شناسهٔ خبر: 34553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مردی که خیلی زود رفت

سردبیر نشریه هنری «تندیس» معتقد است، دیدن آثار صادق تیرافکن به‌عنوان یکی از عکاسان تأثیرگذار و نوگرای معاصر می‌تواند برای علاقه‌مندان و دانشجویان عکاسی جذاب باشد.

ایسنا؛ محمدحسن حامدی به بهانه برپایی نمایشگاه مجموعه آثار زنده‌یاد صادق تیرافکن در خانه هنرمندان ایران، اظهار کرد: تیرافکن کارهای خاصی انجام می‌داد و همین خاص بودن، مخاطبانش را هم محدود و خاص می‌کرد که ممکن بود سبک کاری او را بپسندند یا نپسندند. تیرافکن کسی بود که در عکاسی، تجربه‌های زیادی کسب کرد و این تجربه‌ها از عکاسی ژورنالیستی تا هنری و کانسپچوال و همچنین فتوآرت را شامل می‌شد. به همین دلیل، یکی از شخصیت‌های قابل تأمل در هنر عکاسی مدرن و معاصر ایران به‌شمار می‌رفت.

tirafkan-sadegh-e1340888477368.jpg

او ادامه داد: تیرافکن به‌دلیل شرایطی که داشت، توانست از سال‌ها پیش دنیا را بگردد و تجربه‌های مختلفی کسب کند. تجربه‌گرایی در کارهای او نمود پیدا کرد و کسی بود که شور تولید و ایجاد در وجودش نهادینه شده بود. او با دغدغه‌های ذهنی خودش کار می‌کرد و آن‌ها را روی آثارش پیاده می‌کرد. بنابراین الزاما ارتباط برقرار کردن یا نکردن مخاطبان در آثار او در درجه اول اهمیت قرار نداشت، هرچند خوشحال می‌شد که آثارش توسط موزه‌ها و مخاطبان دیده شود.

 

 

نمایشگاه آثار صادق تیرافکن

 

 

حامدی همچنین بیان کرد: سرعت تغییر تجربه‌های عکاسی در این سال‌ها آنقدر زیاد بوده که اگر کسی چند سال عکاسی نکند، ممکن است کارهایش خیلی نو به نظر نرسد. بعد از تیرافکن، تجربه‌های جدیدی در زمینه عکاسی به‌وجود آمد، اما دیدن نمایشگاه آثار این هنرمند برای علاقه‌مندان و بخصوص دانشجویان رشته عکاسی فرصت خوبی است تا بتوانند دانش تاریخی‌شان از این هنر را ارتقا دهند. دانشجویان نیاز دارند که نه فقط با آخرین اتفاقات هنری، بلکه با دوره‌های مختلف عکاسی معاصر ایران آشنایی داشته باشد.

 

او افزود: تیرافکن جزو شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار در هنر عکاسی مدرن بود، ولی درباره آثار او دیدگاه‌های متنوعی وجود دارد. با این‌که من مخاطب خاص عکاسی نیستم، اما دیدن نمایشگاه تیرافکن برایم جذاب بود. این نمایشگاه مروری اجمالی بر آثار عکس، حجم و چیدمان این هنرمند فقید است. هنرمندی که متأسفانه خیلی زود از میان ما رفت.

 

به گزارش ایسنا، نمایشگاه سه دهه آثار صادق تیرافکن در نگارخانه‌های «بهار» و «تابستان» خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. همزمان با افتتاح این نمایشگاه از کتاب «تاریخی برای آینده» شامل گزیده‌ای از عکس‌های این هنرمند نیز رونمایی شد.

 

 

نمایشگاه آثار صادق تیرافکن

 

 

صادق تیرافکن، عکاس و هنرمند مفهومی متولد سال ۱۳۴۴ و فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه تهران بود. برخی آثار این هنرمند عکاس در مجموعه‌های ثابت موزه‌های مختلفی مانند موزه بروکلین نیویورک، موزه بریتانیا و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران موجود است. او ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در شهر تورنتو در کشور کانادا درگذشت. پیکر او پس از انتقال به ایران در جوار حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری به خاک سپرده شد.

 

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه صادق تیرافکن می‌توانند تا ۱۲ تیرماه، هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نظر شما