شناسهٔ خبر: 34244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه های ایران و آمریکا در مسیر تعاملی جدید

سفر یک هفته ای هیات بلند پایه دانشگاهی آمریکا به ایران به ریاست آلن گودمن مدیر موسسه بین المللی تعلیم و تربیت نشان از اهتمام دانشگاهیان آمریکا بر توسعه دیپلماسی علمی و تقویت علوم دانش بنیان با مراکز علمی ایران دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا ، هیات علمی آمریکایی در مدت حضور خود علاوه بر دیدار با محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران با نمایندگانی از ۱۳ دانشگاه و موسسه علمی کشورمان با هدف توسعه راه های مشترک همکاری دیدار و گفت وگو کردند .

یکی از برنامه های مهم این گروه که ۲۶ خرداد ماه به پایان رسید، دیدار با رییس دانشگاه تهران بود، آنها در این دیدار توسعه دیپلماسی علمی و مبتنی بر مسائل آموزشی را بر دیپلماسی سیاسی ارجح دانسته و یادآور شدند که ارتباطات علمی مسیر تحکیم سایر شیوه های تعاملی را نیز ارتقا داده و تحکیم می بخشد . 

رییس دانشگاه تهران نیز ضمن معرفی این دانشگاه و جایگاه علمی آن در منطقه و جهان بر اهمیت همکاری های بین المللی دانشگاهی تأکید کرد و با اشاره به برنامه های همکاری قبلی بین دانشگاه تهران و دانشگاه های آمریکا ، آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های مشترک اعلام کرد. 

این هیات در ادامه بازدیدها با حضور در دانشکده کارآفرینی با محمدرضا زالی رییس و استادان این دانشکده دیدار و در زمینه برگزاری کنفرانس های مشترک علمی، دیدارهای متقابل علمی، عضویت در هیات تحریریه نشریات علمی، ارائه تجربیات کارآفرینی و نیز حضور در کنفرانس آتی کارآفرینی در دانشگاه تهران گفت و گو و تبادل نظر کردند. 



** اهمیت جایگاه کسب علم میان دانشجویان و اساتید ایرانی 

موسسه بین المللی تعلیم و تربیت (Institute of International Education) - IIE- در بیانیه ای که پنج شنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خردادماه ۱۳۹۴) روی تارنمای خود قرارداده است، تلاش برای احیای و توسعه تعامل های علمی و آکادمیک (دانشگاهی) بین ایران و آمریکا را گامی مهم در راستای توسعه دیپلماسی علمی میان این دو کشور دانسته و تاکید کرده که این شیوه تعامل حتی بر ارتباط و گفت و گوهای سیاسی ارجح است. 

در این بیانیه که به قلم آلن گودمن رییس و مدیرعامل اجرایی موسسه بین المللی تعلیم و تربیت به رشته تحریر درآمده است امضای افراد دیگری چون آنتونی بایلی، نایب رییس ابداعات جهانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ، میشائیل بالک مشاور نایب رییس برنامه های بین المللی دانشگاه پیتزر ، کلاره بانکس دستیار رییس مرکز مشارکت های بین المللی، احمد فیض الدین، مشاور نایب رییس برنامه های بین المللی و توسعه آموزشی دانشگاه ایالتی واین ، کنت هولاند مدیر مرکز توسعه بین المللی، دانشگاه ایالتی بال ، دانیل ابست معاون نایب رییس مشارکت های بین المللی و جوانا رگولسکا نایب رییس مراکز پیشرفت جهانی و امور بین المللی دانشگاه راتگرز ایالت نیوجرسی که در سفر به ایران حضور داشتند به چشم می آید. 

متن کامل بیاینه قرار گرفته روی تارنمای دانشگاه بین المللی تعلیم و تربیت به این شرح است: دیپلماسی علمی و مبتنی بر آموزش در خط مقدم کوشش ها در مسیر فتح باب گفت و گو و تعامل میان دو کشور ایران و آمریکا به شمار می رود و در این مساله شکی نیست که این شیوه تعامل از تعامل دیپلماتیک بین دو کشور ارجح است. 

«پیشتر از این دست اقدامات در زمینه توسعه دیپلماسی آکادمیک پیش از توسعه روابط دیپلماتیک (سیاسی) در کشورهایی مانند چین و ویتنانم صورت پذیرفته است و موسسه بین المللی تعلیم و تربیت در این زمینه پیش گام برقراری تعاملات علمی در کشورهایی مانند میانمار (برمه) و کوبا بوده و امروز مفتخر است که باب چنین تعاملاتی را بر روابط علمی، دانشگاهی و آموزشی ایران بنا نهاده است.» 

این هیات دانشگاهی در طی مدت اقامت در ایران از دانشگاه ها و کالج های تحقیقاتی (موسسات تحقیقاتی) ایران در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز دیدار کردند که از جمله مهمترین آنها می توان به بازدید هیات دانشگاهی آمریکا از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، شیراز، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و موسسات تحقیقاتی متعددی چون موسسه رویان اشاره کرد.

همچنین اعضای موسسه بین المللی تعلیم و تربیت و میهمانان همراه آنها از دانشگاه های معتبر ایالات متحده آمریکا طی این بازدیدها با مقامات بلند مرتبه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ایران نیز دیدار و راه های توسعه تعاملات علمی را میان خود مطرح کردند. 

طبق آمار ارائه شده توسط موسسه بین المللی تعلیم و تربیت آمریکا در تارنمای خود تنها در سال تحصیلی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه های آمریکا مشغول تحصیل بوده اند و در همین بازه زمانی یک هزار و ۴۰۰ استاد دانشگاه ایرانی نیز در دانشگاه های آمریکا به عنوان مدرس حضور داشته اند. 

همچنین این موسسه در آمار خود به رتبه ۱۲ دانشجویان ایرانی در بین دانشجویان خارجی حاضر در ایلات متحده آمریکا اشاره داشته که آنرا رقمی بسیار بالا و نشان دهنده رشد علمی و جایگاه ارزشمند کسب دانش بین دانشجویان ایرانی دانسته است. 

مؤسسه بین المللی تعلیم و تربیت در سال ۱۹۱۹ میلادی و بعد از جنگ جهانی اول توسط مورای بالتر برنده جایز نوبل فیزیک و رییس دانشگاه کلمبیا، الی هاورات از وزرای پیشین امور خارجه آمریکا و استفان داگن استاد برجسته علوم سیاسی کالج شهر نیویورک تاسیس شده است. 

 

 

 

نظر شما