شناسهٔ خبر: 34266 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحریم‌های فرهنگی سوریه و بی‌توجهی دیپلماسی فرهنگی ایران

پیشنهاد الجزایر برای میزبانی جشنواره فیلم دمشق در حالی است که یکی از این اقدامات ایران برای مقابله با تحریم فرهنگی سوریه می‌توانست تامین راه‌های لازم برای برگزاری این جشنواره در سوریه باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ آخرین باری که «جشنواره بین‌المللی فیلم دمشق» برگزار شد، هجدهمین دوره آن و پیش از حوادث سوریه در سال ۲۰۱۰ بود و با آمدن فصل پاییز امسال ۵ سال است که این جشنواره از برگزاری باز مانده است.

جشنواره‌ای که دومین جشنواره مهم بومی و جدی سینمایی در جهان عرب بود و از سال ۱۹۷۹ برپا شده بود و بیش از دیگر جشنواره‌های عربی شاهد حضور ایران و موفقیت فیلم‌های ایرانی چون فیلم‌های «آواز گنجشک‌ها» «آب، باد، خاک» امیر نادری، و «لطفا مزاحم نشوید» محسن عبدالوهاب بود.

پس از پنج سال از عدم برگزاری این جشنواره اما پایان هفته پیش بود که در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم وهران الجزایر، خبری منتشر شد که این کشور میزبانی جشنواره بین‌المللی دمشق را بررسی می‌کند.

به نوشته پایگاه خبری «میدل‌ایست آنلاین»، مسئولان الجزایری ایده میزبانی الجزایر برای جشنواره دمشق را داده‌اند و این سخنی بود که سلاف فواخرجی در اختتامیه جشنواره وهران به آن اشاره کرد.

وی در سخنانی که در حضور «عزالدین میهوبی» وزیر فرهنگ الجزایر و چهره‌های هنری این کشور و جهان عرب گفت: همین ایده به تنهایی نشانه میزان همبستگی و همراهی الجزایری‌ها با کشورهای عربی است؛ الجزایری که در طول تاریخ کشور مبارزه و قهرمان‌پروری بوده است.

فواخرجی افزود: این ایده چه متحقق شود چه متحقق نشود ما را دلگرم کرد؛ یکی از دوستان گفت جدا ممکن است الجزایر میزبان جشنواره دمشق شود و این برای الجزایر که همیشه در کنار سوریه و کشورهای عربی بوده، بعید نیست.

بنابر این گزارش، این ایده در زمانی مطرح می‌شود که دولت سوریه همچنان تحت تحریم فرهنگی کشورهای عربی و غربی قرار دارد و مشکلات مالی و به‌ویژه امنیتی این کشور را از برگزاری جشنواره دمشق بازداشته است.

اقدام الجزایر اگرچه هنوز در حد ایده است اما این در حالی است که ایران بیشترین همکاری‌های سینمایی با سوریه را در سال‌های پیش از بحران سوریه داشت و حتی در سال ۹۱ و در آغاز بحران سوریه در دیدار مشاور بین‌الملل وقت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد با سینماگران سوری در دمشق پیشنهاد ایجاد دفتر ویژه تولید آثار مربوط به حوزه مقاومت در وزارت فرهنگ ایران و سوریه مطرح شده بود.

سال گذشته نیز خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به از سرگیری جدی فعالیت‌های سینمایی در سوریه از تولید چند فیلم سینمایی در سال (البته کمتر از انگشتان یک دست)، تولید سالانه چند ده سریال تلویزیونی و بازگشت اکران فیلم‌ها به حالت عادی در دمشق عنوان کرده بود که « این روزها با توجه به فضای هر چه بهتر امنیتی در سوریه و با توجه به اینکه یکی از معدود رایزنی‌های فرهنگی فعال ایران در کشورهای عربی در سوریه قرار دارد، باید ایران برای عبور از تحریم‌های فرهنگی علیه سوریه اقدامات جدی انجام دهد.»

یکی از این اقدامات، تامین راه‌های لازم برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم دمشق در این کشور بود که به نظر می‌رسد دغدغه‌ای در جریان دیپلماسی فرهنگی کشور برای چنین اقداماتی وجود ندارد؛ اقداماتی که برای تقویت فرهنگ مقاومت و انقلاب اسلامی آثار بسیاری می‌تواند داشته باشد.

نظر شما