شناسهٔ خبر: 34245 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شب های نورانی مصلی میزبان روزه داران

معاون نمایشگاه شب های نورانی مصلای امام خمینی(ره) گفت: نمایشگاه امسال در هفت کلان بخش میزبان مردم روزه دار تهران است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سعید اردستانی روز شنبه در نشست خبری دومین دوره شب های نورانی مصلی گفت: در نمایشگاه امسال کلان بخش های عفاف و حجاب، محصولات فرهنگی، کتاب، هنرهای تجسمی، کودک و نوجوان، مشاوره و همچنین محافل و مراسم در فضایی بالغ بر ۱۰ هزار مترمربع میزبان مردم روزه دار تهران است.

وی افزود: نمایشگاه شب های نورانی، همزمان با اولین روز ماه مبارک رمضان (پنجشنبه) برنامه های خود را آغاز کرده و همه روزه تا ۲۳ ماه مبارک رمضان (۱۹ تیر) از ساعت ۱۸ تا ۲۴ برگزار می شود.

اردستانی اضافه کرد: بخش های مختلف این نمایشگاه در فضای صحن اصلی حیاط گنبد مصلی به اضافه ضلع شرقی یعنی رواق شرقی مصلی واقع شده است.



* شب های نورانی مصلی در راستای تبلیغ سبک زندگی قرآنی

وی با اشاره به وظایف ذاتی مجموعه فرهنگی مصلای امام خمینی (ره) گفت: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر، موضوع سبک زندگی قرآنی و ورود آموزه های قرآنی و معارف دینی به متن زندگی مردم است و سرفصل های نمایشگاه شب های نورانی مصلی نیز با همین دیدگاه تبیین شده است.

اردستانی با اشاره به امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده برای روزه داران گفت: سامانه تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این زمینه همکارهایی را برای نقل و انتقال بازدیدکنندگان در نظر گرفته و از طرف دیگر پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء سفره های افطاری در مصلی پهن شده و بازدیدکنندگان بسته های افطاری دریافت خواهند کرد.

معاون نمایشگاه شب های نورانی مصلی در پاسخ پرسشی مبنی بر همپوشانی فعالیت های این نمایشگاه با نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: سال گذشته که بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد و برخی از غرفه های آن مانند عفاف و حجاب وجود نداشت، این نمایشگاه راه اندازی شد تا نیاز مردم را در این زمینه برآورده کند.



** عرضه کتاب های نمایشگاه به صورت موضوعی

سیدمحمد حسینی مسوول بخش «عفاف و حجاب، محصولات و کتاب» نمایشگاه شب های نورانی گفت: بخش کتاب برای نخستین بار به صورت موضوعی برپا شده و این کتاب ها شامل ۱۸ موضوع با سه هزار عنوان از ناشران مختلف در هزار مترمربع برپا شده است.

وی افزود: موضوع کتاب های نمایشگاه شامل قرآن، ادعیه، تفاسیر، کتب قرآنی، کتاب های آموزش قرآنی، اهل بیت(ع)، آثار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، اخلاق و تربیت اسلامی، انقلاب اسلامی، کودک و مهدویت است. 

حسینی از راه اندازی مشاوره کتاب در این بخش خبر داد و گفت: کارشناسان حوزه کتاب به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ داده و مردم می توانند به راحتی و به صورت سریع کتاب های مورد نظر خود را پیدا کنند و خرید و فروش کتاب نیز در یک صندوق صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: کتاب های عرضه شده در این بخش با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می شود.

اردستانی نیز درباره این بخش از نمایشگاه گفت: حضور ناشران را در این بخش نداریم و با همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیش از سه هزار جلد کتاب در ۲۰ موضوع مطالعه و بررسی شده و در واقع این بخش از نمایشگاه برای اولین بار برگزار می شود.



* بخش محصولات فرهنگی با محوریت تولیدات داخلی

حسینی مسوول بخش محصولات فرهنگی نمایشگاه شب های نورانی گفت: در حدود ۲۵ غرفه از این بخش به آثار نماز محور مانند سجاده، مهر، انگشتر، عطر، ذکرشمار و صلوات شمار و همچنین آثار مسجدمحور مانند قبله نما، تابلوی آیات و جامهری اختصاص دارد و همچنین برخی آثار نیز مانند رحل و قلم قرآن به عنوان آثار قرآن محور اختصاص دارد.

وی گفت: در بخش عفاف و حجاب نیز ۸۰ غرفه درنظر گرفته شده که علاوه بر چادر برخی محصولات مانند مقنعه، مانتو و ملزومات حجاب عرضه می شود و ۱۰ غرفه از این غرفه ها جنبه ترویجی و نمایشگاهی دارد.

حسینی از راه اندازی غرفه «من حجاب را دوست دارم» به عنوان یکی از غرفه های شاخص این بخش نام برد و گفت: مهد کودکی نیز برای خانواده ها درنظر گرفته شده و بازدیدکنندگان می توانند در زمان بازدید و خرید، فرزندان خود را به این مهد بسپارند.

وی با اشاره به قیمت های مصوب محصولات عفاف و حجاب گفت: محصولات این بخش از سوی انجمن تولیدکنندگان حجاب با ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزانتر از قیمت بازار عرضه می شود.

