شناسهٔ خبر: 34465 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور سوپر استارها در صحنه، فرصتی برای تشویق مردم جهت دیدن تئاتر

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید آثار انتخابی برای اجرا در تالار وحدت در شأن این تالار ملی باشند و بیت‌المال خرج موارد خاص نشود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ پس از بیانیه شب گذشته کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران درباره حواشی نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» به کارگردانی مریم جلالیان، فضای تئاتر کشور درگیر سوالات متعددی درباره عملکرد مسئولان حوزه تئاتر شده‌اند.

 

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه می‌گوید: باید در انتخاب آثار منتخب تالار وحدت حساسیت به خرج داد تا شأن این تالار ملی حفظ شود.

نوش‌آبادی در واکنش به حواشی نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» گفت: پیش از آنکه بگویم مجوز این نمایش با چه کسی است، می‌گویم در تالار وحدت نباید هر کاری روی صحنه برود.

وی با تاکید بر این نکته که باید تالار وحدت مطابق نامش، وحدت‌بخش میان مردم و هنرمندان باشد، افزود: تالار وحدت، تالاری تاریخی و فاخر است که به مردم و هنرمندان تعلق دارد. باید برنامه‌ها مطابق شأن این تالار ایرانی انتخاب شود؛ چرا که ساختار فیزیکی تالار مناسب برنامه‌های فرهنگی و هنری فاخر است.

باید جامعه را متعادل کنیم، نه اینکه به نگاه‌های افراطی و تفریطی بها دهیم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی پیش آمده درباره نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» تصریح کرد باید نسبت به شائبه‌های ایجاد شده تردید کرد تا شأن فضای هنری حفظ شود. وی با تاکید بر اینکه باید انتقادات را شنید و توجه کرد، افزود: ولی این گونه نیست که انتقادات بطور کامل وارد باشد. برخی از انتقادات شتاب‌زده هستند و افراد از روی ارزش‌های شخصی دست به قضاوت و تحلیل می‌زنند و برخی نیز بیش از اندازه خوش‌بین هستند. باید جامعه را متعادل کنیم، نه اینکه به نگاه‌های افراطی و تفریطی بها دهیم.

وی با اذعان بدین مساله که وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند تا استعدادهای هنری رشد و شکوفا شوند، گفت: افرادی که اجرا می‌کنند همه فرزندان این ملت هستند، برخی با واژه عشق مخالفند؛ زیرا فکر می‌کنند کلمه عشق دارای رفتارهای نابهنجار است و این گونه نیست.

این اقدامی مثبت است که چهره‌های برتر سینمایی ایران تئاتری را اجرا می‌کنند

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه هنوز این نمایش را ندیده است تاکید کرد اطلاعات و خبرها و مصاحبه‌های حول این نمایش را دنبال کرده و این نمایش را تلاشی در راستای حضور پیشکسوتان عرصه تصویر و علاقه‌مند می‌داند که قرار است تئاتر را احیا کنند.

وی افزود: این اقدامی مثبت است که چهره‌های برتر سینمایی ایران تئاتری را اجرا می‌کنند و به جوانان اعلام می‌کنند که با وجود تجربه در سینما و تلویزیون حاضر به اجرا برنامه‎‌ای با تعداد مخاطب محدود هستند. این یک کار آموزشی است. همیشه قرار نیست افراد گمنام روی صحنه بروند؛ بلکه افراد شهیر نیز می‎‌توانند روی صحنه بروند.

وی پس از صحبت درباره اهمیت تئاتر در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نامگذاری این سال به نام تئاتر گفت: در راستای حمایت از تئاتر برنامه‌های مادی و معنوی در دست کار داریم. سرمایه‌گذاری مادی در راستای ارتقا و توسعه فضا و حمایت از استعدادهای برتر برای جلب مخاطب است.

