شناسهٔ خبر: 34631 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقبول ترین آثار منتشر شده نشر نگاه از دیدگاه مخاطبان

پرفروش ترین آثار نشر نگاه در ماه های اخیر ، ۳۲ اثر در بخش های شعر، داستان ایرانی، کتب تخصصی و رمان خارجی بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ محکم ترین دلیل و گواه بر خوشخوان بودن، دوست داشتنی بودن و البته حرفه ای بودن هر اثری استقبال مخاطبان و فروش بالای آن اثر است.گاه این آثار را نویسنده ای تازه کار خلق کرده است و گاه نویسنده ای شهیر و دست به قلم؛ از بین آثاربیشماری که هر روزه در انتشاراتی های مختلف به چاپ می رسند بعضی از آثار در بین مخاطبان گل می کنند و معرفی این آثار کار را برای کتاب خوان های حرفه ای در انتخاب کتاب های بهتر آسان می کند؛ درست به همین دلیل به معرفی ۳۲ اثر پرفروش انتشارات نگاه در ماه های اخیر می پردازیم.

انتشارات نگاه در نزدیک به ۴۰ سال فعالیت حرفه ای خود صدها کتاب از نام آوران و نوآمدگان عرصه فرهنگ و ادبیات  چاپ و منتشر کرده است و به نگاه  تازه و نوآوری در حوزه شعر و داستان اهمیت می دهد .

سحرکلمات این هشت شاعر

مجموعه شعرهایی از محمد علی سپانلو، پابلو نرودا، منوچهر آتشی، حسین منزوی، شمس لنگرودی، نزار قبانی، احمدشاملو و محمدعلی بهمنی؛اگر اهل قلم و کتابخوان باشید هر ۸ شاعر را می شناسید، محمدعلی سپانلو، حسین منزوی، شمس لنگرودی، محمدعلی بهمنی و احمد شاملو که ازبزرگ شاعران معاصر ایرانی هستند و شناخته شده.

 آوازه کلمات دلنشین و زیبای« پابلو نرودا»( نام مستعار نویسندگی ریکاردو الیسر نفتالی ریس باسوآلت) شاعر نوگرای شیلیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات را حتما شنیده اید." پست چی"، "من هستم"، "بیست سروده عاشقانه ویک غم آوا"، "مابسیاریم"، "اقامت بر روی زمین" ، "اسپانیا در قلم ما"و "خاطرات من" تنها بعضی ازآثار وی هستند.

«نزار قبانی» هم شاعری سوری است و شهرتش را به جهت سرودن اشعار عاشقانه اش به دست آورده، او در دنیای عرب شهرتی بی همتا دارد و این روزها در ایران نیز بسیار شناخته شده است. "باران یعنی تو برمی گردی"، "بیروت، عشق وباران"، "گنجشک هاویزا نمی خواهند"، "داستان من وشعر " تعدادی از آثار وی هستند.مجموعه اشعار این شاعر سوری را از دست ندهید و مطمئن باشید کلمات ابریشمی او بر عمق جانتان خواهد نشست.

اگر اهل شعرهستید و تا به حال این ۸ اثر را از این ۸ شاعر بزرگ نخوانده اید برای خریدن و خواندنشان عجله کنید تا از قافله عقب نمانید.

همراه با خالقان بزرگ و رمان های محبوب ایرانی

«چشم هایش» نوشته بزرگ علوی.استاد ماکان نقاش بزرگ که مبارزی سیاسی علیه دیکتاتوری رضا شاه است در تبعید درمی گذرد. یکی از آثار باقی‌مانده از او، پرده‌ای است به‌نام «چشم هایش»، چشم‌های زنی که گویا رازی را در خود پنهان کرده است....چشم هایش به عربی نیز ترجمه و در لبنان منتشر شده است.

«عزاداران بَیَل »مجموعه هشت داستان پیوسته درباره فلاکتهای مدام مردمان روستایی به نام بَیَل است  و نوشته غلامحسین ساعدی.فیلنامه گاو از روی داستان چهارم این کتاب نوشته شد و فیلم گاو ساخته شد.این اثر از مجموعه داستان های روستایی غلامحسین ساعدی به شمار می آید.

مجموعه داستان های کوتاه و بلند محمود دولت آبادی، خالق کلیدر نیز در یک مجموعه با عنوان «کارنامه سپنج» جمع آوری شده است. "کارنامه سپنج" مجموعه ای فراهم آمده از داستان های ۱۵ ساله دهه چهل تا نیمه اول دهه پنجاه وی است که در قالب مجموعه ای داخل قاب از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.

