شناسهٔ خبر: 34487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هدیه‌ی یک مترجم برای بی‌خانمان‌ها

محمود حدادی با پیوستن به حرکت فرهنگی‌ اجتماعی‌ «سین هشتم، سرپناه‌»، ترجمه‌ی کتاب جدیدش «آنکه می‌ماند» را برای حمایت از بی‌خانمان‌ها هدیه می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این مترجم پیشکسوت و استاد دانشگاه گفت: بعد از شکل‌گیری حرکت فرهنگی اجتماعی «سین هشتم، سرپناه»، تصمیم گرفتم شعرهایی از فردریش هُلدرلین را به این جریان هدیه کنم چراکه او انسانی عدالت‌خواه و تساوی‌خواه است که این خواسته‌ها به خوبی در اشعارش منعکس شده و اشعار و نگاه او با حرکت هنرمندان ما در حمایت از بی‌خانمان‌ها تناسب دارد.

0010-1.jpg

او نگاه هلدرین را بسیار جهانی و فراملی توصیف کرد و ادامه داد: هلدرلین، شاعر آرمان‌خواه آلمانی، با شعر «بازگشت به وطن» برای همه انسان‌ها آرزوی شادی و کامیاری در تقسیمی خالی از تبعیض می‌کند. چنین شادی و کامیاری‌ای که بر برابری تکیه داشته باشد، البته شایسته شأن انسانی است؛ با این همه تا به آن جایگاه بلند و آرزوی این شاعر جهانی‌اندیش، راهی دراز و شاید که نابریدنی در پیش باشد. برای همین باید به سهم کار امروز پرداخت، اگر چه برای همه بی‌سرپناهان آرزوی پناهی در زیر چتر آرمانی هلدرلین، همچنان و همیشه آرزویی شوق‌انگیز خواهد ماند.

حدادی اضافه کرد: این هدیه دست‌نوشته یک کتاب است که از نظر مالی خیلی ارزشمند نیست، اما بیش از این از دست من برنمی‌آمد و دوست داشتم حتما در این حرکت انسان‌دوستانه در کنار دیگر هنرمندان و چهره‌های فرهنگی اجتماعی حضور داشته باشم.

بخشی از شعر «در راه وطن» با ترجمه حدادی که از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شده، به شرح زیر است:

«شور خدایی، همه - باشد که همه را همزمان شادی بخش -

در رگ‌های زندگی تقسیم شود و والایی ببخشد و جوانی،

تا که از نیکی انسان هیچ عرصه، تا که از روز هیچ ساعت

از کامیاران خالی، و شادی‌ای چنان که اکنون

که یاران به دیدار یاران می‌رسند،

از تبرکی به آیین و شایسته محروم نماند.»

محمود حدادی مترجم آثار فرانتس کافکا نیز هست.

به گزارش ایسنا، «سین هشتم، سرپناه» حرکتی فرهنگی اجتماعی است که از سوی هنرمندان برای حمایت از بی‌خانمان‌ها راه‌اندازی شده است. تا کنون هنرمندانی مانند جمشید مشایخی‌، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان‌آرا‌، هما روستا‌، حسین پاکدل‌، رضا کیانیان‌، پرویز پرستویی‌، فاطمه معتمدآریا‌، نیکی کریمی‌،‌ حمید جبلی‌، حبیب رضایی‌، شمس لنگرودی‌، عاطفه رضوی‌، کمال تبریزی‌، بهرام رادان،‌ مهناز افشار‌، پریوش نظریه‌، افشین هاشمی‌، مجید قناد،‌ رضا یزدانی‌، چیستا یثربی‌ و ... در کنار سیروس برزو روزنامه‌نگار پیشگام در مطبوعات علمی و فضایی به این حرکت پیوسته‌اند.

همچنین سه فضانورد روس با پیوستن به این حرکت، یادمان‌های ارزشمند خود را برای حمایت از بی‌خانمان‌های ایران هدیه کرده‌اند.

چهره‌های حاضر در این حرکت بخشی از آثار یا جوایز خود را به نفع بی‌خانمان‌ها هدیه می‌کنند. تمام این جوایز در کنار یکدیگر در قالب یک موزه نگهداری خواهد شد. ضمن این‌که حامیان مالی این حرکت ساختمان‌هایی را برای اسکان بی‌خانمان‌ها اختصاص می‌دهند تا این افراد بتوانند پس از این زندگی عادی‌تری را ادامه بدهند.

نظر شما