شناسهٔ خبر: 34295 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین شماره مجله «مطالعات رسانه و امت» دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر شد

مجله علمی- تخصصی «مطالعات رسانه و امت» با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی و سردبیری دکتر محمد جعفر محمدزاده منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ مجله علمی- تخصصی «مطالعات رسانه و امت» با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی و سردبیری دکتر محمد جعفر محمدزاده منتشر شد.

محورهای اولین شماره این مجله عبارتند از: «نقش رسانه در تحقق امت واحده اسلامی، فقه رسانه، ویژگی های رسانه تاثیر گذار منطبق بر آموزه های دینی و نقش رسانه های آزاد اسلامی در شکستن انحصار رسانه ای و جنگ نرم».

موضوعات و اهم مقالات  شماره جدید این مجله نیز عناوینی همچون؛ «پیش درآمدی برفقه رسانه ( موضوع شناسی) دکتر احمد مبلغی»، الگوی «آرمان‌گرایی واقع‌بینانه» به مثابة ایدئولوژی اسلامی در«مدیریت انقلابی»رسانه، پدیده داعش و شگردهای رسانه ای،  درآمدی بر نقش نظام رسانه در جنگ نرم علیه امت اسلامی؛ رویکرد مفهومی ، ویژگی های رسانه تأثیرگذار منطبق بر آموزه ­‌های دینی و معرفی نشریه پرچم اسلام از نشریات دینی تاریخ مطبوعات ایران می باشد.

گفتنی است دانشگاه مذاهب اسلامی با توجه ویژه به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب در زمینه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در سالیان اخیر، همت خود را بر امر مهم گفتگو از طرق گوناگون قرار داده و رسانه را بستر مناسبی برای تعامل و گفتگوی بین مذاهب اسلامی و نیل به سوی اعتدال و عدالت­خواهی و نفی خشونت و افراطی­گری دانسته است که امید می­ رود برنامه­ ها و ابزارهای موجود بتواند در جهت نیل به مقصود که همانا تحقق آرمان تقریب است، اثرگذار باشد.

بنابراین برای تحقق این هدف مهم و برقراری صلح و اعتدال و در راستای مقابله با افراطی­گری و خشونت، ضروری است تا رسانه­ های امت اسلام به ویژه رسانه­ های معتقد به آرمان های تقریب، به سازمان های کارآمد و تأثیرگذاری تبدیل شوند و جهان اسلام به ویژه منطقه خاورمیانه را که امروز به کانون افراطی­ گری، خشونت، تروریسم، تجاوزگری و کشتار بی­رحمانه کودکان و زنان تبدیل شده است، از وضع کنونی نجات دهند.

اما با تأسف باید گفت: آنچه همه روزه مشاهده می‌کنیم این است که جنایت ها و اعمال فجیع، به نام اسلام و به اسم مسلمانان رقم می­ خورد و القای رابطه تنگاتنگ اسلام و خشونت و افراطی‌گری به کلید واژه‌های متعدد رسانه‌های دشمنان امت اسلام تبدیل شده است که بدون تردید هدفی جز مخدوش کردن چهره رحمانی و پاک اسلام ندارند و البته ادعای گروههای تروریستی در منتسب کردن خود به اسلام و حمل نشانه‌ها و نمادهای اسلامی، آنها را در این هدف یاری می‌دهد. پس اگر دیپلماسی وحدت را یک ضرورت می دانیم، باید به این مهم اذعان کنیم که برخورداری یا عدم برخورداری از رسانه­ های فراگیر و هدفمند، می‌تواند ارتباط معناداری با توفیق یا شکست در مسیر پیش رو داشته باشد.

لازم به ذکر است مجله «مطالعات رسانه و امت» به مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و سردبیری دکتر محمد جعفر محمدزاده منتشر می شود.

نظر شما