شناسهٔ خبر: 34469 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وظایف پژوهشگران فلسفه‌ی فرهنگ چیست؟

سرپرست دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پژوهشگر فلسفه فرهنگ وظایفی بر عهده دارد که یکی از آنها ارتباط برقرار کردن با دیگر محققان حوزه فلسفه و حفظ نگاه منتقدانه به فرهنگ معاصر است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ علی‌اصغر مصلح سرپرست دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهمیت بحث فلسفه فرهنگ عنوان کرد: امروزه فرهنگ به یک مبحث گسترده با کاربردهای بسیار زیاد تبدیل شده، در زمینه‌های مختلف حضور بحث فرهنگ را مشاهده می‌کنیم،‌ بنابراین بحث فلسفه فرهنگ هم متکثر است.

خبرگزاری فارس: وظایف پژوهشگران فلسفه فرهنگ چیست

وی با اشاره به اهمیت بحث فرهنگ‌پژوهی در مطالعات اجتماعی گفت: با توجه به اینکه فلسفه با یک مجموعه سنت فکری شکل می‌گیرد، فلسفه فرهنگ هم باید در چنین فضایی ایجاد و پرورش پیدا کند، علاقه‌مندان برای فعالیت در این فضا باید گام‌هایی را بردارند، نخست شناخت رشته‌های فرهنگ پژوهشی است.

مصلح با تأکید بر اینکه پژوهشگر و دانشجوی فلسفه فرهنگ باید به داد و ستد با دیگر پژوهشگران حوزه فرهنگ بپردازد، اظهار داشت: نکته دوم هم این است که سنت تفکر فلسفی باید به خوبی شناخته شود چرا که ما در حوزه فلسفه سنت‌های مختلفی داریم که باید اینها را فیلسوف فرهنگ بشناسد و سوم نگاه منتقدانه فلسفی به فرهنگ معاصر حفظ شود، نقد نیز از جمله مهمترین مسائل برای رفع مشکلات و بهبود یافتن شرایط فرهنگی جامعه است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: الهام‌گرفتن اساتید فلسفه فرهنگ از افراد دیگری که در این حوزه فعالیت و پژوهش می‌کنند، خیلی با اهمیت است همین باعث آفرینش صحیح در حوزه فرهنگ و نقدهای متفکرانه می‌شود.

وی با بیان اینکه تاریخچه فلسفه فرهنگ و توجه فیلسوفان به حوزه فرهنگ یک مرتبه اتفاق نیفتاده بلکه در طول تاریخ رخ داده است، اظهار داشت: بنابراین این حوزه هیچ گاه تمام یا کلیشه‌ای نمی‌شود، بلکه دارای اعتبار است.

نظر شما