شناسهٔ خبر: 34600 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی بر تقویت زبان فارسی در ارمنستان تاکید کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اساتیدی در دانشگاه های ارمنستان مشغول تدریس و آموزش زبان فارسی هستند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد تا به تقویت و گسترش زبان فارسی در ارمنستان همت گمارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، علی جنتی صبح دیروز در دیدار با آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در تهران اظهار کرد: برنامه های اجرایی همکاری های فرهنگی میان دو کشور تا پایان سال ۹۴ اعتبار دارد و باید آن را عملی کرد و برای ادامه آن در سال آینده تاکید داشت.

وی افزود: بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی ارمنستان نیز تفاهم نامه همکاری امضا شده و باید مدت اعتبار آن را تمدید کرد.

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جنتی ضمن قدردانی از ثبت مسجد کبود در یونسکو از سوی دولت ارمنستان، ادامه داد: اهتمام دولت ارمنستان برای ترمیم و نگهداری این مسجد و ثبت آن در سازمان جهانی یونسکو اقدام ارزنده ای است و ایران آمادگی تبادل گروه های فرهنگ و هنری از جمله گروه های موسیقی با این کشور را دارد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در نزدیک کردن دو ملت به یکدیگر نقش به سزایی دارد، اعزام هیات های مطبوعاتی، رادیو و تلویزیونی دو کشور است تا از این طریق مردم دو کشور بیشتر و بهتر بتوانند با آداب، سنن و میراث فرهنگی یکدیگر آشنا شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر اسکن و دیجیتالی کردن کتاب های خطی زبان فارسی موجود در کتابخانه های ارمنستان تاکید کرد.

جنتی گفت: ارامنه در ایران از شهرت خوشنامی برخوردارند و با رهبران مذهبی آنها به مناسبت های مختلف دیدارهایی برگزار می شود و وجود این رهبران نیز در نزدیکی دو کشور ایران و ارمنستان می تواند نقش به سزایی داشته باشد.

در ادامه سفیر ارمنستان در تهران گفت: ایران و ارمنستان دو کشور دارای تاریخ مشترک هستند و بعد از استقلال ارمنستان این رابطه عمیق تر هم شد.

آرتاشس تومانیان ادامه داد: در آغاز روابط سیاسی ارمنستان با دیگر کشورها، اولین تفاهم نامه های منعقد شده در زمینه فرهنگی بود و روابط فرهنگی این کشور با دیگر کشورها در سطح بالایی قرار دارد.

وی افزود: روابط مستحکم فرهنگی با کشورها باعث می شود که بتوانیم روابط در تمامی زمینه ها را نیز گسترش دهیم و ارمنستان می تواند در حوزه های تئاتر، سینما، ادبیات، هنر و ... با کشور ایران همکاری های لازم را داشته باشد.

سفیر کشور ارمنستان گفت: دو کشور در مجامع بین المللی از جمله یونسکو همکاری های بسیاری دارند و باید این همکاری ها عمیق تر و گسترده تر شود.

نظر شما