شناسهٔ خبر: 34318 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصویب اصل پایش در شورای توسعه فرهنگ قرآنی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تصویب اصل پایش در شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبرداد و گفت : شاخص های ارزیابی دستگاه ها در سطح کلان راهبردی و سطح خرد عملیاتی انجام می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حمید محمدی عصر یکشنبه در نخستین همایش معرفی دستگاه ها و استان های برتر قرآنی افزود: مراقبت و نظارت بر انطباق فعالیت های قرآنی یکی از وظایف شورای توسعه فرهنگی قرآنی است که ما از آن به پایش یاد می کنیم.

وی اضافه کرد: براین اساس ۲۰ دستگاه و ۱۸ استان در مرحله اول در سال ۹۳ پایش شد که هشت دستگاه و پنج استان شایسته تکریم شناخته شدند.

محمدی گفت: هم اکنون ما در دهه چهارم فعالیت های قرآنی هستیم و در این دهه با توجه به منشور توسعه فرهنگ قرآنی که از آن به عنوان سند راهبری یاد می کنیم توجه به این نکته مهم است که رهبر معظم انقلاب فعالیت قرآنیان را کاری مهم و راهبردی دانستند.

قائم مقام رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه گفت: یکی از مهمترین اهداف پایش آشنایی با ظرفیت های بالفعل و بالقوه دستگاه ها و همچنین بررسی تطبیق عملکرد دستگاه ها با منویات رهبری است.

وی همچنین یکی از مهمترین اهداف این پایش را هم افزایی فعالیت ها و جلوگیری از موازی کاری های غیرموثر در حوزه فعالیت های قرآنی دانست.

محمدی از دیگر دستاوردهای این طرح را مشخص شدن نقاط ضعف و قوت کمیسیون های شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تعیین نقاط ضعف و قوت و عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پنج سال گذشته برشمرد.

محمد انجم شعاع معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این مراسم با قرائت بیانیه پایانی نخستین برنامه بررسی و پایش عملکرد قرآنی دستگاه ها و نهادهای کشور در سال ۹۳ ضمن تحلیل وضعیت سرمایه های نهادی و ساختاری دستگاه ها به نقاط قوت و همچنین بایسته ها و پیشنهادها اشاره کرد و در ادامه به تحلیل وضعیت سرمایه های دانشی ، سرمایه های انسانی ، سرمایه های ارتباطی و تعاملی دستگاه های قرآنی پرداخت.

انجم شعاع از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی انتظامی در اجرا و پیروی از منویات قرآنی رهبر معظم انقلاب و اقدامات موثر در بین کارکنان ناجا در راستای طرح ملی حفظ قرآن به عنوان یکی از دستگاه های شایسته تکریم نام برد.

وی در ادامه از رادیو قرآن به جهت فرهنگ سازی قرآنی و توسعه آموزش های قرآنی در عرصه رسانه، بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل توسعه فعالیت های قرآنی در بین ایثارگران و سازمان اوقاف و امور خیریه به جهت استفاده بهینه از ظرفیت بقاء متبرکه در راستای طرح ملی حفظ قرآن به عنوان نهادهای شایسته تکریم نام برد.

وی همچنین از سازمان تبلیغات اسلامی به جهت سازماندهی آموزش های عمومی و تخصصی قرآن، مرکز طبع ونشر قرآن کریم به جهت استانداردسازی و تدوین سیاست های چاپ و نشر قرآن کریم، جهاد دانشگاهی به دلیل استفاده بهینه از فضای مجازی در عرصه اطلاع رسانی و جامعه المصطفی العالمیه به جهت توسعه فعالیت های قرآنی در عرصه بین المللی از دیگر سازمان هایی بود که انجم شعاع به عنوان سازمان های شایسته تکریم یاد کرد.

وی این موضوع را نیز گفت که شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان های بوشهر، اردبیل، کردستان، خراسان رضوی و مرکزی در زمینه انسجام بخشی به فعالیت های قرآنی این استان ها شایسته تکریم شناخته شدند .

مدیر کمیته نظارت و تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه را به جهت ارتقا یا ایجاد ساختار مستقل قرآنی بعد از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان دستگاه های شایسته تحسین معرفی کرد.

وی همچنین از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت ایجاد و استقرار ساختار قرآنی موضوع ماده پنج مصوبه جلسه اول شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان دستگاه های شایسته تحسین یاد کرد.

انجم شعاع تشریح نقاط ضعف دستگاه های پایش شده را موکول به ارائه گزارش نهایی کرد و در ادامه به ارائه پیشنهادهایی پرداخت.

وی بازمهندسی وظایف، ماموریت ها، ساختارها و تشکیلات قرآنی دستگاه ها و نهادها را ضروری دانست و بر رفع موازی کاری و انجام وظایف مقفول مانده این دستگاه ها تاکید کرد.

وی برنامه ریزی به منظور بهبود وضعیت موجود و استفاده حداکثری از ظرفیت قرآنی وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان و همچنین حوزه های علمیه به ویژه حوزه های علمیه برادران را خواستار شد.

این مقام مسوول همچنین با تاکید بر سرعت بخشی در ایجاد مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور همراه با جذب نیروی انسانی توانمند ستادی رفع منافع توسعه فعالیت های قرآنی خودجوش و فراگیر مردمی به منظور تحقق سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب با تاکید بر تشکیل اتحادیه مردمی و تقویت ساختارهای قرآنی مردمی مانند دارالقرآن های سازمان بسیج مستضعفان را خواستار شد.

انجم شعاع در ادامه پیشنهاد کرد تا ساز و کارهای ساماندهی و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و ترجمه آن تدوین و اطلاع رسانی فعالیت های قرآنی کشور و تدوین و تصویب اصول سیاست های این اطلاع رسانی ساماندهی شود.

نخستین همایش معرفی دستگاه ها و استان های برتر قرآنی با اهدای تندیس و لوح تکریم در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری به کار خود پایان داد.

نظر شما