«چند واقعیت باورنکردنی» شامل هشت داستان مستندگونه از روایت زندگی اشخاص حقیقی است و به گفته صاحب‌نظران، یکی از بهترین مجموعه داستان‌ها در سال های اخیر است.«پیشنهاد منطقی»، «اسطوره رمانتیک»، «ارواح دلواپس»، «یادداشت گمشده»، «باغ ایرانی» و «باغ دزاشیب» عنوان داستان های این کتاب است.

فیلم نامه «میراث» بنابر آنچه شاملو در مقدمه این کتاب ذکر کرده است به نیت تبدیل شدن به یک رمان از سوی وی در دست نگارش قرار می گیرد، اما بنابه دلایلی این اتفاق نمی افتد. این داستان با پس زمینه ماجرای فرقه دموکرات آذربایجان و در آذرماه سال ۲۴ رخ می‌دهد داستان مواجه پسری با پدرش است که در خانه مرده است و فضای مرگ تمام خانه را پر کرده است.

«شوهرآهو خانم» نخستین اثر نویسنده ای محسوب می شد که در سال ۱۳۴۰ با هزینه شخصی(چون ناشری حاضر به ریسک چاپ اثر او نبود) اقدام به چاپ داستان خود کرد و در مدت کوتاهی به اثری بسیار پرفروش تبدیل شد.محمد علی فغانی نویسنده این اثر جایزه بهترین رمان سال را برای نگارش این کتاب از آن خود کرد.این داستان به نقد و نکوهش چند همسری و زندگی زنان در طبقه های پایین شهری می پردازد.در بخشی از این اثر می خوانیم:« روی بازوی راستش لوله ی چرمی دعا و قرآن قاب نقره کوچک؛ و حمایل سینه اش، دو چل بسم الله دیده می‌شد که کودک ناتوان با آنها می‌باید به جنگ دردها و گزندهای جور به جور زندگی برود...»

«ترس و لرز» غلامحسین ساعدی شامل شش داستان است که باز هم در فضای روستایی رخ می دهد؛ شش داستانی که در روستایی کوچک در سواحل جنوبی ایران جریان دارد و هر داستان جلوه ای زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این دیار را به مخاطب ارائه می دهد که در کنار یکدیگر تصویری دقیق پیش روی وی قرار می دهد.در بخشی از کتاب می خوانیم:« صدای غریبی از نزدیکی بلند شد. حجم تیره ای از توی آب بالا آمد و از کنار لنج با سرعت گذشت و ناپدید شد. همه بلند شدند و دریا را نگاه کردند. صالح کمزاری گفت:«چی بود زکریا؟»زکریا گفت:«یه چیز غریبی بود صالح, خوب نفهمیدم»کدخدا گفت:«دریا همیشه از این چیزا داره. فکرشو نکنین, لازم نیس بفهمیم که چی بود و چی نبود, صلوات بفرستین...»

«مالیخولیای محبوب من» مجموعه داستانی از بهاره رهنماست که علاوه بر بازیگری نویسنده و روزنامه نگار نیز هست. این مجموعه شامل هشت داستان است که از مشکلات و تنهایی زنان در جامعه ی مصرفی می گوید. زنانی با زندگی اجتماعی، تحصیلات و دلبستگی های خاص طبقه متوسط که در کشاکش و گیرودار زندگی دل به روابط عاطفی می بندند و هر یک به دلیلی سرخورده و کنارنهاده می شوند.

آثاری خاص برای مخاطبانی خاص

مجموعه‌ «عهد عتیق»(قصه‌ی زندگی و باور یک قوم) و« عهد جدید»(در بوته‌ نقدعقلی) حاصل پژوهش و ترجمه‌ اصغر رستگار است.این اثر چهارجلدی بی تردید یکی از مهمترین تحقیقات پژوهشی در دین پژوهی معاصر است و می‌تواند محل بحث فراوانی باشد. این مجموعه به شکل ترجمه و تالیف است. اثر اصلی، نوشته جرالد لارو با حجمی بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ صفحه است و عنوان اصلی اش، «عهد عتیق، قصه زندگی و باور یک قوم» است. جلد اول مجموعه با عنوان فرعی «تکوین تورات» نوشته اصغر رستگار است. جلد دوم، خود ۲ کتاب با عنوان «زندگی و ادبیات در آینه عهد عتیق» است که نوشته جرالد لارو هستند و جلد چهارم هم دوباره نوشته رستگار است که «عهد عتیق در بوته نقد عملی» نام دارد.

«فرهنگ دانشنامه کارا» مفصل ترین فرهنگ دانشنامه در طول تاریخ دویست ساله فرهنگ نگاری انگلیسی- فارسی محسوب می شود« فرهنگ دانشنامه کارا» تالیف بهاالدین خرمشاهی، در ۵ جلد در قطع وزیری توسط ناشران؛‌نگاه، معین،‌شباهنگ منتشر شده است. این اثر حاصل تلاش دوازده ساله بهاالدین خرمشاهی است.