حسینی گفت: غرفه ای به نام خیاط خانه در این بخش درنظر گرفته شده تا تسهیلاتی برای بازدیدکنندگان داشته باشند و لذا کسانی که پارچه چادری خریداری کرده باشند، می توانند به صورت رایگان چادرهای خود را برای دوخت به خیاط خانه تحویل دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر استفاده از ظرفیت کارگاه های داخلی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای مصرف تولیدات داخلی گفت: قرار بود تعدادی از غرفه ها اجناس خارجی عرضه کنند که حضور آنان منتفی شد و حتی غرفه ای را به نوشت افزار ایرانی اسلامی اختصاص دادیم که محصولات داخلی ارائه می دهد.

مدیر بخش محصولات شب های نورانی مصلی تاکید کرد: تمام تلاش ها بر این بوده که جنس خارجی در این نمایشگاه ارائه نشود، ولی در برخی موارد که کالای ایرانی وجود ندارد، مجبور شدیم عرضه کالای خارجی را بپذیریم.

وی درباره وضعیت عرضه چادر مشکی داخلی نیز گفت: موضوع چادر مشکلی گسترده است که باید بازرگانان و تولیدکنندگان چادر نظر دهند ولی پارچه ایرانی و خارجی در این نمایشگاه عرضه می شود.

حسینی در پاسخ به سوال ایرنا درباره ضرورت نظارت بر قرآن های ارائه شده در این نمایشگاه نیز گفت: تمام قرآن های نمایشگاه از ناشران معتبر بوده و تحت نظارت محمود اسماعیلی مسوول قرآن سرا است و همچنین با مسوولان دارالقرآن الکریم در این زمینه هماهنگی های لازم شده است.



* خیمه های معرفت و آموزش وقف مشارکتی و قرآنی

حجت الاسلام سیدمحمد کاظم موسوی متقی مسوول بخش کودک نمایشگاه شب های نورانی هم گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در دو بخش برای برپایی این نمایشگاه فعالیت دارد که یکی به عنوان خیمه های معرفت و دیگری بخش تبلیغ و ترویج مبحث وقف با محوریت معرفی وقف مشارکتی و قرآنی و همچنین آموزش حفظ قرآن کریم است.

وی از مصلای امام خمینی (ره) به عنوان مهمترین مرکز فرهنگی تهران بزرگ یاد کرد و گفت: برنامه شب های نورانی با همین دیدگاه ترتیب یافته و همانگونه که این مکان سال ها میزبان نمایشگاه قرآن بوده است، اکنون نیز مرکزی برای اجرای برنامه های فرهنگی محسوب می شود.

موسوی متقی درباره خیمه های معرفت گفت: میزهای مشاوره با حضور کارشناسان مذهبی در ۱۱ غرفه تفکیکی ویژه خواهران و برادران درنظر گرفته شده و مشاوران در زمینه های ازدواج، خانواده، تربیت فرزند، پاسخگویی به سوالات شرعی و شبهات به بازدیدکنندگان مشاوره می دهند.

این کارشناس مذهبی پاسخگویی به شبهات و تصحیح قرائت نماز را یکی دیگر از محورهای خیمه های معرفت دانست و گفت: سال گذشته ۷۰درصد از مراجعات این بخش را خواهران بین ۳۰ تا ۵۰ سال تشکیل می دادند که مهمترین سوالات آنان نیز درباره سوالات شرعی و شبهات دینی بود.

دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین گفت: بخش کودک و نوجوان نیز در دو مقطع سنی کودک (۴ تا ۷ سال) به مسائلی مانند خلاقیت، نقاشی، بازی با شن و سایر بازی ها اختصاص دارد و در مقطع نوجوان شامل دختر و پسر با استفاده از نرم افزارها و کلیپ های دینی غرفه تبلیغ دینی راه اندازی شده است.

وی بخش جنگ معارفی را از دیگر برنامه های شب های نورانی دانست و گفت: این بخش با حضور چند مبلغ دینی از ساعت ۱۸ تا ۲۴ در نوبت های متوالی برنامه های مختلف و شادی را در راستای ارتقای سطح معارفی کودکان و نوجوانان اجرا می کنند.



* شب های شیدایی تفرجگاه معنوی روزه داران است

محمدتقی میرزاجانی مسوول بخش محافل و کرسی های تلاوت شب های نورانی گفت: با توجه به فضای نورانی مصلی و برنامه های در نظر گرفته شده، فرصت مناسبی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند تا این مکان را به تفرجگاهی معنوی تبدیل کنند.

وی حضور رسانه ها و مطبوعات را در این نمایشگاه به عنوان عاملی موثر در راستای معرفی این ویژه برنامه ها دانست و گفت: کرسی تلاوت قرآن و اذان هر روز در این نمایشگاه برپا می شود و رادیو قرآن نیز به صورت زنده آن را پوشش می دهد.

میرزاجانی از جزء خوانی قرآن و تلاوت قاریان ممتاز ایرانی و مصری به عنوان دیگر برنامه های شب های نورانی نام برد و گفت: جزء خوانی از ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه آغاز می شود و از ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه نیز علاوه بر قرائت قاریان برنامه هایی همچون مناجات و دعا، تواشیح و حفظ قرآن را تا پاسی از شب خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: ابوالفضل بهرامپور مترجم و مفسر قرآن کریم از شب هفتم تا ۲۳ ماه مبارک رمضان هر شب یک موضوع قرآنی را مطرح کرده و در ادامه نیز جلسه پرسش و پاسخ خواهد داشت.

نظر شما