شناسهٔ خبر: 34551 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرفروش های سوره مهر در ماه گذشته

مروری بر پرفروش‌ترین كتاب های انتشارات سوره مهر طی ماه پایانی فصل بهار می تواند نشان دهنده سلیقه مخاطبان و ارزیابی كارشناسان فرهنگی برای تعامل و ارتباط بیشتر با خوانندگان كتاب ها باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ در فصلی كه گذشت، انتشارات سوره مهر چند اتفاق ویژه داشت؛ شركت در نمایشگاه بین المللی كتاب و استقبال پرشور مردم، افتتاح فروشگاه سوره مهر در میدان انقلاب، برگزیده شدن چند كتاب در جشنواره های مختلف و تقدیر از نویسنده آن‌ها، انتشار چندین جلد كتاب جدید و رونمایی از آن‌ها و به چاپ های متعدد رسیدن كتاب‌های منتشر شده.

جالب اینجاست كه در این بین، هم‌زمان با این كه اهالی مطالعه، به كتاب هایی كه در گذشته منتشر شده روی خوش نشان می دهند، بعضی كتاب ها هنوز از راه نرسیده، جزو فهرست پرفروش ها قرار گرفته اند و به شدت از آن ها استقبال شده است.

آن بیست و سه نفر

كتاب «آن بیست و سه نفر» خاطرات خودنوشت احمد یوسف زاده است. این كتاب كه یوسف زاده در آن، خاطرات اسارت خود و دوستانش در بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ در دست نیروهای بعثی عراقی را روایت می كند، به توصیف شرح حال ۲۳ نوجوان ایرانی می پردازد كه توسط نیرو‌های عراقی در بصره اسیر شده بودند.

«آن بیست و سه نفر»، در چهار فصل با عنوان بهار، تابستان، پاییز و زمستان نوشته شده است. این كتاب شامل ۴۰۵ صفحه است و بعد از انتشار، با استقبال خوب مخاطبان خاص و عام مواجه شد . رهبر معظم انقلاب نیز بر این كتاب تقریظی به این مضمون نوشتند: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌كام شدم و لحظه‌ها را با این مردان كم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حكمتی كه همه‌ این زیبائیها، پرداخته‌ سرپنجه‌ معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ سپاس بر خاك میسایم. یك بار دیگر كرمان را از دریچه‌ این كتاب، آنچنان كه از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین كردم. »                   

پایی كه جا ماند

 خاطرات خودنوشت سید ناصر حسینی پور در كتاب «پایی كه جا ماند» به یكی از مهم ترین كتاب های ادبیات پایداری تبدیل شد. حسینی‌پور از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است كه در ۱۶ سالگی به جبهه رفته و با ازدست دادن یك پایش پس از سال ها اسارت به كشورمان بازگشته است. كتاب «پایی كه جا ماند» ۱۵ فصل دارد و پایان كتاب به اسناد و عكس‌ها و فهرست اعلام اختصاص یافته است. این كتاب حاصل خاطرات ۸۰۸ روز اسارت نویسنده از زندان‌های مخفی عراق است كه از ۳ تیر ۱۳۶۷ تا ۲۲ شهریور ۱۳۶۹ را روایت می‌كند. این كتاب ۷۶۸ صفحه ای نیز، از جمله كتاب هایی است كه رهبر انقلاب بر آن تقریظ نوشته اند.

 سید ناصر حسینی پور، نویسنده كتاب «پایی كه جا ماند» این كتاب را به شكنجه گر خود تقدیم كرده و در متن تقدیمیه كتاب آورده است: «تقدیم به ولید فرحان گروهبان بعثی اهل بصره. نمی دانم شاید در جنگ اول خلیج فارس توسط بوش پدر كشته شده باشد. شاید هم در جنگ دوم خلیج فارس توسط بوش پسر كشته شده باشد، شاید هم زنده باشد. مردی كه اعمال حاكمانش باعث نفرین ابدی سرزمینش شد. مردی كه سال ها مرا در همسایگی حرم مطهر جدم شكنجه كرد. مردی كه هر وقت اذیتم می كرد نگهبان شیعه عراقی علی جارالله اهل نینوا در گوشه ای می نگریست و می گریست. شاید اكنون شرمنده باشد. با عشق فراوان این كتاب را به او تقدیم می كنم. به خاطر آن همه زیبایی هایی كه با اعمالش آفرید و آنچه بر من گذشت جز زیبایی نبود... و ما رایت الا جمیلا ...... »

                                                    

چهارگانه شعری (ضد، آن ها، گریه های امپراتور و اقلیت)

 سروده های فاضل نظری كه در چهار كتاب با نام های «گریه‌های امپراتور»، «اقلیت»، «آن‌ها» و «ضد» به انتشار رسیده اند، همچنان در میان مخاطبان كتاب های شعر پرطرفدارند. این كتاب ها كه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده اند، هر كدام به دلیل استقبال فراوان سی تا چهل نوبت (نزدیك به صد هزار نسخه از هر كتاب) تجدید چاپ شده‌اند. سه مجموعه اول از مجموعه‌های شعری او توسط انتشارات سوره مهر در یك بسته‌بندی مجزا تحت عنوان «سه‌گانه شعری فاضل نظری» ارائه شده ‌است.

