شناسهٔ خبر: 34442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» با رویکرد انتقادی

کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» تالیف ژیلیان رُز منتشر شد. این اثر منبع آموزشی مستقیم و یا تکمیلی مناسبی برای دروس مختلف روش تحقیق در دپارتمان‌های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و مطالعات رسانه‌ای به شمار می‌آید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مولف کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» می‌کوشد روش‌شناسی بصری با رویکردی انتقادی را به مخاطبان معرفی کند. ژیلیان رُز، نویسنده این اثر، مواد بصری را واجد اهمیت فرهنگی ویژه و نیز دربردارنده عناصری می‌داند که در خود روابط قدرتی را نهفته دارند و بر اعمال اجتماعی ما تأثیر می‌گذارند.
 
تأکید نویسنده بر نشان دادن اهمیت مطالعه روش‌شناسانه بافت‌های بصری و اتخاذ نگرشی انتقادی به آنهاست.
 
در این اثر تلاش شده است منابع عمده تصویری (مانند نقاشی‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی) با زبانی گویا و کاربردی بحث و بررسی شود. روش‌های مورد بحث نویسنده به همه اشکال بصری قابل تسری است. مزیت دیگر این اثر، توجه توأم به جنبه‌های نظری و روش‌شناسی با زبانی ساده به همراه ارجاعات متنوع است.
 
کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» منبع آموزشی مستقیم و یا تکمیلی مناسبی برای دروس مختلف روش تحقیق در دپارتمان‌های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و مطالعات رسانه‌ای به شمار می‌آید و یا به‌صورت جایگزین می‌تواند به صورت خودآموز مرجعی برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان علاقه‌مند به حوزه فرهنگ بصری قرار بگیرد.
 
این اثر در ۸ فصل تنظیم شده که عناوین آنها به ترتیب انتشار به این شرح است: «بررسی مطالب بصری: به سوی یک روش‌شناسی بصری انتقادی»، «نگاه خوب: نگریستن به تصاویر با استفاده از تفسیر ترکیب‌محور»، «تحلیل محتوا: شمردن آنچه (فکر می‌کنید) می‌بینید، نشانه‌شناسی: آشکار کردن پیش‌داوری‌های موجود در زیر سطح مطبوع زیبایی»، «روان‌کاوی: فرهنگ بصری، لذت بصری، گسست بصری»، «تحلیل گفتمان۱: متن، بینامتنیت، بافت»، «تحلیل گفتمان۲: نهادها و شیوه‌‌های دیدن» و «روش‌های دیگر، روش‌های ترکیبی» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.
 
«ژیلیان رُز» از صاحبنظران حوزه روش‌شناسی بصری است. به زعم نویسنده، انتخاب روش‌ تحلیل تصاویر به عوامل مختلفی بستگی دارد و وی در این اثر می‌کوشد تا چارچوبی انتقادی برای درک معنای یافتن تصاویر پیشنهاد کند.
 
نخستین چاپ کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» تالیف ژیلیان رُز با ترجمه سید جمال‌الدین اکبرزاده جهرمی، با شمارگان هزار نسخه، در ۳۹۷ صفحه و بهای ۱۸ هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهی بازار نشر شده است.

نظر شما