«غزل اجتماعی معاصر» کرونولوژی غزل معاصر ایران از مشروطه تا امروز است و  مهدی مظفری ساوجی در مقدمه‌ای مبسوط به چگونگی شکل گیری و تحول غزل اجتماعی در ایران معاصر پرداخته و سپس ضمن ارائه‌ زندگینامه‌ مختصر هر سراینده ، نمونه‌های برجسته‌ای از شعر اجتماعی آن شاعر را عرضه کرده است.

«در خلوت غزل» گزيده هزار سال غزل پارسي، اولين مجموعه اي است که به طور جامع و کامل به بررسي تحول غزل و گزيده هايي از بهترين غزليات پارسي هزار سال پیش تاکنون پرداخته است. اين بررسی که به مدت ۲۲ سال به طول انجاميده مجموعه اي کم نظير تالیف رضا شیرزادی است.

بیستمین مجموعه از مجموعه کتاب های نگاه تازه ی شعر نشر نگاه با عنوان «کافه بامداد» سروده هانا فرد کریمیان از پرفروش های این نشر بوده است.

مجموعه ترانه‌های افشین یداللهی با عنوان «جنونِ منطقی»که بسیاری از ترانه های آن در تیتراژ سریال های تلویزیونی شنیده شده اند، اولین اثر منتشر شده این ترانه سرای به نام است.

«پرده را کنار بزن در پایان عشق پیروز است» مجموعه‌ای از تازه ترین سروده‌های سیدعلی صالحی است.وی از پرکارترین شاعران در سال های اخیر بوده است.

  شاهکارهای ادبی و مترجمانی چیره دست

این کتاب که به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش ترجمه شده، با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود.«شازده کوچولو» نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری ترجمه های متعددی به زبان فارسی دارد و نشر نگاه این اثر را با ترجمه احمدشاملو منتشر کرده است.در بخش هایی از کتاب می خوانیم: «آدم‌بزرگ‌ها، خودشان به‌تنهایی چیزی نمی‌فهمند، ولی این برای بچه‌ها ملال‌آور است که مرتب به توضیح دیگران گوش دهند.»«روباه:انسان‌ها این حقیقت را فراموش کرده‌اند، اما تو نباید فراموشش کنی. تو تا زنده‌ای نسبت به چیزی که اهلی کرده‌ای مسئولی!»«اگه آدم گذاشت اهلیش کنن بفهمی نفهمی خودش رو به این خطر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه»«شهریار کوچولو گفت: -فقط بچه‌هاند که می‌دانند پیِ چی می‌گردند. بچه‌هاند که کُلّی وقت صرف یک عروسک پارچه‌ای می‌کنند و عروسک برای‌شان آن قدر اهمیت به هم می‌رساند که اگر یکی آن را ازشان کِش برود می‌زنند زیر گریه...»«شازده کوچولو پرسید: تو که هستی؟ چه خوشگلی! روباه گفت: من روباه هستم. شازده کوچولو به او تکلیف کرد که بیا با من بازی کن. من آنقدر غصه به دل دارم که نگو. روباه گفت من نمی‌توانم با تو بازی کنم. مرا اهلی نکرده‌اند. شازده کوجولو آهی کشید و گفت: ببخش! اما پس از کمی تأمل باز گفت: اهلی کردن یعنی چه؟ روباه گفت: اهلی کردن چیز بسیار فراموش شده‌ای است یعنی علاقه ایجادکردن.»

«بارون درخت نشین» اثر ایتالو کالوینو با ترجمه مهدی سحابی روایتگر زندگی مردی است به نام کوزیمو که در سن ۱۲ سالگی به علت اختلاف سلیقه با خانواده اش به بالای درخت پناه می برد. در ابتدا این کار برای کوزیمو تنها از روی تفریح و سرگرمی است. اما پس مدتی کوزیمو در می یابد که تحقق آرزوها و آرمان هایش بالای درخت آسان تر است.در بخشی از کتاب می خوانیم: «پدرم با لحن نیشداری گفت : برای جلب توجه مردم کارهای بسیار برجسته ای می کنید، کارهایی که واقعاً در خور یک نجیب زاده است!هر بار که می خواست کسی را به سختی سرزنش کند، به او شما می گفت. اما آن بار، شمایش نشانه دوری و جدایی بود.کوزیمو گفت: یک نجیب زاده چه بالای درخت و چه روی زمین، در هر حال نجیب زاده است به شرطی که رفتارش درست باشد.»

