شناسهٔ خبر: 34616 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توسعه‌ی علم با صرف بودجه‌های کلان ممکن نیست

معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری در جمع دانشگاهیان استان ایلام گفت: در حوزه پژوهش نگرش‌ها باید اصلاح شود و بر مزیت‌ها و سنت‌های سرزمینی تکیه شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع دانشگاهیان و فناوران استان ایلام، بر موضوع تغییر نگاه در پژوهش تاکید و اظهار داشت: ما باید نگاه‌مان را در حوزه پژوهش تغییر دهیم و روی مزیت‌ها و سنت‌های سرزمین و استان خود تاکید کنیم.

خبرگزاری فارس: ضرورت اصلاح نگرش‌ در حوزه پژوهش/ توسعه علم با صرف بودجه‌های کلان ممکن نیست

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با بیان این‌که دستیابی به ایده‌آل‌هایمان از طریق دریافت پول دولتی و نفت مقدور نمی‌شود، افزود: مشکلات استان ایلام، باید توسط خود مردم این استان و دانشگاهیان آن رفع شود.
ستاری به اصلاح نگرش‌ها در حوزه آموزش عالی به طور کلی اشاره کرد و گفت: اعطای مدرک صرف و بدون کارآفرینی به دانشجویان امر درستی نبوده و باید نگرش‌ها به حوزه پژوهش اصلاح شود، زیرا این موضوع مقدمه اقتصاد دانش بنیان است.
نائب‌رئیس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه با اشاره به این‌که نگاه مسئولان در بخش پژوهشی باید اصلاح شود، گفت: باید از بخش خصوصی برای توسعه پژوهش کمک بگیریم و از بخش دولتی فاصله بگیریم زیرا بخش دولتی نمی تواند در این زمینه کمک چندانی به توسعه پژوهش و فناوری کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما باید یک تغییر فرهنگی در حوزه های علمی و پژوهشی داشته باشیم، زیرا مسائل فرهنگی بزرگترین معضل ما است و باید در خلاف جهت یک فرهنگ ۱۰۰ و اندی ساله نفتی گام برداریم و از اقتصاد نفتی دور شویم.
وی با اشاره به این موضوع که تعریف اقتصاد دانش بنیان به محدود به حوزه «های‌تک» نمی‌شود، گفت: موضوع اصلی این است که باید با نوآوری و تعریف ایده بتوانیم اشتغال زایی و کسب درآمد از پژوهش را تامین کنیم.
ستاری یادآور شد: در کمیت، وضعیت بدی نداریم، ولی در بخش کیفیت اصلا وضع خوبی نداریم و دلیلش این است که ما هیچ پروژه پژوهشی با گرنت‌های بالا نداریم.
وی با اشاره به این موضوع که پژوهش این چیزی نیست که در حال حاضر در کشور ما اتفاق می‌افتد گفت: مغز، دانش و انسان پژوهش را تعریف می کند و محور اصلی پژوهش،انسان و نوآوری و خلاقیت آن است نه ساختمان‌های شیک مجلل که ایجاد می شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: درصد قابل ملاحظه ای از درآمد دانشگاه‌ها باید از محل پژوهش ، فروش تکنولوژی، قراردادهای ارتباط با صنعت و شرکت‌های دانش بنیان تامین شود.
رئیس ستاد توسعه فناوری نانو کشور با بیان این‌که کلید اقتصاد دانش بنیان بر دو پایه درآمدزایی از طریق پژوهش و برگشت به سنت‌ها و مزیت‌های سرزمینی تعریف شده است، ادامه داد: باید از فناوری‌ها و نوآوری‌ها مانند نانو، بایو، IT و دیگر فناوری‌های راهبردی،‌برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی بهره‌مند شویم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: با توجه به سهم بالای درآمدزایی از پژوهش، سرمایه گذاران به جای صرف سرمایه خود در بخش برج سازی، خرید سکه دلالی و مواردی از این قبیل باید در بخش پژوهش سرمایه گذاری کنند تا برداشت بیشتری داشته باشند.

ستاری با اشاره به این موضوع که در حال حاضر ۴۵ هزار دانشجو در استان ایلام مشغول به تحصیل هستند گفت: باید به فکر این باشیم که پس از اتمام تحصیل این دانشجویان آن‌ها با استفاده از پژوهش چطور می‌توانند کارآفرینی و اشتغال‌زایی کنند، به همین دلیل باید تحولی عظیم در این استان باید اتفاق بیفتد، نه این‌که به دانشجویان فارغ التحصیل به چشم یک تهدید نگاه کنیم.
ستاری تصریح کرد: معاونت علمی به عنوان هماهنگ کننده این موضوع را پیگیری می‌کند ولی تمامی نهادها و دستگاه های مرتبط با موضوع از جمله بانک‌ها، صنایع و مراکز فرهنگ در راستای رفع این مشکلات گام بردارند.
وی افزود: باید این نگاه که پول حلال مشکلات است را تغییر دهیم زیرا پول، عقل، دانش فکر و نوآوری نمی آورد و نمی توانیم با صرف هزینه هرچند بالا هم این فکر و عقل را خریداری کنیم به همین دلیل باید به جوانان کشور که منشا عقل و ایده هستند بها دهیم.
نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به صرف هزینه زیاد برای یکی از دانشگاه های عربستان، گفت: این دانشگاه ۵/۷ میلیارد دلار بودجه دارد اما اگر این بودجه به ۷۰۰ میلیارد دلار هم برسد باز هم به گرد پای دانشگاه صنعتی شریف ما نمی‌رسد زیرا توسعه علم با عقل، ایده و فکر امکانپذیر است نه با صرف بودجه‌های کلان.
ستاری با بیان اینکه فقط خرید تجهیزات برای توسعه کشور کافی نیست، خاطرنشان کرد: دستگاه و آزمایشگاهی مفید برای کشور خواهد بود که ره آوردی مانند تجارت، توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد تکنولوژی به همراه داشته باشد وگرنه خرید صرف تجهیزات برای کشور سم است.
وی بیان کرد: معاونت علمی تنها از توسعه فناوری حمایت می کند و پولی برای ساختمان و تجهیزات ساختمانی نمی دهد اما اگر به وام نیاز داشتید باید به صندوق نواوری و شکوفایی مراجعه کنید.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه استان ایلام از نظر تشکیل شرکت‌های دانش بنیان شرایط مطلوبی ندارد، گفت: یکی از اولویت‌های این استان باید در راستای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد و شرکت‌های موجود در استان را به سمت دانش بنیان شدن سوق دهید، در واقع شرکت های دانش بنیان از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برخوردار هشتند.
رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز کشور تصریح کرد: حمایت از جوانان زیر ۳۰ سال مهم ترین اولویت اقتصاد دانش بنیان است به همین دلیل باید بیشترین سرمایه گذاری را بر روی فکر و عقل آنها داشته باشیم.
ستاری افزود: با توجه به این استان ایلام یکی از محرومترین استان‌های کشور است و آمار بیکاری در این استان بسیار بالا است باید از فکر جوانان استان برای رفع این مشکلات استفاده کنیم.

نظر شما