شناسهٔ خبر: 34434 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه اندازی دوره های مشترک خارجی در زمینه آموزش زبان

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برنامه همکاری با کشور های روسیه و اسپانیا در زمینه آموزش زبان داریم گفت: حضور در جریان جهانی تولید علم به معنای نوشتن مقاله ISI یا مقاله های نمایه شده نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین سلیمی درخصوص بین المللی شدن آموزش عالی در ایران گفت: دانشگاه ها برای ادامه حیات خودشان نمی توانند در یک فضای ایزوله و درون گرای محض زندگی کنند، چراکه زندگی دانشگاهی و جریان علم یک جریان جهانی است و در این جریان جهانی مبادله اندیشه و دستاورد های علمی یک امر گریز ناپذیر است و به همین دلیل هیچ دانشکاهی نمی تواند دانشگاه باشد، اما مبادله گسترده بین المللی نداشته باشد.

وی افزود: بالندگی دانشگاه ها به مبادله اندیشه ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی است، لذا در درجه اول در دنیای ما دانشگاه حتما باید مبادله گسترده بین المللی داشته باشد. دانشگاه ها در شرایطی می توانند رشد یافته و بالنده باشند که بتوانند از فرایند مبادلات جهانی و تولید جهانی علم عقب نباشند و هم مشارکت جدی در جریان جهانی دانش داشته باشند و اگر در دانشگاه های ایران اندیشه ای تولید کنیم و یافته های جدید علمی داشته باشیم و نتوانیم این دستاوردها را در جریان مبادلات جهانی مطرح کنیم این یافته و اندیشه ما در محیط بسته دانشگاه باقی می ماند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در آینده دانشگاه هایی از ایران موفق هستند که بتوانند حضور موفقتری را در عرصه تولید جهانی داشته باشند. باید به این نکته توجه کرد که حضور در جریان جهانی تولید علم به معنای نوشتن مقاله ISI یا مقاله های نمایه شده نیست، چراکه دانشگاه جهانی برای برخی افراد مترادف با تولید مقاله است هرچند که این کار لازم است، اما دانشگاه جهانی دانشگاهی است که بتواند در جریان تولید علم شریک بشود.

سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است برای حضور در عرصه های جهانی دوره های مشترک علمی را با کشور های جهان داشته باشید؟ گفت: فعالیت های بین المللی ما هنوز به این سطح نرسیده که بتوانیم دوره مشترک با کشورهای دیگر داشته باشیم، چراکه تا ۲ سال قبل اداره همکاری های بین المللی در دانشگاه علامه وجود نداشت و در حال حاضر این اداره تاسیس شده و فعالیت های گسترده ای را با کشور های متنوعی برنامه ریزی می کند.

وی افزود: به عنوان مثال تفاهم نامه هایی امضا کرده ایم و فعلا در مرحله اتصال به این شبکه جهانی قرار داریم اما هنور به مرحله ای که دوره مشترک داشته باشیم نرسیدیم.

وی گفت: به احتمال زیاد در مرحله اول همکاری با کشورهای مختلف در خصوص آموزش زبان فارسی و یا زبان روسی و چینی دوره هایی را با تعدادی از دانشگاه های روسیه، اسپانیا، هند، قزاقستان برگزار کنیم و مدارک مشترکی با دانشگاه های کشورهای مختلف ارائه کنیم، البته هنوز این طرح ها اجرایی نشده است.

رئیس دانشگاه علامه در خصوص ملاک انتخاب و همکاری با دانشگاه های خارجی گفت: در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه ها به شکل دیگری سطح بندی می شوند که با حوزه علوم پزشکی و صنعتی متفاوت است، اما ما تلاش می کنیم دانشگاه هایی را انتخاب کنیم که به حوزه علمی و تحقیقاتی دانشگاه علامه طباطبایی نزدیک باشند.

وی افزود: البته هنوز در ارتباط با برخی از کشورهای دنیا مانند انگلیس محدودیت هایی داریم و هنور وارد تعامل با آنها نشدیم که احتمالا در مراحل بعدی همکاری های بین المللی ما قرار می گیرند.

نظر شما