از فاضل نظری به عنوان برگزیده كتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷، شاعر جریان‌ساز در دهه هشتاد و همچنین پرمخاطب ترین شاعر به انتخاب مردم در سال ۱۳۹۱ تجلیل به عمل آمده است. همچنین در روز هنر انقلاب اسلامی ایران در سال ۹۴ از او به عنوان یكی از پنج چهره شاخص هنر سال ۹۳ تقدیر شد.                                                  

فیض بوك

 كتاب «فیض بوك» مجموعه شعر طنز ناصر فیض است كه مسائل مهم اجتماعی و سیاسی سال های اخیر را با زبان طنز بیان می كند. در برخی شعرهای این كتاب انتقادهای تند سیاسی به شیوه طنز و خیلی راحت بیان شده كه حتی نقد شدگان را نیز به خنده وا می دارد.

«فیض بوك» بخش بسیار مهمی با عنوان عارفانه‌های مشاغل دارد كه از زبان افراد شاغل در شغل‌های مختلف چون معلم، كارگردان سینما، شهردار، راننده تاكسی، نماینده مجلس، رئیس جمهور و شاعر بیان شده است. از ناصر فیض كه هم اكنون مدیر دفتر طنز حوزه هنری است، كتابهای «املت دسته‌دار» و «نزدیك ته خیار» هم روانه بازار نشر شده است.

   فرنگیس

كتاب «فرنگیس» شامل خاطرات فرنگیس حیدرزاده نوشته مهناز فتاحی است. این كتاب، خاطرات شیرزن كُردی را روایت می كند كه در طول جنگ رشادت های فراوانی داشته و در برهه ای مجبور می شود با تبر یك عراقی را به هلاكت رسانده و یكی دیگر را اسیر كند.

این كتاب تمامی خاطرات كودكی تا بزرگسالی فرنگیس حیدرپور را تا سال ۹۰ در بر گرفته است. در این كتاب رنج‌ها، مظلومیت‌ها و شجاعت‌های مردم گیلانغرب دیده می شود و اینكه چطور این مردم توانستند با تمام مشكلات مقاومت داشته باشند و از كشورشان دفاع كنند. كتاب «فرنگیس» ناگفته‌هایی دارد كه در هیچ كتاب دیگری گفته نشده است ضمن این كه می‌تواند با مخاطب نو و نسل‌های جدید ارتباط برقرار كند زیرا در این كتاب خاطرات دوران كودكی فرنگیس بسیار ساده و صمیمی بیان شده است.

  لشكر خوبان

«لشكر خوبان» خاطرات مهدی قلی رضایی است كه به كوشش معصومه سپهری از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این كتاب در ۲۷ فصل نوشتاری و یك فصل از تصاویر در ۵۴۶ صفحه در سال ۱۳۸۴ منتشر شده و از زمان انتشار تا كنون، نه تنها در محافل دفاع مقدس بلكه در بین جوانان نیز با استقبال زیادی رو‌به‌رو شده و مخاطبان خاص خودش را پیدا كرده است.

«لشكر خوبان» نیز از كتابهایی است كه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر آن تقریظ نوشتند. ایشان در فروردین ۱۳۹۲ در تقریظی برای این كتاب اشاره كردند: «این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشكوهی است كه ما همواره آن را از دور دیده و تحسین كرده و بزرگ شمرده‌ایم؛ بی‌آن‌كه از ریزه‌كاری‌ها و نقش‌های معجز‌آسای تشكیل‌دهنده‌ آن و رنگ‌آمیزی‌های بی‌نظیر جزء‌جزء آن به‌درستی خبر داشته باشیم. این كتاب شرح این ریزه‌كاری‌های حیرت‌انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آن‌چه درباره‌ عملیات بدر و والفجر ۸ و كربلای ۵ و كربلای ۴ و بیت‌المقدس ۲ و ۳ در این كتاب آمده، از بخش‌های برجسته‌تر آن است. همچنین مجاهدت‌ها در كوه‌های غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش و دیگر آن بلندی‌های سخت، و نیز آن‌چه به یگان‌ها و دسته‌جات اطلاعات و غواص مربوط می‌شود و نیز بخش‌های دیگری از آن، درخور آن است كه در شكل فیلم و رمان عرضه شود. »

عصرهای كریسكان

كتاب «عصرهای كریسكان» خاطرات امیر سعیدزاده از زندان‌های كومله و دموكرات است كه توسط كیانوش گلزار راغب به رشته تحریر درآمده است. این كتاب، به نوعی روایتی خانوادگی از جنگ محسوب می شود چرا كه خاطرات همسر امیر سعیدزاده را نیز در این كتاب می توان خواند.

