شناسهٔ خبر: 34272 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کودکان ابری» به اسکار می‌رود

مراسم تقدیر از رضا فهیمی، کارگردان فیلم کوتاه «کودکان ابری» با حضور رئیس سازمان سینمایی، «حجت‌الله ایوبی» و هیئت امنای انجمن سینمای جوانان ایران در سالن کنفرانس انجمن سینمای جوان برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ در ابتدای این مراسم پیمان عباس‌زاده فیلمبردار فیلم کوتاه «کودکان ابری» در سخنانی کوتاه گفت: این فیلم کوتاه روایتگر افرادی است که در دهه ۶۰ به مدرسه می‌رفتند. ما برای تولید این فیلم کوتاه علیرغم حمایت‌هایی که صورت گرفت همواره با مشکلاتی مواجه بودیم که کمبود بودجه اصلی‌ترین مشکل ما بود. به این دلیل ما از بسیاری از امکانات برای فیلمبرداری صرف نظر کردیم.

وی در ادامه افزود: اگر حمایت بیشتری می‌شد این فیلم از لحاظ بصری و زیباشناسی تصویری قطعا بهتر می‌شد. در مجموع باید بگویم فیلم کوتاه  «کودکان ابری» که امروز توانسته در جشنواره‌های مختلف افتخارات زیادی را به دست آورد می‌توانست به حمایت فیلم بهتری شود.

این فیلمبردار در ادامه با اشاره به اینکه فیلمنامه این فیلم کوتاه را بسیار دوست می‌دارم، گفت: زمانی که فیلمنامه را کارگردان برای مطالعه به من داد مشغله کاری زیادی داشتم اما به محض خواندن متن فیلمنامه تنها جمله‌ای که به رضا فهیمی گفتم این بود که کی قرار است فیلمبرداری را شروع کنیم؟! فیلمی که فیلمنامه‌اش نشان می‌دهد چقدر خوب است بهتر است از همان ابتدا مورد حمایت قرار بگیرد.

حسین نمازی که در معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت دارد، در ادامه این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه همواره از کودکی انجمن سینمای جوان پاتوق ما بوده است، گفت: خیلی خوشحالم که فیلم‌هایی مثل  «کودکان ابری» حاصل تمرکززدایی است که با برنامه‌ریزی انجمن به ثمر نشسته است. امیدوارم همین روند برای چنین فیلم‌هایی که در انجمن شهرستان‌ها ساخته می‌شود ادامه‌دار باشد.

وی در ادامه افزود: زمانی که رضا فهیمی فیلمنامه را به من نشان داد فکر می‌کردم چطور می‌خواهد چنین فیلمی را بسازد اما او نشان داد که توانایی ساختن چنین فیلمی را داشته است. امروز با وجود جوانانی چون رضا فهیمی می‌توانیم سرمایه‌گذاری بهتری در عرصه فیلم کوتاه داشته باشیم افراد جوانی وارد این حرفه شده‌اند که بسیار توانمند هستند. انجمن سینمای جوان هم نشان داد که می‌تواند در پرورش چنین افرادی کوشا باشد.

فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه این مراسم با ذکر این مطلب که خوشحالم که برای چنین فیلمی در انجمن سینمای جوان دور هم جمع شده‌ایم تا جوانی را تشویق کنیم، گفت: بهتر است که بیش از گذشته به آثار اقتباسی از ادبیات خودمان توجه داشته باشیم. فیلم کوتاه  «کودکان ابری» ساخته رضا فهیمی در جشنواره‌های متعددی دیده شده است همچنین در آخرین جشنواره‌ای که حضور داشت در کشور ژاپن موفق به دریافت جایزه ویژه این جشنواره شد.

وی در ادامه افزود: طبق اخباری که به ما رسیده است برگزیدگان این جشنواره جزو فیلم‌هایی هستند که به اسکار فیلم کوتاه معرفی خواهند شد. امیدوارم در ادامه موفقیت‌هایمان که در زمینه فیلم‌های بلند در اسکار داشته‌ایم بتوانیم در این بخش به نتیجه مثبتی برسیم.

او همچنین گفت‌: پیش از این برای دیده شدن فیلم‌های کوتاهمان در اسکار فیلم کوتاه برنامه‌ریزی داشته‌ایم اما با اتفاقی که برای این فیلم افتاد کمی زودتر در این مسیر قرار گرفتیم.در یک سال گذشته به دنبال تحقق پیدا کردن این موضوع بوده‌ایم. بعد از اتفاقی که برای فیلم  «کودکان ابری» افتاد به این فکر افتادیم که بتوانیم برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه خودمان را به اسکار فیلم کوتاه معرفی کنیم.

در پایان همچنین از حضور رئیس سازمان سینمایی دکتر حجت‌الله ایوبی سپاسگزارم. وی با حضورش نشان داد که به فیلم کوتاه و فیلم‌سازان کوتاه توجه ویژه‌ای دارد.