مردم اشتیاق دیدن چنین آثاری را دارند

وی در پاسخ به این سوال چرا باید مدیریت فضایی چون تالار وحدت به عهده افرادی سپرده شود که هیچ تجربه قابل تاملی در حوزه تئاتر نداشته‌اند، گفت: نباید حاشیه ملاک قضاوت قرار بگیرد. برنامه‌ای است که مجوز گرفته و بررسی شده است و ارائه شده است.مردم اشتیاق دیدن چنین آثاری را دارند. نباید خیلی از دید منفی این مساله را بررسی کرد.

وزارت ارشاد هدفی جز کمک به نهادها برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری ندارد

نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا بلیت یک میلیون ریالی عدالت برای بهره بردن همه مردم از یک تئاتر را فراهم می‌کند، گفت: اینکه برنامه‌ای نباید تنها برای پایتخت‌نشینان یا یک طبقه خاص باشد حرف درستی است و پیشنهاد شما مبنی بر مردمی بودن اثر هنری باید مطرح شود. باید هنرمندان کار را توسعه دهند تا همه مردم از آن بهره برند. این پیشنهادی است که باید مطرح شود که برنامه‌های تالار وحدت به سبب قیمت بالا در سالن‌های دیگر و شهرهای دیگر نیز اجرا شوند. اینکه جمعی از هنرمندان در تالار وحدت جمع شده‌اند ایرادی ندارد؛ بلکه حضور این افراد در تمام عرصه‌ها لازم است. ما استان‌های محروم از سالن سینما و تئاتر داریم و وزارت ارشاد هدفی جز کمک به نهادها برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری ندارد.

ما باید تلاش کنیم این تالار ملی حفظ شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا هزینه تالار وحدت از طریق فروش تامین می‌شود، تصریح کرد: مراسم‌های مختلفی در تالار وحدت اجرا می‌شود که بسیار هزینه‌بر است و نگهداری از مجموعه وحدت بسیار سخت است و ما باید تلاش کنیم این تالار ملی حفظ شود.

وی درمورد وجود ردیف بودجه برای بنیاد رودکی گفت: هدف وزارت تقویت برخی موسسات و نهادهای مرتبط است و تلاش می‌کند از دولت مستقل شوند و به جای وابستگی مالی به دولت، از طریق مردم تامین بودجه کند. برای اینکه برخی از برنامه‌ها هزینه ساخت، تولید و اجرای بالایی دارند، باید آن را به خود مردم سپرده شود و دولت در تامین هزینه دخالتی نداشته باشد و از این طریق بیت‌المال خرج موارد خاص نشود.

برخی نگاه‌ها نسبت به این مقولات سیاسی و جناحی است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به این سوال که چرا باید تئاتر حرفه‌ای در اختیار اهالی سینما قرار گیرد، پاسخ داد: سینماگران امروز همان هنرمندان تئاتر بودند. به هر حال اینها تجربه حضور در سالن‌های تئاتر را دارند. این نکته منفی نیست که یک سوپراستار در تئاتر حضور پیدا کند؛ بلکه فرصتی است برای تشویق مردم برای دیدن تئاتر. این فرصتی که برای تقویت تئاتر  و کیفیت و همچنین برای جوانان الگوبخش خواهد بود. البته باید نسبت به محتوای اثر حساسیت داشت تا منطبق با فرهنگ دینی و ملی ما باشد. برخی نگاه‌ها نسبت به این مقولات سیاسی و جناحی است که در صدد تضعیف یکدیگر می‌باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای خانواده تئاتر فرصت عادلانه‌ای در سینما ایجاد می‌شود، گفت: انتقادات موجود بی‌نقص و عیب نیستند وما همه این انتقادات را نه بطور کامل می‌پذیریم و نه رد می‌کنیم. باید هم نقص‌ها را دید و هم حسن‌ها را. باید به استعدادهای مجال داد تا فضای رشد در کشور را داشته باشند و وظیفه ما بسترسازی است.

نظر شما