«عصرهای كریسكان» روایتی تازه از حوادث كردستان در دوران دفاع مقدس است كه در فصل هایی كوتاه، با نثری روان و دلنشین روایت شده اند. این كتاب ۲۵۰ صفحه‌ای برای كسانی كه به دنبال روایتی جدید و جذاب از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و به ویژه درباره مردم كرد سرزمینمان هستند،‌ خاطراتی ناب، جذاب و به یادماندنی دارد. به ویژه اینكه خواننده این كتاب، در پایان با مجموعه عكس‌ها، نامه‌ها و اسناد و دست‌نوشته‌هایی مواجه می‌شود كه روایت‌ها را ملموس‌تر و واقعی‌تر می‌كنند.

«عصرهای كریسكان» خانواده را با جنگ نشان می‌دهد و تنها به یك شخصیت مبارز نمی‌پردازد و این ویژگی كتاب، از وجوه تمایز آن با سایر آثاری است كه در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شده است. فضایی كه این كتاب ترسیم می‎كند، فضای تازه‎ای است. روایت این كتاب درباره جنگ داخلی در كردستان عراق است و اینكه چطور همسر یك مبارز در تمام این دوران پر فراز و نشیب، حامی همسرش است و با تمام كمبودها، نداری‌ها و سختی‌ها ناامید نمی‌شود و پابه‌پای شوهرش به مبارزه و استقامت در راه اهداف و عقایدشان ادامه می‌دهد.

  نورالدین پسر ایران

«نورالدین پسر ایران» روایت بی نظیری از عملیات بدر، عملیات والفجر هشت و عملیات كربلای ۴ است. كتابی دقیق، صادقانه و عمیق كه خواننده را با خود به دل واقعه می‌برد و او را از گریستن و افتخار كردن و حسرت خوردن، به بهت زدگی می‌كشاند.

كتاب «نورالدین پسر ایران» كه انتشارات سوره مهر آن را در آذر ماه ۱۳۹۰ منتشر كرده، خاطرات سید نورالدین عافی را با قلم معصومه سپهری روایت می كند. این كتاب طی مراسم اختتامیه پنجمین جایزه ادبی جلال آل احمد، گران‌ترین جایزه ادبی ایران، كه با بررسی بیش از چهار هزار و پانصد اثر همراه بود، در گروه مستندنگاری و بخش خاطره نگاری موفق به كسب عنوان برترین كتاب شد.

رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۰ در تقریظی بر این كتاب نوشتند: «این نیز یكی از زیباترین نقاشیهای صفحه‌ی پُركار و اعجازگونه‌ هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی كه از قریحه‌ ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازك‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هایی كه عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته میماند، از ویژگیهای برجسته‌ این كتاب است. تنها نقصی كه به نظر رسید نپرداختن به نقش فداكارانه‌ همسری است كه تلخی‌ها و دشواریهای زندگی با رزمنده‌ای یكدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و با صفایی را در مقاطع پیش از خواب با این كتاب گذراندم والحمدلله.»

 هدایت سوم

كتاب «هدایت سوم» توسط سید حمید سجادی‌منش نوشته شده است و همان‌طور كه در ابتدای اثر اشاره می‌كند، جرقه تولید آن با یك گفتگوی تصویری زده شده است؛ مصاحبه با سردار محمدجعفر اسدی از فرماندهان سپاه و جنگ.

پیشنهاد نوشتن كتاب خاطرات سردار اسدی به سجادی‌منش داده شده و تنها مرجع قابل استفاده برای نوشتن كتاب نیز، نوارهای همان مصاحبه تصویری و مهم‌تر از آن شخص سردار اسدی بوده است. حاصل پیاده كردن گفتگوهای تصویری و مصاحبه‌های صوتی تكمیلی، به دو بخش تقسیم شده و بخش سوم نیز به اسناد و عكس‌ها اختصاص پیدا كرده است. به این ترتیب دفتر اول كتاب، مرور خطی خاطرات كودكی تا پایان جنگ و دفتر دوم هم به خاطرات كوتاهی كه الزاما توالی زمانی در آن‌ها رعایت نشده، اختصاص دارد.

این كتاب از معدود كتاب‌های تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس است. روایت كتاب تلفیقی از خاطرات سخت و نرم است. خاطراتی كه از نگاه یك فرمانده جنگ بیان می‌شود و در كنار آن صحنه‌های زیبا و دیدنی و ظریف جنگ نیز روایت شده است. سردار اسدی در این كتاب سعی كرده است پیروزی‌ها و ناكامی‌ها را هر دو در كنار هم بیان كند. او در بخشی از این كتاب با انتقاد از تحاریف صورت گرفته در تاریخ دفاع مقدس می‌گوید: «باید به گزافه‌گویی‌ها پایان بدهیم و بدانیم كه افراط و تفریط در روایت وقایع هشت سال دفاع مقدس، به ارزش‌های والای این سرزمین لطمه‌های جبران ناپذیر می‌زند. همان‌گونه كه مردم ما شاهد پیروزی‌های بزرگ حماسی بودند، ناكامی‌های بزرگی هم داشته‌ایم كه باید از سوی كارشناسان صادق تحلیل شود.»

نظر شما