده از بازسازی قبلی بود که البته این بازسازی با پروژه انجام شده در سال ۸۶ متفاوت است.

سومین مانع: تعامل مجموعه تئاتر شهر با انجمن طراحان صحنه خانه تئاتر

مقتدی از تعامل با خانه تئاتر، هنرمندان تئاتر و به ویژه تعامل با انجمن طراحان صحنه خانه تئاتر به عنوان یکی دیگر از دلایل افزایش زمان بازسازی فعلی در مجموعه تئاتر شهر نام برد و افزود: انجمن طراحان صحنه خانه تئاتر در پاییز سال گذشته به ما مراجعه کردند و دغدغه احیای کارگاه‌های دکور مجموعه را داشتند که اتفاقا جزو برنامه‌های اجرایی مد نظر ما هم در بازسازی فعلی بود. از انجمن طراحان صحنه خواستیم به عنوان کاربران نهایی سالن‌ها، خواستیم تا نقطه نظرات خود را در خصوص موضوعات دیگر نیز بگویند که این تعامل برای اولین بار در تئاتر رخ داده است. طبیعتا تا رسیدن به نقطه نظر مشترک بین انجمن طراحان صحنه و دفتر طرح‌های عمرانی زمان زیادی صرف شد.

چهارمین مانع: خرید تکنولوژی و تجهیزات خارجی برای سالن‌های در دست بازسازی

این مدیر تئاتر با اشاره به نیاز مجموعه به تکنولوژی نور و صدا و خرید تجهیزات جدید در این خصوص در بازسازی فعلی مجموعه تئاتر شهر، اظهار کرد: ما این تجهیزات را از یک کمپانی معتبر بین‌المللی خریداری کرده‌ایم که محصولاتی که عرصه می‌کند از کیفیت بالایی برخوردار هستند. نکته جالب این است که این کمپانی در سال‌های ابتدایی فعالیت مجموعه تئاتر شهر نیز تجهیزات مجموعه را تأمین کرده بود. نماینده کمپانی به ایران آمد و جلسه‌ای را برگزار کردیم و گواهینامه تکنولوژی ارائه شده به مجموعه تئاتر شهر را صادر کرد. این خرید خارجی نیز یکی دیگر از بخش‌های زمان‌بر بازسازی فعلی مجموعه بود.

رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره زمان انعقاد قرارداد با کمپانی مذکور خارجی و خرید تکنولوژی مدنظر، تأکید کرد: آنچه که مسلم است نه در رقم قرارداد و شکل قرارداد نمی توانم اطلاعات دقیقی ارائه دهم زیرا این امر توسط دفتر طرح‌های عمرانی انجام شده است. آنچه که می‌توانم توضیح دهم این است که تغییر گرید بازسازی، تعامل صورت گرفته با انجمن طراحان صحنه و در مرحله آخر خرید خارجی تجهیزات و تکنولوژی، علاوه بر تغییر زمان بازسازی باعث تغییر برآورد مالی بازسازی تئاتر شهر نیز شد. دفتر طرح‌های عمرانی برآورد مالی خود را داشتند و پکیج مالی‌شان نیز آماده بود اما خواسته‌های ارائه شده از سوی ما برآورد و پکیج مالی آن‌ها را تغییر داد.

مقتدی معتقد است در شرایط اقتصادی و اداری فعلی، در حد توان بالاترین کیفیت در بازسازی مجموعه تئاتر شهر لحاظ شده است و خروجی این بازسازی و ماندگاری آن، معدود فرصت‌های اجرای نمایش از دست رفته در مجموعه را به دلیل افزایش بازه زمانی بازسازی، برای اهالی تئاتر جبران می‌کند.

وی بر این نکته تأکید کرد که استاندارهای جهانی و توجه به ایمنی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، به طور جدی و کامل پیگیری و لحاظ شده‌اند.

