شناسهٔ خبر: 34385 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گیشه‌ی بهار به روایت صاحب‌نظران

هر چند فروردین، ماه سینمای ایران نبود اما گیشه سینماها اردیبهشت و خرداد ماه رونق گرفت تا در مجموع، بهار امسال بهار شیرینی برای سینما باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ بسیاری از سینماداران و سینماگران معتقدند، فروش فیلم‌ها در فروردین امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است اما دو ماه بعدی بهار یعنی اردیبهشت و خرداد ماه این کاستی را جبران کرده است، البته هنوز آمار فروش فیلم‌ها از طریق دفاتر پخش اعلام می‌شود و برخلاف وعده قبلی، سیستم مکانیزه فروش که قرار است در شورای صنفی نمایش راه‌اندازی شود، عملی نشده است.

 

در ادامه ارزیابی برخی از پخش‌کنندگان را درباره فروش بهاره فیلم‌ها را می‌خوانیم:

 

ریزش مخاطب فروردین ماه در دو ماه بعد جبران شد

 

رئیس انجمن سینماداران در ارزیابی فروش بهاره گیشه سینماها به ایسنا گفت: فروردین امسال نسبت به سال گذشته قدری افت داشتیم اما فروش فیلم‌ها اردیبهشت و خرداد خوب بود و ریزش مخاطب فروردین را جبران کرد.

 

محمد قاصد اشرفی اضافه کرد: خرداد امسال فروش فیلم‌ها بسیار بهتر از سال گذشته بود و حالا منتظریم تا ببینیم فروش تابستان چگونه خواهد بود. البته با توجه به فیلم‌هایی که اکران‌شان را در پیش رو داریم و با در نظر گرفتن تنوع و موضوع این آثار‌، احتمال جذب مخاطب بالاست.

 

وی درباره ارزیابی خود از چینش فیلم‌ها در ماه رمضان توضیح داد: ماه رمضان همیشه با افت مخاطب روبرو می‌شویم. چرا که بسیاری از مخاطبان روزه دار هستند و در مراسم‌های مذهبی شرکت می‌کنند، همه اینها باعث می‌شود تا زمان تفریح‌شان کمتر شود اما در هر حال عوامل متعددی در استقبال مخاطبان دخیل هستند.

 

رئیس انجمن سینماداران تشریح کرد:اگر تلویزیون به تبلیغات و اطلاع رسانی فیلم‌ها کمک کند، شرایط امسال با سال‌های پیش متفاوت خواهد شد. چرا که در حال حاضر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و سینماها نیز عموما امکانات رفاهی خوبی را در اختیار دارند، ضمن اینکه با اجرای طرح ویژه رمضان که براساس آن نمایش فیلم‌ها تا دو بامداد ادامه دارد،‌ مخاطبان فرصت کافی برای دیدن فیلم‌های سینمایی را دارند و امیدواریم سینما همچنان در سبد مصرف خانوار باقی بماند.

 

نگرانی برای اواخر سال

 

مدیر پردیس سینمایی «زندگی» هم فروش بهاری فیلم‌های امسال را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: بهار امسال فروش فیلم‌ها بسیار خوب بود‌، البته نسبت به سال گذشته فروردین خوبی نداشتیم که این موضوع به دلیل تعطیلات ایام فاطمیه (س) و تبلیغات اندک فیلم‌ها در تلویزیون بود.

 

یوسف زند اضافه کرد: اما از اردیبهشت ماه فروش فیلم‌ها بسیار خوب شد و حتی ماه رمضان هم با توجه به اکران سه فیلم دیگر‌، شرایط خوبی بر سینما حاکم است.

 

وی در عین حال خاطرنشان کرد: تنها نگرانی ما برای اواخر سال است، زیرا ظاهرا همه فیلم‌های خوب نیمه اول سال اکران می‌شوند. با این حال امیدواریم برای نیمه دوم هم فیلم‌های مناسبی داشته باشیم.

 

این مدیر سینما در پایان صحبتش چینش فیلم‌ها برای ماه رمضان را بسیار خوب دانست و به ایسنا گفت: اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند، خواهیم دید که فروش فیلم‌ها همچنان بالا خواهد بود، چرا که از ابتدا هم اردیبهشت و خرداد را خیلی خوب شروع کردیم و این وضعیت مطلوب همچنان ادامه دارد.

 

 

فروش دو برابری خرداد ماه

 

علی سرتیپی، هم با مقایسه فروش بهاره امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: فروش فیلم‌ها در خرداد ماه امسال، دو برابر مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

 

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما ادامه داد: امسال فروش بهاره بسیار خوبی داشتیم و به جز ماه فروردین که فروش فیلم‌ها در مقایسه با سال گذشته پایین‌تر بود‌، اردیبهشت و خرداد ماه بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم و در ۲ ماه اردیبهشت و خرداد تعداد تماشاگر و گیشه فیلم‌ها بسیار خوب بود‌.

