شناسهٔ خبر: 34390 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کار انتقال نمایشگاه کتاب به نامه‌نگاری تشکل‌های نشر با شهردار تهران کشید

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران از ارسال نامه تشکل‌های نشر به شهردار تهران برای احداث فضای مسقف نمایشگاهی در تپه‌های عباس آباد خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ مدتی است که کارگروهی در وزارت ارشاد مشغول امکان‌سنجی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در تپه‌های عباس آباد است،‌ پیشنهادی که محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اختتامه نمایشگاه کتاب تهران برای برگزاری دوره آتی آن را ارائه کرد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این پیشنهاد دست به نقد شهردار را جدی گرفته و دستور پیگیری و بررسی آن را به معاونت فرهنگی ارشاد داده است.

اما بازرسی‌ها و حضور کارشناسان در زمین پیشنهادی شهردار تهران‌، حاکی از این است که فضای مسقف موجود در تپه‌های عباس آباد که همان فضای مسقف باغ کتاب است،‌ چندان مناسب برگزاری نمایشگاه نیست و حتی متراژی کمتر از فضای مسقف مصلی را در اختیار قرار می‌دهد. بنابراین انتقال نمایشگاه از مصلی به باغ کتاب و خیابان‌های اطراف آن چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. برای پیگیری این موضوع به سراغ علی‌اکبر اشعری مشاور پروژه باغ کتاب و عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رفتیم.

اشعری درباره این موضوع با اشاره به امکان‌سنجی برگزاری نمایشگاه کتاب در زمین پیشنهادی شهردار تهران در تپه‌های عباس آباد گفت:‌ من هم‌چنان به برپایی نمایشگاه در این مکان امیدوار هستم،‌ پیش از این نیز منتظر بودیم که پس‌لرزه‌های برگزاری نمایشگاه فروکش کند تا بتوان با فراغ بال بیشتری این موضوع را بررسی کرد.

وی ادامه داد:‌ اخیراً‌ تشکل‌های نشر نامه‌ای را خطاب به شهردار تهران فرستاده‌اند و در آن درخواست کرده‌اند تا در پروژه احداث پارکینگ طبقانی که در میدان فرهنگ تپه‌های عباس آباد در حال اجراست،‌ دو طبقه فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شود.

اشعری تصریح کرد: زمین مناسبی در حال ساخت برای پارکینگ طبقاتی وجود دارد که می‌توان در دو طبقه ۹۰ هزار متر مربع فضای مسقف نمایشگاهی نیز احداث کرد و پارکینگ نیز به جای خود باقی بماند،‌ با توجه به اینکه این پروژه در ابتدای ساخت است،‌ این پیشنهاد قابلیت اجرا را دارد و امیدواریم که شهرداری نیز با آن موافقت کند.

وی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی که سالانه برای برپایی نمایشگاه‌های کتاب و قرآن صرف می‌شود،‌ گفت‌: این هزینه‌ها پس از چند روز برپایی نمایشگاه دور ریخته می‌شوند. در حالیکه اگر فضای مسقف نمایشگاهی احداث شود،‌ در هزینه‌های برپایی نیز بسیار صرفه‌جویی کرده‌ایم.

نظر شما