شناسهٔ خبر: 34646 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت سعدی در ویتنام برگزار شد

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در نشست بزرگداشت مقام سعدی در پایتخت ویتنام، به نگاه انسان‌دوستانه سعدی و اهمیت او به مقوله‌هایی همچون احترام به والدین، شأن و منزلت علم و آموزه‌های اخلاقی پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ بر اساس گزارش رسیده، دکتر رضامراد صحرایی که به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ویتنام برای شرکت در نشست بزرگداشت مقام سعدی و همچنین رونمایی یک شماره از مجله تخصصی آکادمی ملی علوم انسانی و اجتماعی کشور ویتنام، به هانوی، پایتخت این کشور سفر کرده بود، طی سخنانی «جایگاه سعدی در ادبیات ایران و جهان» را بیان کرد.

 

او با بیان اینکه نوع پرسش‌هایی که مخاطبان پس از سخنرانی داشتند حاکی از آن بود که آرا و اندیشه‌های سعدی برای آن‌ها جذابیت داشته ‌است، گفت: به عنوان مثال یکی از سوالات مطرح در هر دو نشست آن بود که « نقش دیپلماسی فرهنگی در تلطیف روابط بین کشور‌ها و ملت‌ها چه می‌تواند باشد؟» که در پاسخ، به پیام سعدی به عنوان پیام ملت ایران و نگاه ایرانیان اشاره و عنوان کردم که از نظر ما ایرانی‌ها، انسان به انسان حمله‌ور نمی‌شود، انسان، کاشانه انسان دیگر را ویران نمی‌کند و انسان به هم‌نوع خود ظلم نمی‌کند.

 

وی همچنین در نشستی دیگر به آرا و اندیشه‌های سعدی در مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخت و چند پروفسور در حوزه ادبیات نیز درباره تاثیر سعدی بر ادبیات جهان به همراه مثال‌هایی از تاثیر سعدی بر اندیشمندان جهان، به سخنرانی پرداختند.

 

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به سخنرانی و سفر اخیر رییس آکادمی ملی علوم انسانی و اجتماعی ویتنام به کشور ایران اشاره کرد و گفت: ایشان در این نشست با صراحت تأکید کرد که «اسلام در ایران با اسلام تروریست ها متفاوت است و ایران با کشورهای عرب فرق دارد و همچنین آنچه درباره ایران شنیده، با آنچه در ایران دیده است، کاملا متناقض بود».

 

در این نشست تای‌بای‌تان، نویسنده و مترجم ویتنامی نیز به معرفی سه کتاب خود با عنوان «گزیده‌هایی از شاهنامه فردوسی»، «گزیده‌هایی از گلستان سعدی» و «رباعیات خیام نیشابوری» اشاره کرد.

 

بر اساس این خبر، در حال حاضر حدود ۷۰ نفر به صورت آزاد به یادگیری زبان فارسی در دانشکده شرق شناسی آکادمی ملی علوم انسانی و اجتماعی ویتنام مشغول هستند.

نظر شما