شناسهٔ خبر: 34548 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سلامت در شاهنامه» کتاب شد

«سلامت در شاهنامه»عنوان اثری از«امیر حسین الهیاری» است که نشر قطره آن را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ شاهنامه‌ي فردوسي، نامه‌ي خِرَد است و نسخه‌ي سلامت و در عين سند بودن در تاريخ و اسطوره‌، از مرزهاي داستان و شعر و روايت فراتر مي‌رود. در تشريح واژه‌ي سلامت در ادامه به‌جايي خواهيم رسيد كه گفته مي‌شود علي‌رغم همه‌ي تعاريف و دستورالعمل‌هاي جهاني ارائه شده، هر جامعه بايد خود مسيرهاي دست‌يابي به آن مفهوم ناب را بر اساس سنت‌هاي جاري در خود بيابد تا آن مسيرها برايش پذيرفتني و به كاربستني باشد. شاهنامه، نقشه‌ي مسيرهاي منتهي به‌سلامت است‌. بهترين نمونه‌هاي انسان سالم، چه سلامت جسماني و رواني و چه معنوي يا اجتماعي، در شاهنامه وجود دارند و اين نوشته كاوشي است در آن معدن عظيم.

 بنا بر گفته نویسنده این پژوهش  عنوان سلامت در شاهنامه در چارچوب يك پايان‌نامه كارشناسي ارشد ادبيات طراحي و بنا به تعريف سازمان بهداشت جهاني از سلامت، كه عبارت است از آسايش كامل جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي نه صرفا نبود بيماري، به كنكاش سلامت در شاهنامه پرداخته شد. چرا که نویسنده بر این باور بود که نمونه‌هاي بديع و زيباي سلامت و پيشگيري در شاهنامه واقعا زيبا و غرورآفرين است.

وی بر این باور است که نفوذ شاهنامه در عمق جامعه و اهميت سلامت اين عنوان يعني (سلامت و شاهنامه) در واقع يك پوستر تبليغاتي است. هم تبليغات براي سلامتي و شايد هم تبليغات براي شاهنامه، هر چندكه شاهنامه فردوسي بي‌نياز از تبليغات است ولي بايد پذيرفت كه خردنامه و سلامت‌نامه شاهنامه مغفول مانده است.

نمونه از بحث سلامت در شاهنامه :

سلامت جسماني:

ز نيرو بود مرد را راستي

ز سستي كژي زايد و كاستي

و فردوسي اكسير جواني را در دانايي و دانش مي‌داند:

توانا بود هر كه دانابود

ز دانش دل پير برنا بود

سلامت رواني:

چو شادي بكاهد، بكاهد روان

خرد گردد اندر ميان ناتوان

 در بخشی از این اثر چنین می خوانیم :«اگر چه سرانجامِ تلخِ ضحاکِ ، آغاز شیرین فریدون است اما از آن سال های تنگنا و شوربختی که بر مردم ایران زمین به واسطه ی سلطه ی ضحاک رفت نمی توان به سادگی گذر کرد و گذشت. داستان ضحاک به روشنی نشان می دهد که حکومتِ یک روانِ ناسلامت و رنجور تا چه حد می تواند برای جامعه ، محلِ گزند و آسیب باشد. داستان فریدون اما که پس از ماجرای ضحاک گفته می شود امکان موازنه و قیاسی ناخودآگاه و البته ناگزیر را میان حاکمیت انسان «سلامت»و «ناسلامت» به نیکی فراهم می آورد و از این جهت بسیار جای کنکاش و کاوش دارد.»

انتشارات قطره اثر حاضر را در ۳۶۴ صفحه راهی بازار نشر کرده است.

نظر شما