شناسهٔ خبر: 34614 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب مسکو و فرانکفورت

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برنامه کشورمان را برای حضور یکپارچه و منسجم در نمایشگاه‌های کتاب مسکو و فرانکفورت، تشریح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی درباره نحوه حضور کشورمان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه امسال کتاب مسکو، گفت: اولین جلسه هماهنگی دستگاه‌های مشارکت کننده و نهادهای مایل به مشارکت در این نمایشگاه، هفته گذشته در دفتر وزیر ارشاد و با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد تشکیل شد و در آن هر کدام از این دستگاه‌ها توانایی‌ها و برنامه‌هایشان را در این خصوص اعلام کردند.

رئیس نمایشگاه کتاب مسکو ۱۳ تیر در تهران

وی افزود: از طرف دیگر ما در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از ناشران و تشکل‌هایی هم که علاقه‌مند به حضور و مشارکت در نمایشگاه کتاب مسکو هستند، ثبت نام به عمل آوردیم که بر این اساس حدود ۱۸ ناشر و تشکل نشر، آمادگی خود را برای حضور در این رویداد اعلام کرده‌اند. ضمن اینکه ما خودمان هم در حال دعوت از بعضی ناشران و تشکل‌ها هستیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفت: آقای «کایگن» رئیس نمایشگاه کتاب مسکو شامگاه ۱۳ تیرماه وارد تهران خواهد شد و طی چند روز اقامتش در ایران، بحث‌های مربوط به غرفه ایران از جمله متراژ و  مواردی از این دست را نهایی خواهیم کرد. در همین حال کار گردآوری کتاب‌هایی هم که به زبان روسی منتشر شده‌اند، از ۲ ماه پیش شروع شده است. ضمن اینکه دوستان ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که تجربه بیشتری در این زمینه دارند، کار را با جدیت بیشتری دنبال می‌کننند.

چرا هزینه حضور برای ناشران در نمایشگاه کتاب مسکو و فرانکفورت یکسان است؟

شهرام‌نیا همچنین در پاسخ به ان سوال که با توجه به اهمیت نمایشگاه کتاب فرانکفورت در قیاس با نمایشگاه کتاب مسکو، چگونه است که شرایطی که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای ناشران مایل به حضور در این رویدادهای فرهنگی در اطلاعیه‌اش آورده است، یکسان و شبیه هم است از جمله در خصوص میزان اجاره بهای غرفه؟، تاکید کرد: اهمیت نمایشگاه کتاب مسکو در حالت عادی کمتر از نمایشگاه کتاب فرانکفورت است اما به جهت اینکه امسال کشور ما مهمان برای اولین بار ویژه نمایشگاه کتاب مسکو است، اینگونه تصمیم‌گیری شد.

وی همچنین گفت: رویکرد ما بیشتر به این سمت است که برای حضور ناشران و تشکل‌های نشر در رویداهای بزرگ جهانی این عرصه، بسترسازی کنیم و تصورمان این است که این کار خوبی نیست که صفر تا صدِ کارها را خودمان انجام دهیم. خوشبختانه امسال سومین باری است که ما یک غرفه ملی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برپا می‌کنیم و در نمایشگاه کتاب مسکو هم چنین قصدی داریم.

در جریان شرط و شروط رئیس اتحادیه ناشران نیستم

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین در خصوص اظهارات اخیر مسئولان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که حضور در غرفه مشترک با این موسسه را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت منوط به حفظ استقلال این اتحادیه عنوان کرده بدند، یادآور شد: بنده در جریان شرط و شروط نیستم اما در جلسه‌ای که برگزار شد، آقای آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم حضور داشت و اگرچه قبلاً گفته بود که این اتحادیه مایل است به صورت مستقل در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کند، اما در جلسه اعلام کرد که مایل است در همان غرفه یکپارچه و ملی شرکت کند و ما هم از اتخاذ این موضع، استقبال کردیم.

شهرام‌نیا گفت: ما هم از حضور اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت استقبال می‌کنیم و هم بقیه تشکل‌های نشر. البته به دلیل برخی مسائلی که سال گذشته در نمایشگاه پیش آمد، ما هم ترجیح می‌دهیم که تشکل‌هایی مختلف در غرفه ملی ایران حضور داشته باشند اما امیدوارم یک همگرایی و یک فضای مثبت در درون تشکل‌های نشر به وجود بیاید و ظرفیت مناسبی برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و مسکو بین خودشان ایجاد کنند.

غرفه رایزنی فرهنگی ایران در آلمان جدا از غرفه ملی ایران نخواهد بود

وی همچنین از اعلام آمادگی دفتر رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برای حضور در کنار سایر تشکل‌های نشر و مشارکت کنندگان در برپایی غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد و افزود: امسال غرفه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مستقل از غرفه یکپارچه ایران نخواهد بود و انشاءالله غرفه ملی به معنای کامل شکل بگیرد. ما در حوزه بین‌الملل واقعاً نیازمند همدلی و همراهی بیشتر هستیم نه اینکه به صورت بخشی و صنفی و موسسه‌ای به این موضوع نگاه کنیم.

بر اساس اعلام موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، ثبت نام اولیه از ناشران برای حضور مستقل در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های کتاب مسکو و فرانکفورت ۲۰۱۵ با توجه به شرایط و ضوابط زیر خواهد بود:

متراژ غرفه حداقل ۴ مترمربع با هزینه ۴۰ میلیون ریال برای ناشران خصوصی و ۶۰ میلیون ریال برای ناشران غیر خصوصی وشامل خدمات ذیل است: کف غرفه با دکور، یک میز و ۲ صندلی، روشنایی و برق، نام ناشر بر بالای غرفه، یک عدد بلیط ورودی به نمایشگاه، درج نام ناشر در کاتولوگ کاغذی (در صورتی که تا ۳۰ ژوئن قطعی کند) و الکترونیکی نمایشگاه، امکان استفاده از فضای میزهای مذاکره و نشست‌ها در غرفه و مترجم با هماهنگی قبلی، پذیرایی مختصر در طول روز، هماهنگی برای معرفی به سفارت جهت اخذ ویزا و ارسال و ترخیص کتب تا ۱۵ کیلو گرم. نرخ فوق فقط برای ناشران است و به دیگر موسسات و سازمانها تعلق نمی گیرد.

نظر شما