بعد از اتمام صحبت‌های مدیرعامل انجمن نوبت به رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه  «کودکان ابری» رسید او در ابتدای سخنانش گفت: قبل از هر چیزی می‌خواهم از فردی تشکر کنم که چنین فیلمنامه‌ای را در اختیارم گذاشت من این فیلم را از کتاب باغ اناری به نویسندگی محمد شریفی اقتباس کرده‌ام.

وی در ادامه افزود: محمد شریفی در سال ۶۶، قصه  «کودکان ابری» را در این کتاب نوشته است او به بنده گفت سال ۶۶ تو هم به دنیا آمدی و در همان دوران این تقدیر به وجود آمد که تو چنین فیلمی را از کتابی که در همین دهه نوشته شده است بسازی.

این کارگردان در ادامه با تشکر و قدردانی از حبیب ایل‌بیگی گفت: مدیرعامل پیشین انجمن سینمای جوان از بنده حمایت‌های معنوی و مادی زیادی داشته است.

در پایان این مراسم حجت‌الله ایوبی ضمن تبریک به انجمن سینمای جوان و هیئت امنای آن در بین حاضرین گفت: بسیار برایم شیرین و دلچسب است حرف‌های جوانی که با هوش و ذکاوت توانسته چنین فیلمی را بسازد سخن گفتن این جوانان برایم لذت‌بخش است.

ایوبی در ادامه افزود:‌در هر عرصه که ورود پیدا می‌کنیم نبوغ جوانان ایرانی را می‌بینیم امیدوارم که ما قدرشناس شما باشیم. اگر کمی پایمان را از این سرزمین بیرون بگذاریم متوجه می‌شویم که دیگر کشورها چقدر حسرت چنین جوان‌هایی را به دل دارند اما ما به دلیل اینکه این جوانان باهوش و خوش ذوق در جلوی چشمانمان قرار دارند این گنجینه ارزشمند را نمی‌بینیم. شاید بسیاری قدر چنین جوان‌هایی را نمی‌دانند اما من شخصاً از صمیم قلب شما را دوست دارم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه از خروج جوان‌هایی که خوش فکر و خوش ذوق هستند دلگیر می‌شود، گفت: زمانی که می‌بینم جوان با استعدادی برای همیشه این سرزمین را ترک می‌کنم قلبم به درد می‌آید چرا که خوب می‌دانم چه سرمایه‌ای را از دست می‌دهیم این موضوع را باید جدی بگیرم.

ایوبی با اشاره به ویژگی‌های فیلم کوتاه  «کودکان ابری» اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم این فیلم کوتاه این است که در رفسنجان جایی که شهر خود فیلمساز است ساخته شده است. خیلی‌ها فکر می‌کنند که باید برای ساختن فیلم‌های خوب به تهران مهاجرت کنند اما این جوانان نشان دادند که می‌توان در شهرستان‌ها هم با کمک انجمن سینمای جوانان آن شهر فیلم‌های خوبی ساخت.

او همچنین گفت:‌بزرگان و پیشکسوتان ما نیز بسیار دوست دارند این روند امیدبخش ادامه‌دار باشد. ما خوب می‌دانیم که جوانانی چون شما با ارقام کوچکی فیلم‌هایی می‌سازید که نام ایران را در جشنواره‌های زیادی در جهان می‌برد و فرهنگ ما را نمایندگی می‌کند. بنده به عنوان مدیر سینمایی کشورم همواره احساس غرور کردم چرا که تجربه‌های مدیریتی مختلفی را در بخش‌های گوناگون داشته‌ام اما مدیریت سازمان سینمایی کشوری که سینما و سینماگرانش در سرتاسر دنیا شناخته شده و دارای اعتبار است غرور خاصی دارد.

ایوبی با تاکید بر اینکه مدیریت‌های گذشته با رفتار غلط موجب تمرکزگرایی در شهر تهران شده‌اند، عنوان کرد: در یک دوره‌ای همه فکر می‌کردند باید برای داشتن امکانات به تهران مهاجرت کنند و مدیران ما نیز به این تفکر دامن زده بودند. تمام امکانات بنا به این طرز تفکر در تهران جمع شده بود اما خوشبختانه با مدیریتی که از ۲ سال پیش در انجمن شکل گرفت و سیاست‌های دوستان در این بخش بحث تمرکززدایی به صورت جدی عملی شد.

وی در ادامه افزود: دوران تمرکززدایی شروع شد و ما با جشنواره‌هایی مختلفی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود شاهد این موفقیت هستیم. تمرکززدایی یعنی اعتماد و احترام.

جشنواره short shorts ژاپن به عنوان مهم ترین جشنواره فیلم کوتاه در آسیا، یکی از پنج جشنواره برتر فیلم کوتاه در جهان و به عنوان درگاه معرفی فیلم های کوتاه به آکادمی اسکار به شمار می رود. گفتنی است تنها فیلم کوتاهی که موفق به دریافت جایزه بزرگ این جشنواره شده باشد به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد که این موفقیت را امسال فیلم کوتاه کودکان ابری به کارگردانی رضا فهیمی کسب کرده است.

نظر شما