شناسهٔ خبر: 34420 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۸ اظهار نظر جنجالی از ۸ استاد دانشگاه‌های معروف دنیا

فهم گفته‌ها و نوشته‌های دانشگاهیان اغلب نیازمند آشنایی با زبان تخصصی مورد استفاده‌ی آنها است. به همین سبب، نظرات این قشر، هرچند جنجالی و نامتعارف است اما کمتر بازتاب عمومی پیدا می‌کند. با این وجود گاه انتشار گسترده‌ی نظرات دانشگاهیان، علاوه بر جنجال‌آفرینی برای گوینده دردسر ساز نیز می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ در این نوشته ۸ اظهار نظر جنجالی را از ۸ استاد به‌نام جمع‌آوری کرده‌ایم. نظراتی که در پاره‌ای موارد منجر به عذرخواهی و یا حتی استعفای گوینده‌ی آن‌ها شده است.


۱. نوام چامسکی: «هم‌رنگی و سرسپردگی رسانه‌های امریکا هر دیکتاتوری را به ستایش وا می‌دارد.»


a

چامسکی از نام‌آورترین اساتید دانشگاه‌های آمریکا است. اما شهرت وی تنها نتیجه دستاوردهای علمی او نیست. اظهارات جنجالی او علیه سیاست‌های آمریکا و نظام سرمایه‌داری همواره  با بازتابی وسیع در عرصه عمومی همراه بوده است.

۲. جیمز واتسون: «سیاه‌پوستان دارای ضریب هوشی پایینتری از سفیدپوستان هستند.»

a2

جیمز واتسون، برنده جایزه نوبل و کاشف نقشه «دی ان ای»، بی‌شک از بزرگترین دانشمندان زنده جهان است. با این وجود، چند سال گذشته، اظهارات وی درباره سیاهپوستان منجر به شکل‌گیری موجی از اعتراض علیه وی شد. واتسون بارها از گفته‌های خود اظهار پشیمانی کرد.

۳. مری گلندون: «اوباما به علت موافقت با سقط جنین نباید به یک دانشگاه کاتولیک دعوت شود.»

a3

گلندون از اساتید به نام هاروارد و سفیر دولت بوش در واتیکان بود. وی همچنین یکی از مخالفان سرسخت سقط جنین در سراسر جهان است. وی با دعوت اوباما به دانشگاه نوتر دام مخالفت کرد. علت مخالفت وی نزدیکی اوباما به طرفداران به رسمیت شناختن حق سقط جنین بود.

۴. ریچارد داوکینز: «مادری که با علم به ابتلای جنین به سندروم داون به بارداری ادامه می‌دهد، مرتکب عملی غیر اخلاقی شده است.»

a4

ریچارد داوکنیز، استاد زیست‌شناسی دانشگاه هارواد، به علل مختلفی در رسانه‌ها خبرساز بوده است. یکی از گفته‌‌های جنجالی وی، تویت او در باره زنان بارداری بود که از ابتلای جنین به بیماری سندم داون آگاه می‌شوند. او بعدها از تویت خود ابراز پشیمانی کرد.

۵. تیم هانت: «در هنگام حضور دختران در آزمایشگاه سه اتفاق رخ می‌دهد. یا آنها عاشق شما می‌شوند یا شما عاشق آنها می‌شوید و یا در برابر انتقادات شما به گریه می‌افتند.»

a5

اظهارات اخیر تیم هانت، از برندگان جایزه نوبل، در کنفرانسی در کره، موجی از حملات را علیه او دامن زد. موجی که به استعفای اجباری این استاد به‌نام انجامید.

در پی استعفای این استاد، دو تن از اساتید زن کمبریج و ریچارد داوکینز به شدت حملات علیه وی اعتراض کردند و مجازات اعمال شده را نامتناسب با تخلف این استاد دانشتند.

۶. پیتر سینگر: «قتل نوزادان معلول زیر یک ماه باید قانونی شود.»


a6

نگاه جنجالی سینگر به حقوق نوزادان معلول، سالهاست اعتراض فعالان معلولین را برانگیخته است که خواهان اخراج وی از دانشگاه پرینستون هستند. اخیرا، این اعتراضات پاسخ دانشگاه را در پی داشته است که ضمن دفاع از آزادی آکادمیک، از حقوق سینگر دفاع کرده است.

۷. استفن هاوکینگ: «خدا وجود ندارد.»

a7

استفن هاوکینگ ، فیزیکدان مشهور بریتانیایی، با سخن اخیر خود واکنشهای بسیاری را بر انگیخته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند اظهار نظر در این رابطه از حیطه تخصص این فیزیکدان خارج است و به همین دلیل وی را متهم به جنجال‌آفرینی بی‌مورد کرده‌اند.

۸. اسلاوی ژیژک: «سینما اوج یک هنر منحرف است.»

a8

اسلاوی ژیژک، فیلسوف اسلوونیایی به علت نظرات جنجالی خود به شهرتی جهانی دست یافته است. وی همچنین به عنوان تحلیل‌گر سینمایی نیز شناخته می‌شود. ژیژک در یکی از عجیب‌ترین اظهارات خود، سینما را اوج یک هنر منحرف دانسته است.

نظر شما