شناسهٔ خبر: 34291 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

گفت ‌و‌گو با جلال ستاری

ستاری گفت ‌و‌گویی که شرح‌اش در این کتاب آمده است، مفاوضه و هم‌سنخی درازنفسی میان دکتر ناصر فکوهی و جلال ستاری (از سال 1387 تا 1389) است. ستاری می‌گوید: «همواره سعی بر این بوده است که مظلوم‌نمایی نشود و نعل واژگونه و وارونه نزنم تا برای هر مصلحتی، امر واقع را جز آنچه بوده است، بنمایم.»

گفت ‌و‌گو با جلال ستاری

ناصر فکوهی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحات: ۴۶۶ صفحه

قیمت: ۳۲۵۰۰ تومان

 

این کتاب نقل بی‌فزون و کاست تاریخچه‌ی بیش از پنجاه سال سر و کار داشتن ستاری با مقوله‌ی فرهنگ در دستگاه دولت است. این گفت ‌و‌گو در چارچوب یک طرح مشخص تعریف می‌شود که نام آن «انسان‌شناسی تاریخی فرهنگ ایران مدرن» نامگذاری شده است. طرح اصلی نویسنده طرحی نرم‌افزارانه در قالب کتاب نیست بلکه طرحی نرم‌افزاری در قالب یک شبکه‌ی مجازی و پیچیده از اطلاعات و تحلیل محتواها و احساس‌های رقومی شده (دیجیتالی) است. این طرح یکی از طرح‌های موسسه‌ی «انسان‌شناسی و فرهنگ» است که با رویکرد بین‌رشته‌ای در علوم انسانی، و همچنین در همکاری با گروه بزرگی از موسسات دیگر علمی و دانشگاهی و مدنی در همه‌ قالب‌های جهان واقعی از حوزه‌ی پژوهش گرفته تا حوزه‌ی آموزش و ترویج در جهان واقعی کار می‌کند. هدف نهایی ساختن یک نرم‌افزار انسان‌شناسی تاریخی است که بتواند به کنشگر بیرونی امکان دهد، تاریخ یک صد ساله فرهنگ ایران را از طریق شخصیت‌های زنده و درگذشته‌ی آن، نهادها، فرایندها و جریان‌ها، وقایع، اشیاء، نوشته‌ها، میراث مادی و غیر مادی، تمام آثار حسی از دیداری و نوشتاری و بساوی و غیره بازسازی کند و امکان‌های بی‌پایانی برای جست‌و‌جو داشته باشد.

نویسنده در جریان مصاحبه‌ها تلاش نموده است روش‌های گفت‌و‌گوی تاریخ شفاهی را با روش‌هایی که خود در نظر داشت که بیشتر به مصاحبه‌های بالینی (کلینکال) انسان‌شناسی، شباهت داشت در هم‌بیامیزد. این کتاب علاوه برمقدمه‌ای از ناصر فکوهی و یک پیش‌گفتار از جلال ستاری، شامل چهارده فصل می‌گردد.  

نظر شما