«خوشه های خشم» نوشته جان اشتاین بک با ترجمه عبدالحسین شریفیان، این رمان در محکومیت بی‌عدالتی و روایت سفر طولانی یک خانواده تنگدست آمریکایی است که به امید زندگی بهتر از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند اما اوضاع آن‌گونه که آن‌ها پیش‌بینی می کنند پیش نمی‌رود. اتفاقات این رمان در دهه سی میلادی و در سال های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا روی می‌دهد.این کتاب جزو صد اثر برتر انگلیسی زبان جهان است.در بخشی از کتاب می خوانیم:« آفتاب داغ روز به روز و دمادم بر سر ذرت های نورسته می تابید، تا آن جا که خطی قهوه ای رنگ بر کناره های سر نیزه های سبز گسترش می یافت. ابرها پدیدار می شدند، و راهشان را می گرفتند و می رفتند و بی آن که بکوشند قطره ای باران ببارند. علف های خودرو رنگ سبزشان را تیره تر کردند تا پایدار بمانند، اما بیش از این گسترش نیافتند و رشد نکردند. سطح زمین سفت شد. لایه نازک اما سختی آن را پوشاند، و چون رنگ آسمان پرید، زمین هم رنگ باخت با رنگ زمین های سرخ به پشت گلی زد و زمین های خاکستری رنگ سفید گرفت...»

«جنایت و مکافات» یکی از بزرگ ترین شاهکاری ادبی جهان نوشته فئودور داستایفسکی با ترجمه اصغررستگار، وی به خاطره ترجمه‌ این رمان در نوزدهمین دوره‌ کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان برگزیده معرفی شد. این کتاب که از زیباترین و بی نظیرترین رمان ها است و تا به حال  در مدیوم های مختلف به تصویر کشیده شده است ، داستان دانشجویی به نام «راسکولْنیکُف» را روایت می‌کند که به خاطر اصول مرتکب قتل می‌شود. بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلشان عاجز است؛ زن رباخواری را همراه با خواهرش که غیر منتظره به هنگام وقوع قتل در صحنه حاضر می‌شوند، می‌کشد و ...

«بی نوایان» ویکتورهوگویکی از برجسته ترین رمان های قرن ۱۹ است .این اثر به تشریح بی‌عدالتی‌های اجتماعی و فقر و فلاکت مردم فرانسه  در قرن ۱۹ می‌پردازد.ژان والژان، کوزت، پلیس ژاور، مادام و موسیو تناردیه شخصیت های اصلی این داستان هستند.این اثر تا به حال در قالب فیلم و سریال و کارتون نیز دیده شده است.

«داستان دوشهر» نوشته چارزدیکنز با فروش دویست میلیون نسخه ای در جهان در کنار کتاب شازده کوچلو یکی از پرفروش ترین آثار ادبی در تمان دوران ها بوده است. این داستان زندگی جوانی کشاورززاده را تحت تعالیم اشرافیگرائی های فرانسوی در سال های منتهی به انقلاب، و خشونت های انقلابیون را نسبت به اشراف سابق، در سال های اول انقلاب فرانسه به تصویر می‌کشد.ترجمه این اثر را ابراهیم یونسی انجام داده است.

«شهرهای بی نشان» نوشته ایتالوکالوینو، با ترجمه فرزام پروا؛ کالوینو در این کتاب، به روایت سفرهایی در دنیای خیال می‌پردازد و خواننده را در لذت سفرهای مارکوپولو به شهرهای خیالی، شریک و همراه می‌کند و هر کدام با نام زنی شناخته می‌شوند که گویی این انتخاب نام‌ها بی‌دلیل نیست. در فصل‌های مختلف کالوینو به شهرهایی خیالی می‌رود و مارکوپولویی که آفریده در این دنیای خیالی کالوینو شرح و گزارش سفرهای خود را برای خان مغول می‌فرستد.

«برف بهاری» نوشته بوکیومیشیما از شاعران، نویسندگان و بازیگران سر شناس ژاپنی در قرن ۲۰ میلادی است.غلامحسین سالمی وسمیا صیقلی این اثر را ترجمه کرده اند. وقایع این کتاب در سال ۱۹۱۲ در توکیو و در محافل غیرقابل نفوذی رخ می‌دهد که با پا گرفتن خانواده‌های متمول شهرستانی و تازه به پاخاسته‌ای که در صدد کسب موقعیت اجتماعی و قدرت سیاسی‌اند و برای طبقه اشراف رقیبی سرسخت به شمار می‌آیند، در شرف از هم گسیختن است.

خواندن کتاب های خوب مانند بازشدن دریچه هایی تازه به دنیای آدم هاست.کتاب های معرفی شده در این گزارش تنوعی در تمام زمینه ها از نظر سبک، محتوا و قیمت برای همه سلیقه ها و بودجه ها دارند.

 

نظر شما