 

سرتیپی یادآور شد: سال گذشته فروش فیلم‌ها در ماه خرداد دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود اما امسال به رقم چهار میلیارد ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است.

 

به گفته او؛ مجموع فروش بهاره فیلم‌ها در سال گذشته در تهران و شهرستانها، ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که این رقم امسال به ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

 

این صاحب سالن در پیش بینی فروش فیلم‌ها همزمان با ماه رمضان به ایسنا گفت: قطعا این ماه همین طور و ماه آینده هم شرایط خوبی در سینما خواهیم داشت زیرا با توجه به فیلم‌هایی که انتخاب شده‌اند، پیش‌بینی می‌شود این استقبال همچنان به صورت خیلی خوبی ادامه داشته باشد و امیدواریم با آمدن فیلم‌های تازه همچنان شاهد افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌ها باشیم.

 

به گزارش ایسنا، هرچند قرار است آمار فروش فیلم‌ها مکانیزه شود و این آمار از سوی شورای صنفی نمایش اطلاع‌رسانی شود اما، هنوز این طرح اجرایی نشده و منبع ارایه اخبار همان دفاتر پخش هستند.

 

آمار فروش فیلم‌ها واقعی است؟

 

در همین زمینه سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره دلایل مکانیزه نشدن آمار فروش فیلم‌ها به ایسنا گفت: در حال حاضر هم فروش فیلم‌ها برای شورای صنفی نمایش کاملا شفاف و روشن است. بر اساس آنچه که موسسه سینما شهر در اختیار شورای صنفی نمایش می‌گذارد، میزان فروش فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها زیر نظر شوراست اما برای اعلام به مطبوعات، قرار شد طرحی در وزارت ارشاد آماده شود که امیدواریم برای اجرایی کردن آن، به زودی سازوکار مناسبی را پیدا کنیم.

 

غلامرضا فرجی اضافه کرد: سعی می‌کنیم در هفته جاری دوباره طرح موضوع کنیم تا در آینده بسیار نزدیک، میزان فروش فیلم‌ها از طرف شورا به جراید و رسانه‌ها اعلام شود.

 

به گزارش ایسنا، با تمام این اوصاف سینمای ایران امسال بهار خود را با ۱۱ فیلم سپری کرد و بر اساس آماری که بنیاد سینمایی «فارابی» منتشر کرده، فروش فیلم‌ها تا ۱۵ خرداد ماه امسال حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است که این آمار فقط فروش گیشه سینما در تهران را نشان می‌دهد و تاکید شده که تا ۱۵ خرداد ماه است بنابراین اغلب فیلم‌های روز اکران،آمارشان بیش از این ارقامی است که بصورت رسمی اعلام شده است:

 

فیلم «قصه‌ها» بعد از ۳۰ روز اکران در ۱۲ سالن سینما، فروشی برابر با ۵۳۲ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان داشته است.( از مرز یک میلیارد گذشته است.)

 

«ایران برگر» ساخته‌ی مسعود جعفری جوزانی هم پس از ۸۵ روز اکران در ۱۰ سینما، ۳ میلیارد و ۸۲ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان داشته است.

 

«اسب سفید پادشاه» نیز بعد از ۱۶ روز اکران در ۱۳ سالن سینما ۷۰ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروش داشته است.

 

اما فیلم «آتیش بازی» بعد از ۱۶ روز نمایش در ۲۵ سینما توانسته فروشی برابر با ۲۴۵ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان به دست آورد.

 

همچنانکه فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» بعد از ۲۳ روز اکران در ۱۵ سالن سینما ۳۴۱ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان عاید گیشه کرده است.

 

به گزارش ایسنا، «نهنگ عنبر» یکی از پرفروشترین فیلم‌های بهار هم تا ۱۵ خرداد ماه بعد از ۱۶ نمایش در ۲۵ سینما ۸۷۱ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان روانه گیشه کرده است.( تا ۲۸ خردادماه طبق اعلام پخش‌کننده «نهنگ عنبر» در تهران یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و در شهرستان ۵۵۰ میلیون تومان فروش داشته و به رقم کلی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.)

 

«من دیگو مارادونا هستم» هم بعد از ۲۸ روز اکران گیشه‌ای برابر با ۳۰۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۹۰۰ تومان داشته است.

 

«استراحت مطلق» دیگر فیلمی است که ۷۶ روز میهمان سینماها بود به فروشی برابر با ۱ میلیارد و ۲۲۵ میلیون و ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان دست یافت.

 

و سرانجام اینکه «رخ دیوانه» نیز با همین تعداد روز نمایش، ۱ میلیارد و ۹۲۴ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان فروش داشته است.

 

«عشق و جنون» بعد از ۸ روز اکران در ۸ سینما، ۸ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۰۰ تومان فروش داشته است.

 

«دریا کنار» دیگر فیلمی است که ۸ روز از اکران آن در ۸ سالن سینما می‌گذرد، این فیلم هم ۵ میلیون و ۲۸۴ هزار تومان داشته است.

نظر شما