شناسهٔ خبر: 34423 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

نشر شورآفرین مجموعه‌آثار ویلیام گس را منتشر می‌کند

نشر «شورآفرین» مجموعه‌ آثار ویلیام گس از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر آمریکایی را منتشر می‌کند.

فرهنگ امروز: نشر «شورآفرین» مجموعه‌ آثار ویلیام گس از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر آمریکایی را با ترجمه‌ی جلیل جعفری و امیرحامد دولت‌آبادی‌فراهانی منتشر می‌کند. این آثار عبارت‌اند از: تونل، بختِ اومنِسِتِر، زن غمگین ویلی مسترز، و سونات دکارتی.

ویلیام گس نویسنده، استاد فلسفه و منتقد ادبی بزرگ آمریکایی (متولد ۱۹۲۴، فارگو، ایالت داکوتای شمالی) دو رمان، سه مجموعه‌داستان کوتاه و یک مجموعه رمان کوتاه و هفت جلد مقالات دارد که سه تای آن‌ها برنده‌ی حلقه‌ی منتقدان کتاب شده و یکی – معبد متن‌ها- جایزه‌ی ترومن کاپوتی را برای نقد ادبی از آن خود کرده، و رمان «تونل» نیز جایزه‌ی کتاب سال آمریکا و منتقدان را برده است. آخرین رمان گس -«میانه‌ی سی»- هم برنده‌ی «مدال ویلیام دین هُولز» شده است.

 

«تونل» شاخص‌ترین رمان ویلیام گس، داستان مردی به نام ویلیام فردریک کوهلر و تلاشش برای نوشتن مقدمه‌یی برای کتاب تاریخی‌اش به نام «گناه و عصمت در آلمانِ هیتلری» است. اما، وقتی او تلاش می‌کند تا به این مقدمه شاخ و برگ بدهد معلومش می‌شود که در حال نوشتن کتابی کاملا شخصی است، نه تاریخی. او در آن متن فقط و فقط درباره‌ی زندگی شخصی خودش نوشته است. در رمان همچنین نقطه‌نظراتی در باب تاریخ، شرارت و زندگان و مردگان در خلال سیر وقایع آن ذکر شده است که خواننده را با سوالات زیادی مواجه می‌کند. این رمان سال ۱۹۹۵ در آمریکا منتشر شد و در همان سال جایزه‌ی کتاب سال آمریکا را از آن خود کرد.

دیگر کتاب گس «بختِ اومنِسِتِر» نام دارد که در اصل نخستین کتاب وی نیز محسوب می‌شود. گس در این کتاب به تفصیل به توصیف آدم‌های شهرستانی کوچک در حومه‌ی اُهایو در دهه‌ی ۹۰ قرن ۱۹ میلادی می‌پردازد که در آن واکنش‌شان به حضور مردی به نام براکِت اومنِسِتِر توصیف می‌شود که برخوردهایش با دیوانه‌یی ریورند جترو فیوبر نامی باعث انگیزش جامعه می‌شود. مجله‌ی هارپر درباره‌ی این رمان می‌نویسد: «هیجانی کامل، سانی از رموز، هذیان، عذاب، وحشت، فکاهی... یکی از هیجان‌انگیزترین و پرانرژی‌ترین و زیباترین رمان‌هایی است که آدمی می‌تواند امید داشته باشد آن را بخواند.» ویلیام گس این رمان را در سال ۱۹۶۶ نوشته است.

«زن غمگین ویلی مسترز» از دیگر آثار ویلیام گس است. پدر این نغمه‌ی شادی برای لذت‌های زبان، ویلیام گس اثرش را با جسم بابز مسترز، زن تنهای رمان یکی می‌کند و این کار را برای پیش‌بردن استعاره‌ی رمان انجام می‌دهد که می‌بایست برابری میان یک زن و عاشقش و کتاب و خواننده‌اش وجود داشته باشد. بابز ناامید از بی‌توجهی شوهرش به او درگیر رابطه‌ی عاشقانه‌‌ی دیگری با استفاده از زیبایی‌های ظاهری زبان می‌شود که برای اغواکردن دیگران استفاده می‌کند: مردی به نام گلوین در یک طرف ماجرا، ولی با اهمیتِ بیش‌ترِ خواننده این «رمان - مقاله» است که به وضعیت پسامدرن کلاسیک رسیده است. این رمان در سال ۱۹۷۱ منتشر شده.

«سونات دکارتی» دیگر مجموعه‌داستان گس است که شامل چهار رمان کوتاه مرتبط به هم است که گس در آن به جست‌وجوی نمودهای خوب و بد، فکرکردن و عمل‌کردن، رستگاری و ثروت می‌پردازد. خواننده در این رمان با فروشنده‌ی دوره‌گردی روبه‌رو می‌شود که در شهری کوچک در ایالت ایلی‌نوی گم می‌شود. زنی جوان در ایالت آیووا که ارتباط با جهان خارج را از دست می‌دهد و به شعرهای الیزابت بیشاپ (شاعر و نویسنده‌ی آمریکایی، ۱۹۱۱-۱۹۷۹ - به او لقب ملک‌الشعرای آمریکا را داده‌اند.) روی می‌آورد و هم‌چنین داستان مسن‌شدن مرد جوان شیطان‌صفتی به نام لوتر (کسی که همچین می‌توان لوسیفر صدایش زد) مواجه می‌شود. داستان‌های «سونات دکارتی» با ساختاری آشنا، زیرکانه، فلسفی و ذکاوت‌مندانه در ارتباط باهم خلق شده‌اند. «سونات دکارتی» در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است. 

نظر شما