شناسهٔ خبر: 34470 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ورود چاپ دوم فلسفه نفس به بازار نشر

فلسفه نفس به آن دسته از مسائل فلسفه نفس می پردازد که ارتباط میان ویژگی های ذهنی و فیزیکی را بررسی می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  شبستان؛ کتاب «فلسفه نفس» ترجمه پنج مقاله از مقالات گردآمده از مجموعه Blackwell companion to philosophy به همت انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.

بنابراین گزارش، این کتاب به آن دسته از مسائل فلسفه نفس می پردازد که ارتباط میان ویژگی های ذهنی و فیزیکی را بررسی می کنند. ویژگی های نفسانی و ویژگی های فیزیکی بسیار متفاوت از یکدیگر به نظر می رسند و در عین حال، به طور پیچیده ای با یکدیگر در ارتباط هستند. از همین رو مسئله «نفس و بدن»، از آغاز فلسفه تا امروز، همواره در کانون پژوهش های فلسفی قرار داشته است.

نقد دیدگاه دکارت و ارائه تفسیری جدید از دوگانه انگاری، بررسی اقسام مختلف رفتارگرایی و توضیح رفتارگرایی معاصر، نظریه «ین همانی» در باب نفس، کارکردگرایی و حیث التفانی در پنج مقاله گردآمده در این کتاب بررسی شده و زوایای مختلف آن مورد و. اکاوی قرار گرفته است.

برای آشنا شدن با فلسفه نفس امروز می توان از راه شناخت مسائلی که در آن به پژوهش گرفته می شود، وارد شد. از پیش می توان دریافت که این مسائل را ویزگی ذهنی یا نفسانی رقم می زنند. البته این مسائل در علوم مربوط به ویژگی های ذهنی و نفسانی هم بحث می شود. اما باید دید پژوهش های علمی درباره ویژگی های نفسانی چه فرقی با پژوهش های فلسفی دارد و چگونه این دو پژوهش در کنار یکدیگر سامان یافته، معرفت جمعی ما را نسبت به ذهن یا نفس ارتقا می بخشند.

مقالات ترجمه شده در این کتاب به ارتباط میان ویژگی های ذهنی و ویژگی های فیزیکی می پردازد که دسته ای از مسائل مرتبط با فلسفه نفس است. این مسائل، زیر پوشش «مسأله نفس و بدن» در کنار هم قرار می گیرد، این مسأله از دوران باستان تاکنون محور بحث های فلسفی بوده است؛ هرچند تقریر جدید آن از زمان دکارت آغاز می شود.

چاپ دوم کتاب «فلسفه نفس» در ۱۴۰ صفحه و با قیمت ۴۸۰۰ تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

گفتنی است، علاقمندان به خرید اینترنتی می توانند از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir اقدام کنند.

نظر شما