شناسهٔ خبر: 34301 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

به غریزه‌ی خود اعتماد کنید

آنتونیا باگدانوویچ دختر پیتر باگدانوویچ بزرگ، سال قبل اولین فیلم خود را با نام «نور خیالی» ساخت و البته سابقه‌ی بازیگری، کارگردانی تئاتر و فیلم کوتاه و نوشتن چند فیلم‌نامه را هم در کارنامه خود دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر و تجربه؛ او می‌گوید بسیاری بر این باورند که چون وی در سینما متولد شده آمادگی بسیار زیادی برای ساخت یک فیلم داشته است. اما به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن. فرزند خالق «آخرین نمایش فیلم» می‌گوید که پدرش مبانی فیلم‌سازی را به او یاد داده و دلیل این‌که چرا هر نما و زاویه دوربین می‌تواند بر مخاطب تأثیر بگذارد را هم برایش شرح داده است اما هنگام ساخت فیلمش او به خود متکی بوده است. آنتونیا توضیح می‌دهد که سر تدوین فیلم‌های زیادی از پدرش همراه او بوده و به همین دلیل در اتاق مونتاژ «نور خیالی» غریضه‌اش کمک زیادی به او کرده است. آنتونیای ۴۷ ساله درس‌هایی که از پدر خود در راه ساختن اولین فیلمش یاد گرفته را با فیلم‌سازان جوان به اشتراک می‌گذارد:

از بازیگران‌تان تعریف کنید

هیچوقت نگذارید بازیگرانتان شما را بترسانند. شما باید هر چیزی که می‌خواهید را به هر شکل ممکن از وجود آنها بیرون بکشید. پدرم توصیه می‌کرد که ابتدا همیشه بگذارم تا بازیگران چند نما را آن طور که دوست دارند بازی کنند و سپس چیزی که می‌خواهم را به سبک دلخواه خودم از آنها طلب کنم. از بازیگران خود تعریف کنید؛ همه هنرمندان نیاز دارند تا در مورد کاری که می‌کنند حس خوبی داشته باشند. سعی کنید راه ارتباط مخصوص خود با بازیگران را پیدا کنید چون همه آدم‌ها یکسان نیستند.

به غریزه خود اعتماد کنید

کارگردان باید هنر این کار را بداند. کارگردان نمای کلی پروژه را برای عوامل مشخص می‌کند و همه برای رسیدن به آن، به او تکیه می‌کنند. باید سریع فکر کنید و به غریزه خود بیشتر از ۱۰۰ درصد اعتماد داشته باشید. فقط لجوج و یک دنده نباشید.

شب قبل از فیلم‌برداری فکر همه چیز را بکنید

همیشه آماده بازنویسی صحنه‌ها بسته به شرایط غیرمترقبه باشید. اگر به مشکلی برخوردید باید سریع به چاره بیندیشید. سر فیلم‌برداری جای اخم کردن و غصه خوردن نیست. غلبه بر موانع را به یک فرصت یادگیری تبدیل کنید.

یک برنامه ریز استخدام کنید

حتی اگر پول این کار را ندارید قرض کنید؛ چون یک برنامه ریز می‌تواند در دراز مدت جلوی بسیاری از خرج های اضافی فیلم‌برداری را بگیرد.

از دوستانتان و کسانی که به پروژه شما علاقه دارند استفاده کنید

بسیاری از کسانی که در ساخت نور خیالی کمک حال من بودند به طور رایگان کار کردند. چه در تولید و چه در مراحل پس از تولید. هیچ کس برای شما کار نمی‌کند مگر این که پول خوبی بگیرد؛ پس خجالت نکشید و از آشنایان کمک بخواهید.

بدون داشتن مدیر فروش، فیلم خود را در هیچ جشنواره‌ای نمایش ندهید

اگر فیلم شما قبلاً در جشنواره‌ای نمایش داشته است، بسیاری از پخش کننده‌ها حاضر به خرید آن نیستند. صبور باشید. اگر فیلم را نمایش دادید و بعد به دنبال خریدار باشید کار خیلی سختی پیش رو خواهید داشت، خصوصاً با روند فعلی پیچیده فروش فیلم‌ها.

نظر شما