دفتر طرح‌های عمرانی تنها مرجع مطلع از زمان و میزان قرادادهای بازسازی 

رئیس مجموعه تئاتر شهر در خصوص این نکته که مدیریت هنری و تئاتری در اکثر موارد به مدیریت زمان آگاه نیستند و به همین دلیل زمان‌هایی که از سوی دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد، معاونت هنری وزارت ارشاد و مدیریت مجموعه تئاتر شهر در چندین مقطع زمانی به عنوان موعد پایان بازسازی ۳ سالن مجموعه اعلام کردند، دقیق نبود و بازسازی همچنان ادامه دارد، یادآور شد: این تغییر در زمان بازسازی به دلیل تعاملی بود که بین ما و دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد شکل گرفت. این در حالی است که دفتر طرح‌های عمرانی می‌توانست وارد این تعامل نشود و برای اولین بار این تعامل صورت گرفته است.

مقتدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به عنوان رئیس تئاتر شهر از این موضوع که قرارداد خرید تکنولوژی تجهیزات مورد نیاز به جای منعقد شدن در ماه‌های آغاز بازسازی در سال ۹۳ در سال ۹۴ و چندی پیش انجام شده، مطلع است یا نه و آیا این اتفاق عامل اصلی تغییر زمان‌های اعلام شده پیشین برای بازسازی بوده یا نه؟ تصریح کرد: آنچه که من می‌دانم این است که تغییر گرید بازسازی و تعاملی که صورت گرفت، این تغییر زمانی را ایجاد کرد و عامل دیگری برای این تغییر وجود نداشت. موضوع قرارداد و زمان بسته شدن آن نیز در حوزه فعالیت دفتر طرح‌های عمرانی قرار دارد و باید این سؤال را از ایشان پرسید.

این مدیر تئاتری درباره چرایی اعلام زمان‌هایی به عنوان موعد پایان بازسازی سالن‌های سایه و قشقایی با توجه به محقق نشدن این امر در زمان‌های اعلام شده از سوی او به عنوان رئیس مجموعه تئاتر شهر، توضیح داد: در توضیحاتی که ارائه دادم به بخش‌های مهم و زمان‌بر به عنوان عوامل افزایش زمان بازسازی مجموعه اشاره کردم که در عین حال بخش‌هایی منحصر به فرد هستند که هر کدام برای اولین بار در تئاتر ایران تجربه می‌شوند.

رئیس مجموعه تئاتر شهر ادامه داد: دفتر طرح‌های عمرانی با توجه به مطلع بودن از جزییات قراردادها و زمان‌های بسته شدن قرارداد و اشراف بر مسائل مالی و فنی، وقتی به بنده به عنوان رئیس مجموعه تئاتر شهر موعدی را به عنوان زمان پایان بازسازی اعلام می‌کند، طبیعی است که من هم با توجه به اشراف دفتر طرح‌های عمرانی بر تمام مسائل بازسازی، زمان اعلام شده را بپذیرم.

مقتدی با نقل قولی از مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی بر اینکه «حلاوت بازسازی به دلیل تغییر تاریخ‌های اعلام شده توسط دفتر طرح‌های عمرانی، در حال حاضر به کام خانواده تئاتر ننشسته است»، تآکید کرد: طبیعتا من یا هر فرد دیگری که در جایگاه رئیس مجموعه تئاتر شهر باشد، نقل قول‌های دفتر طرح‌های عمرانی را به عنوان مرجعی که از کلیه امور مطلع است، می‌پذیرد.

پاسخگو نبودن پیمانکار بازسازی تئاتر شهر و دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد

گروه هنر خبرگزاری مهر در ادامه پیگیری‌های خود در خصوص چرایی تغییر زمان‌های اعلام شده از سوی مدیران و مسئولان هنری برای پایان بازسازی سالن‌های سایه و قشقایی، تماس‌های مکرری با مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی گرفت که هیچکدام از این تماس‌ها سرانجامی نداشت و بی‌پاسخ باقی ماند.

همچنین محمدی جمالی مدیر شرکت پیکرنهاد به عنوان پیمانکار پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر نیز در پاسخی کوتاه به خبرنگار مهر گفت: ما اجازه ارائه هیچگونه اطلاعاتی را در این زمینه نداریم و تنها آقای مسعود معمار در این زمینه قادر به پاسخگویی است.

نظر شما